Blir det fortsättning för CBB för damer?

Home Forums SKKF informerar Blir det fortsättning för CBB för damer?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author

CBB skulle ju köras på prov – är det tänkt att det ska bli nån fortsättning? I så fall, när blir nästa tävlingstillfälle?

//Effie

kari72 wrote:
    CBB skulle ju köras på prov – är det tänkt att det ska bli nån fortsättning? I så fall, när blir nästa tävlingstillfälle?

//Effie

Jag vet inte vad styrelsen har att säga om frågan, men intresset var ju inte så stort på AF SM. Tre tävlande gör ingen klass.

tror de behövs ett till tillfälle…. vet fler tjejer som gillar tanken på classic BB miljarder ggr mer än bodyfitness. dvs Luciapokalen. Störst och roligast tävling. Tjejer vill också flexa musklerna utan att behöva gå över en viss gräns i massa. Bodyfitness med bara kvarsvändningar o smink/dräkter är inte för alla. Val av tävling och ort att pröva grenens popularitet var nog inte den bästa då alla älskar luciapokalen men få gillar t ex Aros i västerås bara pga att det inte är samma scen, storlek på mässa etc.

Alex Thunholm wrote:
    tror de behövs ett till tillfälle…. vet fler tjejer som gillar tanken på classic BB miljarder ggr mer än bodyfitness. dvs Luciapokalen. Störst och roligast tävling. Tjejer vill också flexa musklerna utan att behöva gå över en viss gräns i massa. Bodyfitness med bara kvarsvändningar o smink/dräkter är inte för alla. Val av tävling och ort att pröva grenens popularitet var nog inte den bästa då alla älskar luciapokalen men få gillar t ex Aros i västerås bara pga att det inte är samma scen, storlek på mässa etc.

Det tror jag också, men det första tillfället var kanske en fingervisning om hur det kommer att se ut i framtiden?

Nu förstår jag inte riktigt. CBB för damer testades inte i Västerås. Väljer man tävling efter hur scenen ser ut? Väljer man tävling efter storleken på mässan?
    Om man får ett tillfälle att testa en ny gren, struntar man då i det för att scenen inte finns på ”rätt” ställer eller att mässan har ”fel” storlek?
    Om SKKF väljer att testa en ny gren, borde dom inte göra det på en tävling som dom själv arrangerar?

välkommen till ”bekväma” sverige :D
    roligare med större tävling, ”Stor”stad större mässa publik etc. samt större PR kring LP

Alex Thunholm wrote:
    välkommen till ”bekväma” sverige :D
    roligare med större tävling, ”Stor”stad större mässa publik etc. samt större PR kring LP

”Bekväma” Sverige kan bli utan tävlingar med den inställningen.

jo jag vet… men kanske bäst o pröva ”nybörjarsaker” på just LP?
    de som kört ett tag åker ju dit tävlingen är oavsett…

Jag ska inte ge mig in i debatten om just orten, färgen på backdrop eller om det var tre eller fyra entrédörrar till lokalen spelade roll för antalet deltagare vid första försöket. Däremot har jag en del info och intryck utifrån kontakter med potentiella tävlande.

Det är nog för tidigt att avskriva CBB efter ett försök. Förhoppningsvis funkar det gång två eller tre. Men personligen tror jag lika lite på massanmälningar där som bland killarna. Till och med mindre.

Det var väldigt många som tyckte att CBB för damer var en kanonidé på idéstadiet, något färre var entusiastiska när det blev bestämt att det skulle bli av och när det fanns ett konkret datum var det väldigt få som kände sig manade. När det var anmälningsdags var det tre-fyra kvar…

Det handlar egentligen om elementär psykologi. Hur många gånger har vi inte hört ”Jag ska bli bra, men inte i dag – i morgon!”. Har vi varit med om att det ska ”göras revolution” på jobbet eller i skolan? JA. Har vi känt samhörigheten och engagemanget? JA. Har vi tågat iväg till chefen eller rektorn för att kräva ändring? JA. Har vi vänt oss om efter att ha knackat på dörren och upptäckt att vi var väldigt ensamma i kön?…

Från idé och momentets inspiration till att faktiskt göra något som både är tufft och krävande och som tar lång tid för att vinna en plakett i en tävling som tar kanske fem minuter, om det vill sig illa, är stegen många och krokiga.

Vi får nog inse att idrott i allmänhet kräver mycket, att våra idrotter kräver delvis ytterligare lite och just damidrott har svårt med rekryteringen. Till viss del kanske det beror på att de allra flesta idrotter är påhittade av män, med regler och uppbyggnad för män och utan någon större påverkan från tjejerna själva. Tänk om det rent av är så att en stor grupp tjejer inte är intresserade av att tävla? Och definitivt inte i kropp?

