Påminnelse om höjda licensavgifter.

Home Forums SKKF informerar Påminnelse om höjda licensavgifter.

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 76 total)
  • Author
    Posts
  • #474523
    Martin Löwgren wrote:
    Det är väl framförallt det första steget för att kunna ha råd med dopingtester vilket är det absolut viktigaste för ”sportens” överlevnad.

    Är de viktigaste för dig att förbundet har råd med dopingtester?
    På vilket sätt skulle sporten dö ut om de inte fanns? Jag tycker du är väldigt trångsynt, finns de absolut inget viktigare ?!?!!!
    De viktigaste är ju att förbundet går runt och att tävlingarna ökar och ökar för varje år.
    De pengarna de kostar extra ser jag absolut inte som ett problem. Jag litar fullständigt på att SKKF gör vad de behöver med pengarna för att få sporten att fortsätta utvecklas.

    #474524
    Arne Persson wrote:
    Varför har du hängt upp dig på priserna? Är det därför du tävlar? Jag trodde man tävlade för själva tävlandet och tävlingen? Vad var det nu för fantastiska priser i Danmark du fick när du tävlade där? Det var Stellans egen tävling som han sponsrade med bl.a egna produkter mm.

    Det viktigaste är väl primärt att man får ett pris som bekräftar vilken tävling och vilken placering… eller?

    De flesta bucklorna idag på tävlingar är väl gjorda av någon typ av förgyllt ”plast”material. Var där bucklor av annat material på Loaded?

    Faktiskt :P

    Priserna är en del av det hela! Det jag vill veta är vad man tänker investera pengarna i? Varför man höjde. Tänker inte ta denna diskussion längre då jag tänker slänga iväg ett mail till Kennet eller Stefan om att jag vill närvara vid nästa möte/möten och eventuellt vara med i förbundet.

    Agera mera!
    Är inte alls det nöjd med höjningen men bara för det betyder det inte att jag inte kommer betala! Lite svårare för kalle 16 år som tä’nkte göra sin första tävling för allt han trodde behövdes är ett gymkort…

    En idee är att juniorer ska ha andra kostnader på tävlingar och licens. Just för att locka mer unga killar!

    #474525
    Johannes Eshak wrote:
    Faktiskt :P

    Priserna är en del av det hela! Det jag vill veta är vad man tänker investera pengarna i? Varför man höjde. Tänker inte ta denna diskussion längre då jag tänker slänga iväg ett mail till Kennet eller Stefan om att jag vill närvara vid nästa möte/möten och eventuellt vara med i förbundet.

    Agera mera!

    Är inte alls det nöjd med höjningen men bara för det betyder det inte att jag inte kommer betala! Lite svårare för kalle 16 år som tä’nkte göra sin första tävling för allt han trodde behövdes är ett gymkort…

    En idee är att juniorer ska ha andra kostnader på tävlingar och licens. Just för att locka mer unga killar!

    Thomas ska det stå.

    Sett till de 4 senaste årens höjningar så kommer en Licens 2014 att kosta 3200 kr och en förseningsavgift på ca 4000 kr. Nu kommer många att klaga på detta inlägg och säga att det bara är i år som man höjer och bla bla bla. Tog bara senaste årens händelser och förutsåg vad som skulle ske om man gjorde samma sak i kommande år.

    Totalt då om man skulle bestämma sig tävla lite för sent i 2014 så blir bara licens avgiften 7200 kr. Hoppsan!

    #474526

    citat från skkf:”SKKF har under noga överväganden beslutat att ställa in årets Grand Prix i Västerås. Tävlingen i år skulle innebära en ekonomisk risk, vilket vi inte är beredda att ta”

    Är det så illa för skkf alltså? höja licens med 100% samt ställa in GP…inga goda täcken:(

    #474527
    Martin Löwgren wrote:
    Ja en Idrottsklinik som måste skötas.

    Alla knegar inte bara 8-17 på vardagar.

    Nej, just det. Vi är många som har det så.

    #474528
    Johannes Eshak wrote:
    Thomas ska det stå.

    Sett till de 4 senaste årens höjningar så kommer en Licens 2014 att kosta 3200 kr och en förseningsavgift på ca 4000 kr. Nu kommer många att klaga på detta inlägg och säga att det bara är i år som man höjer och bla bla bla. Tog bara senaste årens händelser och förutsåg vad som skulle ske om man gjorde samma sak i kommande år.

    Totalt då om man skulle bestämma sig tävla lite för sent i 2014 så blir bara licens avgiften 7200 kr. Hoppsan!

