Påminnelse om höjda licensavgifter.

Home Forums SKKF informerar Påminnelse om höjda licensavgifter.

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 76 total)
  • Author
    Posts
  • #474508
    Jorgen wrote:
    Jag åker rally (man måste ju ha mer än en hobby) och jämfört med att tävla i kroppskultur är det vansinnigt dyrt, trots att vi åker i den billigaste klassen. Bara startavgifterna för en säsong går loss på ca 25 000:- för vår del, och då kör vi långt ifrån alla tävlingar vi har möjlighet till.
    Förutom inköp av bil, så tillkommer bensin, däck, servicebil, reservdelar och om man skrotar bilen ännu mer kostnader. :)

    Sen har jag hört att du är har dragit in enorma pengar i sporten med;).
    skämt o sido,dock har man väl i alla fall en möjlighet att dra in lite pengar där om det går bra väl?

    Är ju själv fiskenörd och när jag tävlade förr så finansierade alla vinsterna alla startavgifter

    #474509
    Robox wrote:
    Nej, feltänkt av förbundet om man frågar mig.

    Kan även bli att nybörjar tävlingen i ex alingsås växer då vissa kanske känner att det blir för dyrt att gå via skkf´s tävlingar…kan både vara + samt –

    #474510

    Det vore intressant att få en redovisning om vart pengarna går. Tidigare idrotter så har licensen gått till försäkringar och matcher så som sm-finaler med mera. Finns det bara en grund för höjningen så går den ju att acceptera. Eftersom jag är ny i sporten så har jag ingen koll helt ärligt på hur involverat förbundet är i de olika tävlingarna, vilken administrativ roll dom har med mera.

    Har själv varit aktiv i klubbar och antar att om man vill ta sig in i RF så kommer någon typ av satsning på ungdomar och utveckling av fler tävlingsinriktade klasser göras. PÅ BB tar man sig inte in där.
    Får hoppas på motiveringar så som bättre domarutbildningar, fler tävlingar osv.

    #474511
    Janpeter Sangborn wrote:
    Det här är väldigt intressant! Nu tänkte jag ställa en del frågor. Svaren på dessa från er som är kritiska kommer att bli än mer intressanta! Häng med!

    Fråga 1:
    Vems är ansvaret för att avgiften är ”löjligt dyr”?

    Fråga 2:
    Vilka är det som, om avgiften är ”löjligt dyr”, tar kål på sporten?
    [/b]

    Märk väl att jag inte på något sätt tar ställning i själva sakfrågan om avgiften är rimlig eller inte, men svaren på ovanstående frågor är avgörande för om debatten eller pollar och liknande ska vara något värd eller inte.

    Visa nu att du bryr dig betydligt mer än den enkla vägen som det är att sitta och gnälla på ett forum och ge de svar du anser är de korrekta!

    Tycker dina frågor kan likaväl ställas till förbundet. Varför höjs avgiften?
    Vart tar pengarna vägen? Kommer höjningen ge garanterat mer tävlanden? Varför envisas förbundet om att hyra en ”dyr” lokal som Aros när det finns billigare alternativ? Kommer landslaget att få resor betalda nu när man höjer avgiften?

    Frågorna är många åt båda hållen och jag behöver förklara mig om än mindre än den förklaringen vi fått på dessa frågor.

    Men nu tänker jag inte bry mig om detta längre. Har redan uttryckt mitt missnöje med detta.

    #474512
    Johannes Eshak wrote:
    Tycker dina frågor kan likaväl ställas till förbundet. Varför höjs avgiften?
    Vart tar pengarna vägen? Kommer höjningen ge garanterat mer tävlanden? Varför envisas förbundet om att hyra en ”dyr” lokal som Aros när det finns billigare alternativ? Kommer landslaget att få resor betalda nu när man höjer avgiften?

    Frågorna är många åt båda hållen och jag behöver förklara mig om än mindre än den förklaringen vi fått på dessa frågor.

