Home › Forums › SKKF informerar › SKKF´s rop på deltagare.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
3 februari, 2008 at 18:46 #473614Anonym anvandareMemberJofren wrote:Varför ställer inte fler upp då?
Det min vän, kan jag faktiskt inte svara på!
Jag kan bara spekulera lite:
Scenskräck? (Jag vet iof många som tävlar som lider av en otrolig scenskräck…)
Deffnoja? Insikt i att det kanske inte var så ”enkelt” som man trodde att träna hårt och samtidigt gå på hård diet?
Att man inte insåg att man faktiskt blev tvungen att leva ett ganska fyrkantigt och inrutat liv under tävlingsförberedelserna, och avstå från en del ”vardagliga” saker? (Vilket inte alltid är så lattjo lajban..)
Bristande självdiciplin?
Eller rätt och slätt: Man vet inte hur man skall gå tillväga?Listan kan göras ganska lång, men det är bara den enskilde individen som vet varför han eller hon inte väljer att ”ställa sig på scen”.
Själv valde jag att börja mitt tävlande relativt sent, (var 29 när jag tävlade första gången, gammal som gatan redan då…) på grund av att jag inte var nöjd med min fysik och mina fysiska prestationer förrän då.
Men det är jag det…Lite tips för de som vill tävla men inte riktigt vet hur skall gå tillväga.
1. Tänk igenom VARFÖR du vill tävla! Vad betyder det för dig? Är det viktigaste att vinna, eller är det att se vad du klarar av att prestera?
2. Ta kontakt med någon som tävlat tidigare, och ställ frågor om vad som krävs-fysiskt, psykiskt, ekonomiskt, tidsmässigt osv. (Det är mer än man anar…) Det bästa av allt är om du kan få tag i någon som dömer! Då får du som regel ett ärligt svar på vad som evt borde förändras i din fysik.
3. Välj diciplin, vilket passar dig bäst? (Om du t.ex är en jäkel på chins, dips och har kondition som få, men polarna tycker det låter mycket coolare att tävla i bodybuilding. Skit i polarna!!!)
4. Gör en fettmätning, och ta bilder!
5. Se på bilder och filmer från olika tävlingar och inte minst-gå och se på tävlingarna!3 februari, 2008 at 19:54 #473615Anonym anvandareMemberPia Jansson wrote:Det min vän, kan jag faktiskt inte svara på!Jag kan bara spekulera lite:
Scenskräck? (Jag vet iof många som tävlar som lider av en otrolig scenskräck…)
Deffnoja? Insikt i att det kanske inte var så ”enkelt” som man trodde att träna hårt och samtidigt gå på hård diet?
Att man inte insåg att man faktiskt blev tvungen att leva ett ganska fyrkantigt och inrutat liv under tävlingsförberedelserna, och avstå från en del ”vardagliga” saker? (Vilket inte alltid är så lattjo lajban..)
Bristande självdiciplin?
Eller rätt och slätt: Man vet inte hur man skall gå tillväga?Listan kan göras ganska lång, men det är bara den enskilde individen som vet varför han eller hon inte väljer att ”ställa sig på scen”.
Själv valde jag att börja mitt tävlande relativt sent, (var 29 när jag tävlade första gången, gammal som gatan redan då…) på grund av att jag inte var nöjd med min fysik och mina fysiska prestationer förrän då.
Men det är jag det…Lite tips för de som vill tävla men inte riktigt vet hur skall gå tillväga.
1. Tänk igenom VARFÖR du vill tävla! Vad betyder det för dig? Är det viktigaste att vinna, eller är det att se vad du klarar av att prestera?
2. Ta kontakt med någon som tävlat tidigare, och ställ frågor om vad som krävs-fysiskt, psykiskt, ekonomiskt, tidsmässigt osv. (Det är mer än man anar…) Det bästa av allt är om du kan få tag i någon som dömer! Då får du som regel ett ärligt svar på vad som evt borde förändras i din fysik.