    Man kan ju även räkna på vad en licens kostade exempelvis 1990 och göra en nuvärdesberäkning på det. Utan att ha gjort det gissar jag att summorna blir ganska lika, men med årlig uppräkning (ungefär som sker med de flesta priser, hyror och avgifter) så hade ingen reagerat eftersom höjningen blivit marginell. Där ser man en fara med att ”vara snäll”/icke marknadsanpassad och inte göra samma justeringar på intäktssidan som sker på kostnadssidan.

    För övrigt är jag beredd att sätta min heder i pant på att licensavgiften 2014 inte kommer att kosta i närheten av det exempel du anger. Jag lovar att betala mellanskillnaden mellan dagens avgift och den siffra du anger ovan OM det skulle vara verklighet, om du samtidigt lovar att ställa dig på scenen i så fall. Schysst deal?

    #474529
    Johannes Eshak wrote:
    Faktiskt :P

    Priserna är en del av det hela! Det jag vill veta är vad man tänker investera pengarna i? Varför man höjde. Tänker inte ta denna diskussion längre då jag tänker slänga iväg ett mail till Kennet eller Stefan om att jag vill närvara vid nästa möte/möten och eventuellt vara med i förbundet.

    Agera mera!
    Är inte alls det nöjd med höjningen men bara för det betyder det inte att jag inte kommer betala! Lite svårare för kalle 16 år som tä’nkte göra sin första tävling för allt han trodde behövdes är ett gymkort…

    En idee är att juniorer ska ha andra kostnader på tävlingar och licens. Just för att locka mer unga killar!

    :up:
    Applåder till dig!!!!!!!!!!!!!
    Bättre att vara aktiv i frågor och ha möjlighet att påverka.
    Nu känns det som nybörjarna i Sverige har fått det lättare med lite riktiga nybörjartävlingar som inte ens kräver licens, men billigare licens till unga juniorer är en bra ide

    #474530
    Johannes Eshak wrote:
    Det jag vill veta är vad man tänker investera pengarna i? Varför man höjde. Tänker inte ta denna diskussion längre då jag tänker slänga iväg ett mail till Kennet eller Stefan om att jag vill närvara vid nästa möte/möten och eventuellt vara med i förbundet.

    Agera mera!
    Är inte alls det nöjd med höjningen men bara för det betyder det inte att jag inte kommer betala! Lite svårare för kalle 16 år som tä’nkte göra sin första tävling för allt han trodde behövdes är ett gymkort…

    En idee är att juniorer ska ha andra kostnader på tävlingar och licens. Just för att locka mer unga killar!

    Nu börjar du tänka i mer produktiva banor! Bra!
    Nu har du ju ideer och ideer ska man ta hand om. Det kan ju ibland finnas en och annan idé som går att förverkliga eller som leder in tankarna på något annat som i sin tur leder till en lösning på ett helt annat problem. BRA!

    Ett par påpekanden eftersom du inte verkar ha förstått läget helt och hållet:

    Du är redan med i förbundet i och med att du är licensierad plus att du är engagerad. Du menar kanske egentligen att du vill ha något att jobba med inom förbundets verksamhet? Då är det rätt väg att kontakta Kenneth och erbjuda din arbetskapacitet.

    Du är välkommen, precis som alla andra, till årsmötet i mars (se inbjudan på skkf.org), så det behöver du inte ens be om. Om du menar styrelsemöten däremot, så är det mer tveksamt om du kan få delta. Då handlar det nog i så fall om begränsad omfattning och i någon speciell fråga. Det blir ju, som du säkert förstår, aningen otympligt om det kommer gäster vid mötena, om de inte endera har något som styrelsen vill ha presenterat eller om de är inbjudna för att redogöra för något ärende i övrigt.

    #474531

    Borde väl inta vara några problem med en åhörare vid ett styrelsemöte där alla handlingar är offentliga. Medlemsomdud vore väl en bra grej för Johannes Eshak. Bara ge honom en mailadress och en frågespalt på hemsidan så har vi minska avståndet lite. Betalar in licensen pronto så har han en röst sen.

    #474532
    Christer Örni wrote:
    Borde väl inta vara några problem med en åhörare vid ett styrelsemöte där alla handlingar är offentliga. Medlemsomdud vore väl en bra grej för Johannes Eshak. Bara ge honom en mailadress och en frågespalt på hemsidan så har vi minska avståndet lite. Betalar in licensen pronto så har han en röst sen.