    Men nu tänker jag inte bry mig om detta längre. Har redan uttryckt mitt missnöje med detta.

    Där kom den, precis som förväntat! Lätt att gnälla, men svårare att hantera svaren som är som följer (med bara ett uns av bakgrundskoll hade du kunnat undgå att trampa så grundligt i fällan):

    1. Ansvaret för att avgiften är ”löjligt dyr” är ombudens vid senaste årsmötet! Observera och läs igen: Ombuden! Till skillnad från vad vissa kritiker tror är det inte förbundets styrelse som vare sig föreslagit eller bestämt att avgifterna ska vara på den nivå de är! Det fanns till och med medlemmar i styrelsen som ställde sig kritiska till den avgiftsnivå som gäller nu. Ska man söka ansvariga så är det ombuden – i demokratisk ordning, så ombuden har inte gjort något som helst fel – för de representerade distrikten vid årsmötet (Stockholm, Värmland och Skåne).

    2. De som ”tar kål på sporten” är alla de distrikt som inte fanns på plats och i förlängningen alla de medlemmar i förbundet som likt hr Eshak inte vare sig gjort sin röst hörd i de officiella sammanhangen eller bemödat sig att infinna sig vid årsmötet för att representera sitt distrikt eller bara lyssna på det som sägs (Och även kunnat yttra sig i frågan även om endast ombuden har rösträtt. En klok åsikt väger dock tungt i ett så pass begränsat sällskap).

    Och slutligen: Förbundet är alla vi som endera tävlar, dömer, råddar vid tävlingarna, styrelsefolk och andra som på ett eller annat sätt ingår i den organiserade delen av vår sport. Även publiken skulle kunna räknas dit, även om många i den skaran inte finns registrerade i förbundets register. Så när du anser att jag ska ställa frågan till förbundet är det alltså i praktiken även du som ska svara, eftersom du är lika ansvarig som de flesta av oss.

    #474513

    Jag kan även passa på att svara på hr Eshaks frågor när jag ändå är igång. I vissa fall får jag gissa en smula, eftersom jag inte VET den exakta anledningen till förändringarna och så vidare, men jag var åtminstone på plats vid årsmötet till skillnad från många.

    Varför höjs avgiften?

    Kostnadsökningar

    För att säkerställa en god ekonomi som håller över flera år och inte som ofta varit fallet, står och faller med en enskild sponsor eller att licenserna ligger på en viss nivå alternativt en viss publiknivå.

    För att kunna utveckla och förbättra eftersatta områden som information, utbildning av domare och funktionärer, dopingarbete, landslagsverksamhet med mera, med mera.

    Vart tar alla pengar vägen?

    En del går till den löpande verksamheten och en del är tänkt att sättas av till ovanstående delar av verksamheten. Vi bör tänka på att det är först de två-tre senaste säsongerna som förbundets ekonomi börjat visa plus och även en likviditet som gör att förbundsstyrelsens medlemmar inte behöver avsätta privata pengar för att kunna utföra sitt uppdrag. Går allt som jag gissar uppvisar förbundets redovisning ett duktigt överskott för verksamhetsåret 2009. Även om det i och med det inte går att luta sig tillbaks och rulla tummarna kanske det ger en viss arbetsro och möjlighet att planera mer än fram till nästa tävling.

    Kommer höjningen ge garanterat mer tävlanden?

    Hmm, konstig fråga. Min gissning är att det kan den inte garanterat ge. Den garantin kan ingen ge, eftersom det tydligen ibland är en lapsus som avgör om man kommer att tävla eller inte (enligt vissa kritiker som anser att det är orimligt att lösa licens månader innan aktuell tävling).
    Däremot kan den förhoppningsvis ge ett tidigare inflöde av licensansökningar och därmed en lugnare arbetssituation för den som ska administrera licenserna och risken för fel minskar. Allt för att den tävlande i sin tur ska få en lugnare resa fram till tävling…

    Varför envisas förbundet om att hyra en ”dyr” lokal som Aros när det finns billigare alternativ?