3. Välj diciplin, vilket passar dig bäst? (Om du t.ex är en jäkel på chins, dips och har kondition som få, men polarna tycker det låter mycket coolare att tävla i bodybuilding. Skit i polarna!!!)
4. Gör en fettmätning, och ta bilder!
5. Se på bilder och filmer från olika tävlingar och inte minst-gå och se på tävlingarna!Intressant läsning och bra skrivet! Hmm, kanske nåt att publicera i Body, fast med en del modifikationer mm…
4 februari, 2008 at 12:13 #473616Anonym anvandareMemberJofren wrote:Vad tror det skulle kunna vara?Jag tror många är rädda för att göra bort sig. Enligt mig finns det ingen riktig nybörjartävling där man ”slipper” bli jämförd med de bästa. Decembercupen är väl den tävling som är mest ”nybörjartävling” enligt mig, men även där får de bästa tjejerna vara med om de vill. (dispans pga få deltagare) På MTGP finns en nybörjarklass i BB. Men har man tävlat AF en gång så är man tydligen inte nybörjare i BB heller. Jag känner iaf för egen del att det tar emot att göra BB-debut i den ”riktiga” klassen mot tjejer som kanske är dubbelt så stora som mig. (Varför inte ha en klass där man får va med även om man har tävlat någon form av fitness, men det ska vara första gången i byggning?)
Att flera BB-tjejer går över till BF pga att de anser sig för små för BB gör ju inte saken bättre. Hallå! Är ni för små, vad är då jag? Då har jag inte ett skit att göra på scen i någon gren alls! Inget ont om dessa brudar, de får visst tävla vilken gren de vill, men jag tror just detta skrämmer många som egentligen vill tävla BB.
Lite tankar från lilla mig.
4 februari, 2008 at 12:34 #473617Anonym anvandareMemberIdag är klassen på de såkallade amatör tävlingarna mycket hög och det avskräcker nog väldigt många att kliva upp och testa vingarna, alla vill kliva upp och chocka och vara störst och hårdast på första tävlingen.
Sen är det tyvärr så att intresset har minskat därav mindre deltagare och allt mera elitistiskt, på både gott och ont…
nej fram för mera lokal tävlingar med mindre krav och fokus på att det skall vara roligt…
sen är det många som alltid ska klaga och fälla taskiga kommentarer om tävlandes form, men vi ska alla tänka på att den som står på scen är en vinnar i sin egna klass..Att bara komma i OK form är tungt och bygging är en resa som alltid förendras..
4 februari, 2008 at 14:22 #473618Anonym anvandareMemberPelle Eriksson wrote:Idag är klassen på de såkallade amatör tävlingarna mycket hög och det avskräcker nog väldigt många att kliva upp och testa vingarna, alla vill kliva upp och chocka och vara störst och hårdast på första tävlingen.Sen är det tyvärr så att intresset har minskat därav mindre deltagare och allt mera elitistiskt, på både gott och ont…
nej fram för mera lokal tävlingar med mindre krav och fokus på att det skall vara roligt…
sen är det många som alltid ska klaga och fälla taskiga kommentarer om tävlandes form, men vi ska alla tänka på att den som står på scen är en vinnar i sin egna klass..Att bara komma i OK form är tungt och bygging är en resa som alltid förendras..
Jag tror absolut att det är receptet. Klubbmästerskap, lokala tävlingar, riktiga nybörjartävlingar (Lucia Pokalen tex är idag långt ifrån en ren nybörjartävling) osv.
Ingen boxare börjar tävla direkt på SM-nivå, för att ge ett exempel …5 februari, 2008 at 10:46 #473619Anonym anvandareMemberDet finns en ganska enkel förklaring. Större delen av alla gymtränande vill helt enkelt inte offra allt som krävs för att tävla i Bodybuilding. BB genomförs förvisso på ngt så när lika villkor, men om man inte har super gener, vill ha en bra karriär utanför gymmet och dessutom vill försöka hålla igång sitt sociala liv (med människor utanför BB cirkusen) kan det nog kännas svårt att få ihop allt.
