Home › Forums › Skador och rehabilitering › Vem är bäst att gå till? – AxelONT efter träning
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
12 december, 2011 at 17:17 #294817Anonym anvandareMember
För ungefär 5 veckor sedan fick jag smärta i främre delen av högeraxeln efter ett bröstpass, troligtvis pga lite för mycket belastning i bänkpressen. Att efter detta pass pressa något var helt och hållet omöjligt, efter en vecka hade majoriteten av smärtan lagt sig och jag körde du ett ryggpass med många olika roddar, dagen efter hade jag nu även smärta i baksida axlar. Så fort jag drog något bakåt så gjorde det ont. Det kändes även som att smärtan ”strålade ner” till biceps och armvecket.
Jag vilade i 3 veckor och även om det fann smärta kvar när jag gjorde diverse dragövningar så kändes det ändå helt ok att pressa saker, så jag tänkte köra ett väldigt lugnt bröstpass (50kg bänk, kör på 120 annars), men icke, direkt efter jag sänkt ner stången så kom smärtan igen och jag är nu tillbaka på ruta ett då det gör ont både när jag pressar fram saker men även drar saker till mig. Att lyfta saker åt sidan (Tex hantel-lyft-åt-sidan) fungerar rätt bra, ingen smärta då, men som sagt, drag och press är helt omöjligt.
Nu efter 5 veckor har jag bestämt mig för att det helt enkelt är bäst att gå till någon professionell för att reda ut detta. Nu är frågan, vart går man? Ska jag bara knalla till doktorn och gnälla över smärtan, eller ska jag kontakta någon annan? Kiropraktor?
Är 24 år gammal och har tränat sen jag var 19 och även om jag aldrig varit till någon för problem med smärta i muskler förut så har smärta i axel kommit och gått under en längre tid, förra året den här tiden minns jag att jag också hade lite småont i axeln men detta försvann efter 2 veckor fastän jag tränade på.
Tack på förhand.
12 december, 2011 at 17:17 #57353Anonym anvandareMember12 december, 2011 at 19:07 #294818Anonym anvandareMemberNaprapat.
12 december, 2011 at 19:23 #294819Anonym anvandareMembersjukgymnast brukar bli billigare
12 december, 2011 at 19:49 #294820Anonym anvandareMemberSom sagt, naprapat.
12 december, 2011 at 20:24 #294821Anonym anvandareMemberStronglGnome wrote:Som sagt, naprapat.Alla mina problem (dom är rätt många) har jag fått hjälp med direkt av landstingets sjukgymnast för endast 80kr/besöket
Naprapater är svindyra och klassas som ”alternativmedicin” [http://sv.wikipedia.org/wiki/Naprapati]
14 december, 2011 at 16:26 #294822Anonym anvandareMemberStronglGnome wrote:Som sagt, naprapat.snälla, kontra mig
15 december, 2011 at 08:34 #294823Anonym anvandareMemberNaprapat eller sjukgymnast. Även om naprapati oftast klassas som alternativmedicin så har det en plats som komplement till traditionell medicin. Personligen hade jag vänt mig till min naprapat om jag haft råd.
Jag har haft problem med min axel i 14 veckor…
Gick först till sjukgymnast, fick rehabövningar med gummiband samt stretchövningar.
Efter några veckor utan resultat vände jag mig till min naprapat, han behandlar med ryggknäckning, massage och stretching och har lyckats behandla min rotatorcuff tidigare.
Samt att jag fick med mig liknande övningar och stretch hem.I måndags vände jag mig till vårdcentralen och fick en kortisonspruta.
19 december, 2011 at 00:29 #294824Anonym anvandareMemberfår hoppas du inte fått samma skada som jag fick, fick den också i bänkpress, kan vara en liten muskel som sammanbinder axel, skuldra o så. är det den kan det bli lång rehab.
19 december, 2011 at 01:03 #294825Anonym anvandareMembermysglenn wrote:snälla, kontra mig”En naprapat använder sig av manipulation (justering av leder) och har i de flesta fall en annan infallsvinkel på problemet.”
säger inte att det något fel med sjukgymnastik men så fort det kommer till muskler/leder/kotor så hade jag vänt mig till en naprapat först alla dar i veckan och 2 gånger på söndag. När jag hade problem med axeln så vände jag mig till en naprapat och argumentet att sjukgymnaster är billigare? nja visst är naprapater dyrare men oftast behöver de mindre behandlingar så vet inte riktigt. Men visst om sjukgymnastik fungerade för dig så finns det ingen anledning att byta.