    Det tror jag beror på att det är de enda åsikter som verkligen kommit fram som mer än gnäll på diverse forum. När vi var på enklare etablissemang ville väldigt många ha mer flärd, vilket fanns exempelvis i Västerås och på Aros Congresscenter. En annan aspekt är att en billigare lokal nästan alltid innebär ökade sidokostnader för ljus och ljud, städning, scenbygge med mera. Inte alltid blir det så mycket billigare och i samtliga billighetsalternativ handlar det även om en inte ringa egen arbetsinsats. Eftersom kön av hugade inte varit jättelång har arrangören tvingats betala för vissa tjänster för att tävlingen alls skulle bli av. Även i detta fall får man se det som en viss kvalitetssäkring. Ju fler uppgifter som ett litet fåtal ska utföra, desto större risk för fel och missar som slår mot de tävlande.

    Kommer landslaget att få resor betalda nu när man höjer avgiften?

    Nej. Den höjda avgiften har egentligen inget med landslagets resor att göra, men indirekt kan man säga att det ökar möjligheterna att det blir så. Vilket det redan i viss mån är. I takt med att förbundets ekonomi förbättrats har vissa smärre bidrag införts (exakta summor har jag inte aktuella) och målsättningen är självklart att så mycket som möjligt av kostnaderna ska betalas av förbundet och inte av den tävlande själv. Redan tidigare har förbundet stått för vissa avgifter med mera för att de tävlande alls skulle få tävla. Att resor och annat inte betalts tidigare har berott på att plånboken varit tom och att den även varit pantsatt eller att ekonomin inte kunnat bedömas fullt ut. Då var det troligen det klokaste att inte dela ut de likvida medel som fanns utan göra det mindre populära och hålla i slantarna för att inte nästa års verksamhet och landslag skulle äventyras.

    #474514

    Det kanske bara är jag, men jag anser att pengarna helt klart är värt alla uppoffringar. En hobby är något som jag personligen anser som något jag gärna prioriterar i min ekonomi. Sen tycker inte jag direkt att licenserna är direkt dyra. Självklart är det upp till förbundet att redovisa hur pengarna används, men då antar jag att man bör delta på de såkallade styrelsemötena. Vilket jag inte har gjort, då jag anser att de personer som sitter där är kompetenta nog att ta ”vettiga” beslut.

    Det man måste förstå är att allt i den här världen kostar pengar och ju mer pengar man har ju bättre kvalitet får man. Tycker tex att jag sett förbättringar hela tiden sen min första tävling 2004.

    Jag är dock uppfostrad inom handbollskulturen, vilket jag antar har en del andra värderingar. Min mamma stod varje helg i cafet nere i hallen.
    Jag själv har från 12års ålder spenderat min tid sekretariatet för att hjälpa till gratis. När jag blev äldre utbildade jag mig till domare och dömde matcher varje söndag för 50kr/matchen. Det var inte så att jag gjorde det för pengarna, utan jag fick möjlighet att låta andra entusiaster utföra sin idrott. Det enda jag behövde tillföra var att vara där med min kompetens i några timmar.

    Jag tycker att vi alla har ett ansvar att bära upp sporten och ser det som en självklarhet att vi tillsammans gör något. Har man som jag inte tid (just nu) att hjälpa till under tävlingar eller planering mm, så är jag mer än villig att betala andra för det. Vi är ändå vuxna människor och att kunna lägga undan 2000kr eller vad det nu är under ett år, borde alla klara.

    Det handlar om att hoppa över 4 bars i månaden under året, så har ni fått ihop pengarna för licensen.

    #474515
    Henrik Lindh wrote:
    Sen har jag hört att du är har dragit in enorma pengar i sporten med;).
    skämt o sido,dock har man väl i alla fall en möjlighet att dra in lite pengar där om det går bra väl?