De många som vill tävla i CBB är i verkligheten inte så många och de flesta av dem kommer att upptäcka att jobb, familj och annat var viktigare än att visa flexade muskler i väldigt lite kläder. Som så ofta handlar det om att bestämma sig och det gör de flesta inte.

Janpeter Sangborn wrote:
    Jag ska inte ge mig in i debatten om just orten, färgen på backdrop eller om det var tre eller fyra entrédörrar till lokalen spelade roll för antalet deltagare vid första försöket. Däremot har jag en del info och intryck utifrån kontakter med potentiella tävlande.

Det är nog för tidigt att avskriva CBB efter ett försök. Förhoppningsvis funkar det gång två eller tre. Men personligen tror jag lika lite på massanmälningar där som bland killarna. Till och med mindre.

Det var väldigt många som tyckte att CBB för damer var en kanonidé på idéstadiet, något färre var entusiastiska när det blev bestämt att det skulle bli av och när det fanns ett konkret datum var det väldigt få som kände sig manade. När det var anmälningsdags var det tre-fyra kvar…

Det handlar egentligen om elementär psykologi. Hur många gånger har vi inte hört ”Jag ska bli bra, men inte i dag – i morgon!”. Har vi varit med om att det ska ”göras revolution” på jobbet eller i skolan? JA. Har vi känt samhörigheten och engagemanget? JA. Har vi tågat iväg till chefen eller rektorn för att kräva ändring? JA. Har vi vänt oss om efter att ha knackat på dörren och upptäckt att vi var väldigt ensamma i kön?…

Från idé och momentets inspiration till att faktiskt göra något som både är tufft och krävande och som tar lång tid för att vinna en plakett i en tävling som tar kanske fem minuter, om det vill sig illa, är stegen många och krokiga.

Vi får nog inse att idrott i allmänhet kräver mycket, att våra idrotter kräver delvis ytterligare lite och just damidrott har svårt med rekryteringen. Till viss del kanske det beror på att de allra flesta idrotter är påhittade av män, med regler och uppbyggnad för män och utan någon större påverkan från tjejerna själva. Tänk om det rent av är så att en stor grupp tjejer inte är intresserade av att tävla? Och definitivt inte i kropp?

De många som vill tävla i CBB är i verkligheten inte så många och de flesta av dem kommer att upptäcka att jobb, familj och annat var viktigare än att visa flexade muskler i väldigt lite kläder. Som så ofta handlar det om att bestämma sig och det gör de flesta inte.

:emo-thumb
    Bra inlägg

JP good skrivet som vanligt :)

JP – sant
    Jag skulle vilja tävla i CBB. Hoppas verkligen att det kommer bli fler tävlinger så det kan bli av..

Jag är en av de som hela tiden har önskat CBB för damer, precis min storleksklass:)

Tyvärr kom en höftfraktur ivägen under min satsnig på SM i AF och CBB för damer där 2009 (har fortfarande ett skrotupplag kvar i benet som bevis) :(

Hoppas få en ny chans…men tills dess får man väl vara minst på scen i BB.
    Tycker det är synd att inte fler ”mindre” damer vill vara med i BB, det finns ju ingen undre gräns för vad man måste väga/cm?
    Jag tror att jag varit minst på scenen bägge de gånger jag tävlat (på SM 2008 + 55 kg var jag definitivt det!) men vad gör det? Det är inte alltid storleken som avgör dess utom kan ju inte alla vara störst, det finns bara en som kan vinna men för den saken skull är ingen som tar sig upp på scen en förlorare.

Ulrika – Jag har det såhär att om det inte kommer CBB för damer så får vi bli några fler BB som inte är så store. Jag kommer iallafall tävla i BB. Classic eller inte..
    Jag hoppas jag kan bli redo till vår 2011. Håller fortfarende på att bygga upp mig.

LKolbe – Låter bra, dess utom tycker jag det ser ut som du har en hel del massa redan. Du kommer nog att platsa bra på scenen i BB :up:

Det här med att tjejer inte är lika flitigt tävlandes i byggning som killar kan ju bero på hela samhällets inställning till vad som är manligt och kvinnligt. Då menar jag inte till utseende utan till beteendemönster, jag tror inte det är inte lika accepterat att en dam tar sig all den tid som krävs till helt egoistiska sysselsättningar som det är för en man?
    Men om man nu inte tycker det spelar så stor roll om folk undrar lite över vad man är för skum tjej som inte gillar springa i affärer, sy gardiner, pyssla med krukväxter och andra ”normala tjej hobbys” utan hellre går till gymmet och river av ett sjuhelsikes pass, tycker om att svettas och plåga sig själv är BB ett riktigt bra val!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.