Längdklasser i CBB på SM 2009.

Home Forums SKKF informerar Längdklasser i CBB på SM 2009.

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author

Jag tittade lite på anmälningslistan för SM 2009. Såg då att CBB har + och – 180 cm i år. Stämmer detta eller har det bara blivit en felslagning på tangenterna? För min del spelar det ingen roll, det blir långa ändå, men det kan ju vara någon/några som ligger på gränsen. AF har ju gränsen vid 180 cm och skulle säkert underlätta lite vid invägningen också för CBB i och med att 180 cm ger ett extra viktpåslag också(8kg), vilket det inte gjorde vid 178-179,9 cm(6kg).
    Ha det så gott alla BODY-läsare.
    Hälsar
    Björn Albinson

Ojsanja!

Här har det nog blivit en felskrivning, för det är inget jag känner till att klasserna skulle vara ändrade.

Angående vikterna följer de den klass man skulle tävlat i om alla klasser funnits. Alltså påverkas det inte av hur våra SM-klasser ligger. Om du förstår hur jag menar.

Tack för snabbt svar. Jag kanske krånglade till det lite så det inte gick fram riktigt vad jag menade. Om klassindelningen hade varit -+180 så hade den den också sammanfallit med ett viktpåslag och blivit mindre krångel vid invägningen. Jag råkade nämligen ut för det på Island, efter att ha suttit på ett plan och sen stått i lång kö till invägningen så var jag bara 179,9cm och först godkände dom det men kom på sen att det är ett annat viktpåslag vid 179,9 jämfört med 180cm. Vid 179,9cm får man väga 85,9kg och vid 180.0cm 88.0kg. Trodde kanske det var därför man ändrat längdklassen för att den skall sammanfalla med en av viktgränserna. Vet inte om det blev så mycket klarare, men men.
    Tack igen för ditt snabba svar.
    Hälsar Björn

Det som gäller är

Quote:
    IFBB har beslutat att införa nya regler för beräkning av längd- och viktkvoter i Classic bodybuilding.

-170cm (+2kg)
    -175cm (+4kg)
    -180cm (+6kg)
    +180cm (+8kg över 180cm, +9kg över 190cm, +10kg över 198cm)

Men med klassindelningen – och + 178 för att få jämnare klasser.

Björn Albinson wrote:
    Tack för snabbt svar. Jag kanske krånglade till det lite så det inte gick fram riktigt vad jag menade. Om klassindelningen hade varit -+180 så hade den den också sammanfallit med ett viktpåslag och blivit mindre krångel vid invägningen. Jag råkade nämligen ut för det på Island, efter att ha suttit på ett plan och sen stått i lång kö till invägningen så var jag bara 179,9cm och först godkände dom det men kom på sen att det är ett annat viktpåslag vid 179,9 jämfört med 180cm. Vid 179,9cm får man väga 85,9kg och vid 180.0cm 88.0kg. Trodde kanske det var därför man ändrat längdklassen för att den skall sammanfalla med en av viktgränserna. Vet inte om det blev så mycket klarare, men men.
    Tack igen för ditt snabba svar.
    Hälsar Björn

Jo, jag förstod att det var ungefär något sådant du menade, men räkna får vi ju göra ändå och det är ju inga problem för sådana överdådare till mattegenier som mig och Jörgen.:D

Janpeter Sangborn wrote:
    och det är ju inga problem för sådana överdådare till mattegenier som mig och Jörgen.:D

[img=http://fc05.deviantart.com/fs30/f/2008/045/f/b/_lol__by_luckylinx.gif]

Nä det är klart ni är ju med så då behöver man inte oroa sej :D , fast jag är ju lite orolig för Jörgens tunga tår förstås, som har en förmåga att dyka upp där man inte vill att dom skall vara, på vågen exempelvis :)
    Då hoppas jag vi ses på invägningen och att Jörgens tår är fastlimmade i mattan, hehe
    Ha det gott, vi ses!
    Hälsar Björn

Jorgen wrote:
    Det som gäller är

Men med klassindelningen – och + 178 för att få jämnare klasser.

en fråga bara, varför finns inte dessa klasser i sverige? nu när endå CBB är såpass ”stort”

Henrik Lindh wrote:
    en fråga bara, varför finns inte dessa klasser i sverige? nu när endå CBB är såpass ”stort”

So far har det inte varit tillräckligt ”stort” för att förändra. Kanske blir så, men av erfarenhet blir det så små klasser att det inte är lönt. Och de flesta hamnar i samma klass…

Har mitt lilla förslag till styrelsen tagits i beaktande där varje kroppslängd får en relativt sett proportionerlig maxvikt i förhållande till kroppslängden? Då hade inte dom konstiga vikthoppen mm varit några problem utan varje tävlande i sina klasser hade haft sina ”korrekta” maxvikter….

Arne Persson wrote:
    Har mitt lilla förslag till styrelsen tagits i beaktande där varje kroppslängd får en relativt sett proportionerlig maxvikt i förhållande till kroppslängden? Då hade inte dom konstiga vikthoppen mm varit några problem utan varje tävlande i sina klasser hade haft sina ”korrekta” maxvikter….

Det får du nog kolla med styrelsen. En ändring lär inte ske förrän tidigast nästa år, hur som helst.

Janpeter Sangborn wrote:
    So far har det inte varit tillräckligt ”stort” för att förändra. Kanske blir så, men av erfarenhet blir det så små klasser att det inte är lönt. Och de flesta hamnar i samma klass…

rätta mig om jag har fel nu jp men i andra länder så finns dessa klasser va? det sätter tyvärr lite käppar i hjulen för en annan att man får bråka med dom som är -180cm…man har ju ett långsiktig plan på vm någon gång. Inget klagande nu utan jag förstår problematiken i det hela men vad krävs för att det ska kunna bli flera klasser? ex -180cm och +180cm?
    tacksam för svar:p

Inte alla..

Vi har bara två klasser här i Finland, – och +178.. många har fortfarande bara – o + 178cm. Ukraine har – o + 176cm.

Norge har dock – och + 180.

Men i alla fall, de flesta har bara två klasser, vad jag vet så bara Ryssland som har alla 4.

Om jag var KING skulle jag också ändra till – och + 180cm, men bara ha de två i mindre CBB-länder. (note! also Nordic Championships use up to and over 180cm classes this year)

Det lär bli – o +180 nästa år om det är någon tröst. Det blev lite sent att ändra i år.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.