19 december, 2011 at 07:12 #294826Anonym anvandareMemberStronglGnome wrote:”En naprapat använder sig av manipulation (justering av leder) och har i de flesta fall en annan infallsvinkel på problemet.”säger inte att det något fel med sjukgymnastik men så fort det kommer till muskler/leder/kotor så hade jag vänt mig till en naprapat först alla dar i veckan och 2 gånger på söndag. När jag hade problem med axeln så vände jag mig till en naprapat och argumentet att sjukgymnaster är billigare? nja visst är naprapater dyrare men oftast behöver de mindre behandlingar så vet inte riktigt. Men visst om sjukgymnastik fungerade för dig så finns det ingen anledning att byta.
vadå ”oftast” har du verkligen statistik på det? Har undersökningar gjorts?
att sjukgymnaset är billigare är inte det enda argumentet, de har en ”riktigt” utbildning
I slutändan handlar det nog ändå mest om vilken person man går till, finns nog de naprapater som är duktiga samtidigt som det finns kassa sjukgymnaster.
Men skulle som sagt råda ”alla” att först och främst uppsöka sjukgymnast, billigare och ”riktigt” utbildning. Om man känner att det inte funkar – byt sjukgymnast eller uppsök alternativ vård.
Jag vet en kille som gick till naprapat ca 10ggr innan naprapaten ”kom på” att källan till hans problem var att ena benet var 2cm kortare än det andra. Det var något av de första sakerna min sjukgymnast kollade upp…
19 december, 2011 at 07:13 #294827Anonym anvandareMembertill trådskaparen: Hur går det? Har du fått det undersökt? Testat att träna rotatorkuffen?
19 december, 2011 at 21:22 #294828Anonym anvandareMembermysglenn wrote:vadå ”oftast” har du verkligen statistik på det? Har undersökningar gjorts?att sjukgymnaset är billigare är inte det enda argumentet, de har en ”riktigt” utbildning
I slutändan handlar det nog ändå mest om vilken person man går till, finns nog de naprapater som är duktiga samtidigt som det finns kassa sjukgymnaster.
Men skulle som sagt råda ”alla” att först och främst uppsöka sjukgymnast, billigare och ”riktigt” utbildning. Om man känner att det inte funkar – byt sjukgymnast eller uppsök alternativ vård.
Jag vet en kille som gick till naprapat ca 10ggr innan naprapaten ”kom på” att källan till hans problem var att ena benet var 2cm kortare än det andra. Det var något av de första sakerna min sjukgymnast kollade upp…
så du menar att naprapater med 4års utbildning och 1års praktik inte har en riktig utbildning? flippar du eller?
21 december, 2011 at 22:59 #294829Anonym anvandareMemberStronglGnome wrote:så du menar att naprapater med 4års utbildning och 1års praktik inte har en riktig utbildning? flippar du eller?präster läser ju 5år de med och har praktik, testat förbön? Finns många som upplever minskad smärta osv med den metoden (alternativ medecin)
Man kan ju fråga sig om dessa präster har en ”riktig” utbildning…
”Naprapatins verkan är debatterad på grund av saknade bevis i seriösa vetenskapliga studier, utan hänförs därför oftast till alternativmedicinen. ” (wikipedia)
och:
[http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=469&a=32716&l=sv&newsdep=469]
så kanske naprapati är på väg att bli rumsren inom mer vetenskapliga kretsar än BODYs forum.
Hade du statistik på att en naprapat behöver färre tillfällen att ”bota” en patient?
21 december, 2011 at 23:55 #294830Anonym anvandareMemberNu jämförde vi inte präster med sjukgymnaster eller hur? vi jämförde naprapati med sjukgymnastik så din jämförelse tänker jag inte ens lägga vikt på. Nej har ingen riktig statistik förutom de personerna i min krets som varit kontakt med sjukgymnaster och naprapater mig själv inkluderat. Men även här ser jag det svårt att få fram en statistik för den kommer aldrig vara relevant för ett fall kommer aldrig vara identisk med någon annan och som du sa finns vissa sjukgymnaster och naprapater som är duktiga inom sitt kunnande och som allt annat i livet finns det de som inte har koll alls.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.