Allt jag skrivit kan man lätt argumenera emot om man vill. Men det finns en enskild faktor som jag tror avgör mest, och den får vi inte prata om här. Så därför blir den här frågan tyvärr inte besvarad.5 februari, 2008 at 18:07 #473620Anonym anvandareMembercamilla wrote:Att spons av kosttillskott skulle avgöra om man tävlar eller inte tror jag inte på.Haha, nej, det var det mest komiska jag hört på länge faktiskt.
8 februari, 2008 at 16:36 #473621Anonym anvandareMemberNär man har kommit så långt att man börjar fundera på tävling vet man nog att kosttillskott inte är några mirakelpiller/pulver. Dom som säger att byggare ser ut som dom gör pga kosttillskott är väl vanliga svenssons som ändå aldrig har funderat på att ställa sig på scen, eller? Den vanligaste kommentaren jag hör, både bland tränande och svenssons är: ”Jag skulle aaaldrig palla med att deffa!”
8 februari, 2008 at 17:14 #473622Anonym anvandareMembercamilla wrote:När man har kommit så långt att man börjar fundera på tävling vet man nog att kosttillskott inte är några mirakelpiller/pulver. Dom som säger att byggare ser ut som dom gör pga kosttillskott är väl vanliga svenssons som ändå aldrig har funderat på att ställa sig på scen, eller? Den vanligaste kommentaren jag hör, både bland tränande och svenssons är: ”Jag skulle aaaldrig palla med att deffa!”Håller med till fullo!
Jofren: Du kan inte mena att du på allvar tror att någon som tänkt tävla avstår på grund av att det finns andra deltagare som via sponsring får lagliga tillskott gratis/till rabaterat pris?
10 februari, 2008 at 18:09 #473623Anonym anvandareMemberJofren wrote:Jag tror att det finns folk som skulle kunna satsa på att bli något inte satsar på det. T.ex. Svenove(påhittad person) som går på gymmet och tränar, tänker att man kanske skulle satsa på träningen och kanske tävla nån gång, men sedan i samma stund slår bort tanken för att han kommer ju aldrig bli så bra som de som äter en massa kosttillskott. Kunskapen är för låg bland allmännheten och nybörjare på gym.SKKF skriver ungefär såhär; vi kan inte förlita oss på att gamla rävar gör comeback. Alltså når man inte ut till den stööre massan som går på gym. Det finns många med bra förutsättningar där ute som inte ställer upp. Det kan inte bara hänga på att man är lat.
Tror ärligt talat att du är helt fel ute här…
Tävla är väll knappast det första man tänkar på när man sätter sin fot på gymmet för första gången, ser man inte några andra värden med träning och en sund livsstil kommer man ändå lägga av väldigt snabbt.
Sponsring förekommer ju i alla sporter och är knappast något unikt för skkfs grenar. Tror det är väldigt få som sätter samma tilltro till kosttollskott som du antyder här.
10 februari, 2008 at 18:18 #473624Anonym anvandareMemberJofren wrote:Om man ser till de som är i sina nybörjar inom träning och kost så tror de flesta att det är kosttillskott som gör att de som är gamla i gamet och har spons att de har kommit långt.Jag vet inte hur många jag pratat med som säger, men det är bara för de tar sånna där kosttillskott(att de lyckats). Frågar du den gemene mannen eller kvinnan så tror de fortfarande att kosttillskott är streoider.
Alltså finns det en del som inte ställer upp för att de tänker; nej jag kommer aldrig bli lika bra som de som är sponsrade. En av de vanligaste jag har hört. men de skulle kunna tänka sig att ställa upp om de fick vara i en klass där spons inte var tillåtet. Eller så får vi lyckas övertala dem att kosttillskott är mat. Men det har inte media eller nån annan lyckats med på de senaste år hundradet.