    Är ju själv fiskenörd och när jag tävlade förr så finansierade alla vinsterna alla startavgifter

    Nä, man drar inte in en spänn på rally när det handlar om amatörnivå.
    Prisborden består oftast av sponsorpriser, vi pratar motorolja odyl.

    #474516
    Jorgen wrote:
    Nä, man drar inte in en spänn på rally när det handlar om amatörnivå.
    Prisborden består oftast av sponsorpriser, vi pratar motorolja odyl.

    Som byggning alltså.
    Lite kosttillskott och sånt.
    Men personligen tror jag inte bättre priser lockar fler att tävla.
    Skulle vara en rätt hög summa prispengar kanske. Men det känns rätt avlägset i Sverige

    #474517
    Martin Löwgren wrote:
    Det är väl framförallt det första steget för att kunna ha råd med dopingtester vilket är det absolut viktigaste för ”sportens” överlevnad.

    Påpekas bör väl att detta är hr Löwgrens högst egna slutsats. Så vitt jag vet fanns inte detta med i diskussionen vid årsmötet.

    #474518
    Martin Löwgren wrote:
    Oväntat….

    Du är en sån positiv person, så häften skulle räknas som hysteriskt.:|

    Bara för att ombuden på årsmötet inte motiverade en avgiftshöjning med att dessa pengar skulle öronmärkas för dopingtester, betyder det inte att dessa skulle vara ointresserade av ämnet. Jag tror inte ens att det är helt enligt stadgar och praxis att göra så ens, oavsett idrott eller förbund.

    Hade du varit där hade du kunnat undvika denna aningen märkliga kommentar. Jag hade dessutom sett fram emot att få ventilera en del med dig i helgen som kommer, men det verkade som du hade annat som var viktigare.

    #474519
    Johannes Eshak wrote:
    Så om man kommer på att man vill tävla efter den 1/7 så kostar licensen 1800 kr och sen ungefär 500 kr för varje tävling?

    Innebär höjningen att det kommer att delas ut bättre priser till de tävlande?

    kramkalas

    Varför har du hängt upp dig på priserna? Är det därför du tävlar? Jag trodde man tävlade för själva tävlandet och tävlingen? Vad var det nu för fantastiska priser i Danmark du fick när du tävlade där? Det var Stellans egen tävling som han sponsrade med bl.a egna produkter mm.

    Det viktigaste är väl primärt att man får ett pris som bekräftar vilken tävling och vilken placering… eller?

    De flesta bucklorna idag på tävlingar är väl gjorda av någon typ av förgyllt ”plast”material. Var där bucklor av annat material på Loaded?

    #474520

    Om diskussionen fortsätter på denna nivå kanske man får slänga in en betalning för licens till bouleförbundet nästa år.

    Själv är jag något tvådelad. Har aldrig tävlat men hade tänkt göra det i år. Man kanske får slänga in lite tankar och åsikter ändå?

    * Tror knappast att förbundet(eller dess ombud) har bestämt sig för att höja avgiften om det inte ansågs nödvändigt.
    Jag tror personligen inte att det är för att ordförande ska få en ny laptop eller åka bekvämare till jobbet.

    * Sen tycker jag inte att man ska blunda för en höjning i dagens ekonomiskt ansträngda läge.
    Men om man verkligen vill tävla så har jag svårt att se att just 800:- skulle vara så svårt att få ihop innan de 1/7.
    Vill man verkligen tävla så kanske man kan prioritera bort ett eller flera kosttillskott som man egentligen vet att man inte behöver.
    Många av oss som klagar på att ekonomin inte håller konsumerar ofta mycket som man inte behöver.

    * Priser känns ganska irrelevant. Dock så höjer man lite på ögonbrynen då den som kom på andra plats i en nybörjartävling i Timrå fick mer pengar än den som vann SM.

    * Sen tycker jag också att det borde finnas andra sätt att tjäna in pengar till förbundet. Ett sätt jag tänkt en del på är att hålla mer kurser.
    Typ den som Arne Persson håller. Fler och oftare sådana kurser. Finns ju en hel drös med kompetenta människor.
    Ägna lite tid och styr upp ett kursmaterial inom kost och träning och pengarna skulle börja rulla in.

