Home › Forums › Skador och rehabilitering › VÄXTVÄRK!!! Brist????
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
18 februari, 2008 at 21:41 #74776Anonym anvandareMember18 februari, 2008 at 21:41 #591063Anonym anvandareMember
En liten fråga om någon vet vad som orsakar växtvärk? Förra veckan fick jag som växtvärk i låren. Gjorde döont! Dagen därpå gick det över till rumpan. :o:o
Helt crazy! sedan var det bra några dagar men har nu kommit tillbaks igen. När jag är stilla är det ok men så fort jag börjar röra på mig så kommer växtvärken i låren. Kan det vara brist på något???? Magnesium kanske? jag har stoppat i mig mer magnesium nu men det har inte blivit bättre. Det enda som hjälper är alvedon och jag HATAR alvedon och allt vad värktabletter heter. Det är INTE träningsvärk. Äter inga vitamin eller mineraltillskott just nu. Någon som varit med om något liknande? och vad ska man göra? vänta och se eller gå till läkaren eller vad??? HJÄLP!18 februari, 2008 at 21:44 #591064Anonym anvandareMemberpinnen wrote:En liten fråga om någon vet vad som orsakar växtvärk? Förra veckan fick jag som växtvärk i låren. Gjorde döont! Dagen därpå gick det över till rumpan. :o:o
Helt crazy! sedan var det bra några dagar men har nu kommit tillbaks igen. När jag är stilla är det ok men så fort jag börjar röra på mig så kommer växtvärken i låren. Kan det vara brist på något???? Magnesium kanske? jag har stoppat i mig mer magnesium nu men det har inte blivit bättre. Det enda som hjälper är alvedon och jag HATAR alvedon och allt vad värktabletter heter. Det är INTE träningsvärk. Äter inga vitamin eller mineraltillskott just nu. Någon som varit med om något liknande? och vad ska man göra? vänta och se eller gå till läkaren eller vad??? HJÄLP!Nu vet inte jag hur gammal du är men senast jag hade ”växtvärk” var jag ca. 14-15 år. Om du då inte har träningsvärk skulle jag gå till doktorn och fråga vad det kan vara.
Lycka till18 februari, 2008 at 21:50 #591065Anonym anvandareMemberja, jag är ju inte 14-15 år längre:o. snarare det dubbla…:p
jag hade väldigt mycket växtvärk när jag var liten. JAg vet i fasiken om läkare kommer kunna svara på vad detta är. Suck!19 februari, 2008 at 09:59 #591066Anonym anvandareMemberpinnen wrote:En liten fråga om någon vet vad som orsakar växtvärk? Förra veckan fick jag som växtvärk i låren. Gjorde döont! Dagen därpå gick det över till rumpan. :o:o
Helt crazy! sedan var det bra några dagar men har nu kommit tillbaks igen. När jag är stilla är det ok men så fort jag börjar röra på mig så kommer växtvärken i låren. Kan det vara brist på något???? Magnesium kanske? jag har stoppat i mig mer magnesium nu men det har inte blivit bättre. Det enda som hjälper är alvedon och jag HATAR alvedon och allt vad värktabletter heter. Det är INTE träningsvärk. Äter inga vitamin eller mineraltillskott just nu. Någon som varit med om något liknande? och vad ska man göra? vänta och se eller gå till läkaren eller vad??? HJÄLP!Du har inte bara tränat mkt så det helt enkelt handlar om överbelastning? Växtvärk kan jag säga att det inte är
19 februari, 2008 at 22:46 #591067Anonym anvandareMemberjenny_sg wrote:Du har inte bara tränat mkt så det helt enkelt handlar om överbelastning? Växtvärk kan jag säga att det inte ärnej, jag tror inte det är överbelastning. Nu verkar det dock ha stillat sig. Ska köra framsida ben i morgon. Lite orolig men äsch, 97% av det man oroar sig för inträffar aldrig
återkommer om det blir ”växtvärk” igen…24 februari, 2008 at 18:26 #591068Anonym anvandareMemberpinnen wrote:nej, jag tror inte det är överbelastning. Nu verkar det dock ha stillat sig. Ska köra framsida ben i morgon. Lite orolig men äsch, 97% av det man oroar sig för inträffar aldrig
återkommer om det blir ”växtvärk” igen…Varför kallar du det växtvärk? Växer du fortfarande?
