Yr vid träning!

Home Forums Skador och rehabilitering Yr vid träning!

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

Hej,

Hur kommer det sig att man blir yr vid tyngre träning, speciellt när jag tränar axlar och lyft där armarna är ovanför huvudet? Någon som vet?:yikes:

hmm axel träningen blir jag aldrig yr av iallafall :|
    men när jag kör benpressen t.ex så blir jag jävligt yr, tror det beror på att allt blod forsar ner till skallen

jag blir yr ibland när jag kör tung träning och jag tror att det beror på lågt blodtryck.

har upplevt samma sak när jag kör ben press. så fort jag lastar på över 200 kg blir jag yr efteråt.

Blodet i hjärnan hinner väl inte cirkulera runt vid hög belastning

Tränar man tungt för intensivt kan kroppen reagera. Antingen genom illa mående eller att man blir yr. Lägg in lite längre vila mellan övningarna så blir de nog bättre.

Tja Lovely!

Jag tror inte att ditt problem är detsamma som när man maxar i benlyft.
    Utan att det har att göra med en inklämning av de artärer, vener och nerver som går ut mellan scalenusmusklerna.
    För att du skall förstå vad jag menar med att de lätt kan komma i kläm mellan de olika scalenus musklerna, så kan du titta på denna bild.
    [http://www.meddean.luc.edu/lumen/MedEd/GrossAnatomy/dissector/mml/mmlalpha.htm]
    För att åtgärda detta så kan du gå till en massageterapeut, naprapat eller liknande, så lossar de på spänningarna åt dig.

Dessa muskler brukar vara påverkade om man har astma, eftersom de jobbar med forserad andning.
    Det sägs även att de också är spända då de hjälper till med att hålla in med gråtandet, men det vet jag ingenting om… :)

Även M. Pectoralis minor brukar vara en bov med att klämma på dessa, då den är spänd. Men den ger mig veterligen inte samma yrseleffekt som scalenus gör. Men be din terapeut att se över den också.

Tills det att du kravlar dig iväg till en terapeut så kan du prova att göra dina övningar med en arm i taget. Då får du inte samma totalstopp i systemet som när du använder båda samtidigt.

Hoppas att det löser sig!

/L!

Länken var tydligen till samtliga muskler i kroppen. Så du får leta upp scalenus musklerna i listan.

lat3c wrote:
    jag blir yr ibland när jag kör tung träning och jag tror att det beror på lågt blodtryck.

Kan också vara precis tvärtom. Om man tar i väldigt mycket i vissa övningar kan man under en kort period få väldigt högt blodtryck vilket kan ge yrsel.

Jag har märkt av ett annat fenomen. Igår när jag gick på löpbandet, vilket jag gör ytterst sällan om inte aldrig, upplevde jag under ett par sekunder att jag var väldigt yr och ur balans direkt efter jag klev av. Någon mer som känt av det? Det känns som en väldigt onaturlig yta att promenera/springa på tycker jag .. :|

Jag konditionstränar 3 gånger i veckan, det blir cykel,löpband och crosstrainer. De gånger jag löptränat är jag yr då jag stiger av, men inte medan jag springer. Konstigt fenomen…

Erasmusina wrote:
    Jag har märkt av ett annat fenomen. Igår när jag gick på löpbandet, vilket jag gör ytterst sällan om inte aldrig, upplevde jag under ett par sekunder att jag var väldigt yr och ur balans direkt efter jag klev av. Någon mer som känt av det? Det känns som en väldigt onaturlig yta att promenera/springa på tycker jag .. :|

Det verkar vara så för de allra flesta. Jag trodde också att det var nåt fel på mig första gången jag sprang på löpband, vinglade som ett fyllo efter en halvtimmes löpning. :)
    Alla jag har pratat med blir också yra och ur balans efter löpbandet.
    Jag vet inte riktigt vad det beror på, men det känns som om man lurar hjärnan på nåt sätt. Hjärnan är väl van vid att man faktiskt förflyttar sig framåt när man springer.
    Det verkar som om hjärnan vänjer sig efter ett tag. Jag är betydligt mindre yr nuförtiden än den där första gången.

Osten80 wrote:
    Det verkar vara så för de allra flesta. Jag trodde också att det var nåt fel på mig första gången jag sprang på löpband, vinglade som ett fyllo efter en halvtimmes löpning. :)
    Alla jag har pratat med blir också yra och ur balans efter löpbandet.
    Jag vet inte riktigt vad det beror på, men det känns som om man lurar hjärnan på nåt sätt. Hjärnan är väl van vid att man faktiskt förflyttar sig framåt när man springer.
    Det verkar som om hjärnan vänjer sig efter ett tag. Jag är betydligt mindre yr nuförtiden än den där första gången.

Jag misstänker också att det handlar om att man lurar hjärnan på något sätt. Jag funderade på om det kanske hade med att man koncentrerar sig så på att hålla sig på löpbandets smala yta, men det där om att man inte förflyttar sig fram låter också troligt.

Skönt och veta att man inte är konstig då :up:

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.