    Kan nog fungera, bortsett från vissa punkter och diskussioner som är sekretessbelagda eller där det helt enkelt inte är lämpligt med åhörare. Utan att gå in på detaljer så finns det ju i alla styrelser och arbetsgrupper saker man behöver diskutera som det inte är konstruktivt eller lämpligt att andra än deltagarna hör eller tar del av. Jag själv är ordförande i domarkommittén och deltar endast vid styrelsemöten där jag är inbjuden och då enbart på punkter som handlar om domarfrågor och liknande. Allt annat har jag inte med att göra under processen fram till beslut eller förslag. Det är det styrelsen är valda till att handlägga, med både befogenheter och skyldigheter. I annat fall skulle vi ha öppna möten där alla fick rösta och ge förslag. Ungefär som i gamla Island, om jag minns rätt. Funkar dåligt i vårt moderna samhälle, enligt de flesta kunniga på området.

    Däremot är det korrekt att själva protokollen är tillgängliga för samtliga inom förbundet.

    Idén med en aktivas representant är inte ny och har funnits under flera verksamhetsår tillbaks i tiden. Tyvärr har detta oftast funkat mindre bra då de flesta haft mer fokus på sitt eget tävlande än att jobba mer övergripande. Å andra sidan ska man inte sänka en idé bara för att den inte funkat tidigare. Rätt person på rätt plats kan göra underverk! Det är ju bara att lämna förslag till kommande årsmöte om att en aktivas representant ska tillsättas och gärna även att denne namnges och är tillfrågad plus gärna har ett stöd bakom sig i demokratisk anda. Skicka in ett sånt förslag redan nu till ordförande!

    #474533
    Johannes Eshak wrote:
    Thomas ska det stå.

    Sett till de 4 senaste årens höjningar så kommer en Licens 2014 att kosta 3200 kr och en förseningsavgift på ca 4000 kr. Nu kommer många att klaga på detta inlägg och säga att det bara är i år som man höjer och bla bla bla. Tog bara senaste årens händelser och förutsåg vad som skulle ske om man gjorde samma sak i kommande år.

    Totalt då om man skulle bestämma sig tävla lite för sent i 2014 så blir bara licens avgiften 7200 kr. Hoppsan!

    1987 kostade en licens 300:-. Så en höjning med sammanlagt 500:- på 23 år är lika med 21:- om året. Kanske inte så farligt ändå. ;)

    #474534
    purepower wrote:
    Tänk på att folk har sämre med deg nu! kris arbetslöshet m.m ta det i beaktning med..

    Många bäckar små förvisso, men licensen är en liten kostnad av en tävlingssatsning.
    Dessutom måste ju förbundet ha pengar, är ju inte så att det är ett företag där direktörer sitter och håvar in löner och aktieägare går med vinst.
    Alla pengar som kommer in används i föreningen där folk jobbar ideelt

    #474535

    Kanske lite offtopic och ber om ursäkt för det men tänkte bara fråga om det finns nån långsiktig tillväxtstrategi för SKKF och dess sporter?

    En kortsiktig finns det ju på sätt och vis genom de mål som sätts på möten osv och som redovisats bland annat i body. Men de gäller ju bara år för år..

    Finns det exempelvis några femårsplaner eller nåt dylikt?
    Förstår att det är eldsjälar som i stort sett ligger bakom SKKF och jag som tävlande uppskatter ER, tro inget annat!

    Mvh Zebaztian

    #474536
    Zebaztian wrote:
    Kanske lite offtopic och ber om ursäkt för det men tänkte bara fråga om det finns nån långsiktig tillväxtstrategi för SKKF och dess sporter?
    En kortsiktig finns det ju på sätt och vis genom de mål som sätts på möten osv och som redovisats bland annat i body. Men de gäller ju bara år för år..

    Finns det exempelvis några femårsplaner eller nåt dylikt?
    Förstår att det är eldsjälar som i stort sett ligger bakom SKKF och jag som tävlande uppskatter ER, tro inget annat!

    Mvh Zebaztian

    Det är nog en bristvara, tyvärr. Det är något som är efterlyst sen tidigare men som ännu så länge hamnat i bakvattnet av det dagliga grundarbetet. Behövs verkligen!

    #474537
    Janpeter Sangborn wrote:
    Det är nog en bristvara, tyvärr. Det är något som är efterlyst sen tidigare men som ännu så länge hamnat i bakvattnet av det dagliga grundarbetet. Behövs verkligen!

    Tack för ditt snabba svar JP.. Även om det inte finns i dagsläget är det ju bra att det i alla fall funnits i baktankarna och att det kanske är något att arbeta med när det väl finns tid och utrymme för det.

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 76 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.