Home › Forums › Skador och rehabilitering › Vill bli av med mitt svank
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
6 januari, 2011 at 02:03 #53906Anonym anvandareMember6 januari, 2011 at 02:03 #135193Anonym anvandareMember
Trots att jag aldrig vetat om det förrän nu tror jag att jag alltid haft ett någorlunda svank, men det är på senare tid som det börjar synas mer i form av en putande rumpa och mage. Jag får även ont i svanken när jag gått eller stått upp ett längre tag.
Jag har försökt att finna några tips på hur man minskar svanket men svaren är olika. Förmodligen eftersom att svanket kan bero på olika saker
Jag tror dock att mitt är på grund av att jag under mina 8 månader på gymmet i princip aldrig tränat mage, men en hel del rygg och ben.
Min första och enda lösning hittills är alltså att lägga mer träning och fokus på mage. Finns det något annat jag ska tänka på? Folk nämner att när man kör bänkpress ska försöka ha hela ryggen och svanken på plattan och även att man när man går ska försöka hålla ryggen i en rak linje, men hjälper det verkligen? Skulle uppskatta svar från personer som kommit undan sitt svank
Mvh
6 januari, 2011 at 16:48 #135194Anonym anvandareMemberStretcha höftböjaren och låren, se till och träna mage och inte höftböjaren vilket många gör istället.
Glöm ej att även träna baksidan av låren.
7 januari, 2011 at 11:57 #135195Anonym anvandareMembervicr wrote:Trots att jag aldrig vetat om det förrän nu tror jag att jag alltid haft ett någorlunda svank, men det är på senare tid som det börjar synas mer i form av en putande rumpa och mage. Jag får även ont i svanken när jag gått eller stått upp ett längre tag.Jag har försökt att finna några tips på hur man minskar svanket men svaren är olika. Förmodligen eftersom att svanket kan bero på olika saker
Jag tror dock att mitt är på grund av att jag under mina 8 månader på gymmet i princip aldrig tränat mage, men en hel del rygg och ben.
Min första och enda lösning hittills är alltså att lägga mer träning och fokus på mage. Finns det något annat jag ska tänka på? Folk nämner att när man kör bänkpress ska försöka ha hela ryggen och svanken på plattan och även att man när man går ska försöka hålla ryggen i en rak linje, men hjälper det verkligen? Skulle uppskatta svar från personer som kommit undan sitt svank
Mvh
Du är född med svank, och skall ha svank!
7 januari, 2011 at 12:46 #135196Anonym anvandareMemberKunde inte ha sagt det bättre själv.
7 januari, 2011 at 15:29 #135197Anonym anvandareMemberhar också en del svank och får även ont i ryggen ibland. va hos en naprapat och han kom fram till att ja har svaga magmuskler och bör träna mer mage för att stabilisera ryggen bättre. fick några bra övningar att göra på en sån där boll. va riktigt jobbigt faktiskt. men de viktigaste är nog att man tänker på hållningen. ja brukar komma på mig själv när ja utför övningar på gymmet, många gånger har ja mycket svank och magmusklerna är ganska avslappnade. den senaste månaden har ja tänkt på detta och ryggen känns väldigt bra.
svanken har ja fått från morsan och de blir ja nog aldrig av med.
7 januari, 2011 at 18:51 #135198Anonym anvandareMemberJag är född med svank, men jag är inte född med få ont när jag stått eller gått ett längre tag ^^ Jag har en bild från förr då man anar en svag ”kurva” i svanken, betydligt svagare än den jag har nu. Vill ha tillbaks den svaga Blir till att träna mer mage och även stretcha dessa höftböjare. Tackar så mycket för alla tips!
13 januari, 2011 at 10:17 #135199Anonym anvandareMemberVincent Qvarfordt wrote:Stretcha höftböjaren och låren, se till och träna mage och inte höftböjaren vilket många gör istället.Glöm ej att även träna baksidan av låren.
Jag kom att tänka på detta, att om man stretchar höftböjaren som alla säger, borde man då inte få mer svank? jag menar, min rumpa putar ut som en ankas, och om jag stretchar höftböjaren så att den blir längre(?), gör inte detta att rumpan putar ännu mer..? Känns som att kortare höftböjare borde få min mage att stabilisera det hela och få min rumpa att smyga tillrätta på sin plats? Vad jag behöver är en förklaring på vad längre höftböjare hjälper till med
2 februari, 2011 at 20:58 #135200Anonym anvandareMemberHöftböjaren går från insidan av lårbenet, framför höftleden och upp på utsidan av ryggkotpelaren och på insidan av bäckenet. Så den roterar/tippar bäckenet framåt om du står med benen fast i marken. Där av ökas svanken.
Men det kan också vara så att du är för kort i flera av musklerna runt bäckenet, även om psoasis är den vanligaste. Rector femoris, hamstrings och gluteusmuskulaturen är muskler som ofta kan vara för korta. Kolla en stretchingbok eller liknande om du har problem att töja dessa. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.