Sen finns det en jäklva massa kosttillkott som förbättrar träningensresultatet. Jag har aldrig lyckats hitta en maträtt som ger mig samma resultat som HMB för att ta ett av de vanligaste kosttillskotten.(Sen finns det tydligen dopinklassade kosttillkott)
Man ska inte ropa hej förrens man kommit över bäcken.
Tror du inte att de som är sponsrade idag en gång i tiden hade noll sponsorer ? Hade de tänkt ”nej, man blir inget utan sponsring” då hade vi aldrig sett dem på scen, och följdaktligen hade inte potentiella sponsorer sett dem på scen, så ditt resonnemang håller jag inte med om
10 februari, 2008 at 21:23 #473625Anonym anvandareMemberJag kan inte svara för alla men jag vet i alla fall att jag har valt att inte tävla än pga att jag inte har muskler nog. Jag skulle alvarligt inte alls platsa på senen men det kommer jag arbetar för fullt på det. Jag kanske dyker upp om 2-4 år eller något. Men Sen eftersom jag inte känner någon i kretsen (och detta tror jag gäller många) så vet jag inte hur jag ska gå till väga. Hur deffar man? Kosten känns som en evighet att lära sig innan man ens vet hur man ska räkna ut sina behov med mera.
#1. Andra saker som det gäller. Det måste göras mer reklam. VIKTIGT
#2. På många låter det som det är lika jobbigt som att bestiga k2 som det är att deffa sig i form och det hjälper nog inte många. (Detta gäller både tävlande och andra personer) Ja jag förstår att det inte är lätt men det måste vara mer positivt runt sporten
Dock så tror jag inte kosttillskott har med saken att göra.
Så här tycker i alla fall jag. Sen får ni såga det om ni vill.
10 februari, 2008 at 21:39 #473626Anonym anvandareMemberJofren wrote:Jo jag tror(att man inte får spons bara för att man visar sig på gymmet), men det är inte frågan om vad jag tror utan om vad DE som inte ställer upp i tävlingarna tror.
Jag och dem är två vitt skilda ord.Du skrev ju själv svaret. SKKF undrar just varför så få ställer upp.
Klart man inte får spons genom att svettas runt på gymmet, det menade jag inte heller. Men genom att ställa upp i några tävlingar, jobba hårt på gymmet och allt omkring, då kanske man syns bättre i sponsorernas lysen.
Martin Kjällström tror jag knappast gick in i gymmet och någon sponsor tänkte: ”hmm… jag tror detär en bitig kille på gymmet just nu, jag går dit och kikar”
Han har säkert ställt upp i en del tävlingar osponsrat eller åtminstone på andra sätt sett till att sponsorer fått reda på vem han är.
11 februari, 2008 at 02:37 #473627Anonym anvandareMemberJofren wrote:Ja och vi är tillbaka på ruta ett igen, folk ställer inte upp i tävlingarna.Nu ska vi inte snöa in oss på spons.
Men du menar ju att utan spons ställer folk inte upp ? Annars så har jag totalt missförstått och då lägger jag gärna ner denna diskussion :emo-thumb
13 februari, 2008 at 08:45 #473628Anonym anvandareMemberJofren wrote:Jag funderar på att om det inte är så att folk inte ställer upp då många som ställer upp är sponsrade. Som alla vet så har tekniken inom kosttillskotts världen blivit bättre och man kan med fina metoder och pengar få fram de flesta kosttillskotten som optimerar träningen och dess resultat.Jofren wrote:Om kosttillskott är en framgångsfaktor kan vi diskutera i en annan tråd.Jag tycker att vi KAN diskutera det i denna tråden, då du själv startade tråden med att få det att låta som om kosttillskott är extremt viktigt.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.