24 februari, 2008 at 20:49 #591069Anonym anvandareMemberLåter ungefär som när jag sprang en mil, spelade innebandy två timmar och sen drog ut på krogen och dansade.
Min träningsverk i vaderna (som inte gick över) och kändes som växtverk visade sig vara muskelinflamation (efter att ha varit hos sjuksyster) för att jag hade överansträngt musklerna.
Fick inte göra nån fysisk aktivitet som använde vadmusklerna på två veckor. Men det var ok att gå och så.
24 februari, 2008 at 22:09 #591070Anonym anvandareMemberJag kallar det ”växtvärk” för att det känns som växtvärk….hade inget annat bra namn för det. fattar att jag inte växer mer (på längden i alla fall:p).
Ja, jag har nu BARA haft TRÄNINGSVÄRK i benen sedan benpasset men det känns som VANLIG träningsvärk och inte det som jag haft innan (växtvärken…hmm:|).
ja, det kanske var lite överansträngning i alla fall……
tack för svaren.2 mars, 2008 at 22:04 #591071Anonym anvandareMemberKalium brist är mitt tips, finns i bananer om du inte vill käka tabletter:P
5 mars, 2008 at 18:05 #591072Anonym anvandareMemberRonnie Cutler wrote:tycker det e löjligt att du som 30 åring klagar på att du har växtvärkja,ja, jag får väl vara LÖJLIG då! 👿
6 mars, 2008 at 10:49 #591073Anonym anvandareMemberMen vad gjorde du innan du fick ”växtvärken”???? Du har ju inte nämnt ett ord om det.
Fick du plötsligt bara ont??? Gjorde du nåt som du inte brukar göra annars? Har du testat Ipren istället för alvedon? och har det i så fall hjälpt?
Sådana frågor är ju jätteviktiga…6 mars, 2008 at 11:11 #591074Anonym anvandareMemberMeri wrote:Men vad gjorde du innan du fick ”växtvärken”???? Du har ju inte nämnt ett ord om det.
Fick du plötsligt bara ont??? Gjorde du nåt som du inte brukar göra annars? Har du testat Ipren istället för alvedon? och har det i så fall hjälpt?
Sådana frågor är ju jätteviktiga…Innan jag fick ONT (växtvärk eller vad fasiken man nu ska kalla det:() så tränade jag vanligt. Ok, hade väl kört ett rejält tungt framsida benpass….men har aldrig haft sådant ont som jag hade nu. Jag tog alvedon och då blev det lite bättre. Nu när det gått en tid och det är HELT borta så tror jag själv att det var kombination av mineralbrist och kanske lite överansträngning. Gött att det är borta i alla fall!
Hoppas ingen råkar ut för detta för det är inte kul.
Ha det gött!:up:6 mars, 2008 at 13:53 #591075Anonym anvandareMemberMöjligen kan det ha varit en mindre muskelbristning eller något liknande. Det kan ju räcka med så lite… och då får du ju inflammation i det området.
En fråga bara, varför tror du det har att göra med mineralbrist?
6 mars, 2008 at 23:35 #591076Anonym anvandareMemberMeri wrote:Möjligen kan det ha varit en mindre muskelbristning eller något liknande. Det kan ju räcka med så lite… och då får du ju inflammation i det området.En fråga bara, varför tror du det har att göra med mineralbrist?
Kalcium och magnesium har ett samarbete här. Kalcium har en sammandragande effekt på muskelcellen och magnesium har en avslappnande effekt. I mitt fall så kändes muskeln spänd och oavslappnad hela tiden..därav ONT (växtvärk-liknande). De flesta människor lider brist på magesium !! . All vår mat behandlas idag och då försvinner en hel del magnesium och även hårdträning ökar magnesiumbehovet.
jag har haft magesiumbrist en annan gång och då hade jag krypningar i benen som färsvann när jag började med magnesiumtillskott. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.