    * Jag tycker det är bra att tiden har flyttats fram som sista anmälningsdag innan den förhöjda avgiften. Det känns som om man i alla fall har tänkt tanken på om man vill tävla i november/december när sommaren börjar nå mot sitt slut. Klarar man inte detta så får man väl helt enkelt hålla sig 4 månader till och köra tävlingen som går på våren.

    * JPs senaste inlägg borde kanske varit en del av första inlägget så hade kanske färre gnällt.
    Ganska självklart att folk reagerar när man bara får se en höjning utan någon info om varför.

    #474521
    Martin Löwgren wrote:
    Det är väl framförallt det första steget för att kunna ha råd med dopingtester vilket är det absolut viktigaste för ”sportens” överlevnad.

    Man hade ju kunnat hoppas att det var målet.

    Frågan är om det är positivt eller negativt för sportens överlevnad dock..

    #474522
    Gustaf Lindberg wrote:
    Om diskussionen fortsätter på denna nivå kanske man får slänga in en betalning för licens till bouleförbundet nästa år.

    Själv är jag något tvådelad. Har aldrig tävlat men hade tänkt göra det i år. Man kanske får slänga in lite tankar och åsikter ändå?

    * Tror knappast att förbundet(eller dess ombud) har bestämt sig för att höja avgiften om det inte ansågs nödvändigt.
    Jag tror personligen inte att det är för att ordförande ska få en ny laptop eller åka bekvämare till jobbet.

    * Sen tycker jag inte att man ska blunda för en höjning i dagens ekonomiskt ansträngda läge.
    Men om man verkligen vill tävla så har jag svårt att se att just 800:- skulle vara så svårt att få ihop innan de 1/7.
    Vill man verkligen tävla så kanske man kan prioritera bort ett eller flera kosttillskott som man egentligen vet att man inte behöver.
    Många av oss som klagar på att ekonomin inte håller konsumerar ofta mycket som man inte behöver.

    * Priser känns ganska irrelevant. Dock så höjer man lite på ögonbrynen då den som kom på andra plats i en nybörjartävling i Timrå fick mer pengar än den som vann SM.

    * Sen tycker jag också att det borde finnas andra sätt att tjäna in pengar till förbundet. Ett sätt jag tänkt en del på är att hålla mer kurser.
    Typ den som Arne Persson håller. Fler och oftare sådana kurser. Finns ju en hel drös med kompetenta människor.
    Ägna lite tid och styr upp ett kursmaterial inom kost och träning och pengarna skulle börja rulla in.

    * Jag tycker det är bra att tiden har flyttats fram som sista anmälningsdag innan den förhöjda avgiften. Det känns som om man i alla fall har tänkt tanken på om man vill tävla i november/december när sommaren börjar nå mot sitt slut. Klarar man inte detta så får man väl helt enkelt hålla sig 4 månader till och köra tävlingen som går på våren.

    * JPs senaste inlägg borde kanske varit en del av första inlägget så hade kanske färre gnällt.
    Ganska självklart att folk reagerar när man bara får se en höjning utan någon info om varför.

    Infon finns ju, men som vanligt vill ingen gå på mötena, engagera sig i att välja ombud, HJÄLPA TILL mm.
    Utan tycker att det räcker att betala några hundralappar för en licens och få allt serverat.
    Är man missnöjd med det jobb SKKF gör får man se till att rösta bort styrelsen och vara beredd att göra ett bättre jobb själv, det är så föreningar fungerar.
    Men det är ingen som orkar göra, dessutom har SKKF ryckt upp sig rejält sista åren och det finns ingen orsak till direkt missnöje i min värld.
    Samma sak om man röstar blank i riksdagsvalet, då kan man ju inte gnälla om det inte blir bra.

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 76 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.