Home › Forums › SKKF informerar › SKKF´s rop på deltagare.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
20 februari, 2008 at 16:12 #473644Anonym anvandareMember
Har faktiskt funderat på detta med varför sporten/sporterna dör och kommit fram till några saker…
1. Vi lever i ett stressigt sammhälle där man inte längre värderar långsiktighet och diciplin, man vill ha snabba kickar, snabba cash, för så lite jobb som möjligt, o vem kan tävla efter några veckor i gymmet?(dagens ungdommar syndromet?)
2. Folk blir faktiskt latare och latare, tjockare och tjockare, det blir längre till scenen.
3.Tävlingarna i sig är ganska svåra att förstå för gemene man, man kanske skulle ha en annan typ av bedömning som tex i konståkning? Det skulle dra mer publik och det skulle dra mer tävlande.
4. Ingen samhörighet. Anledningen till att fotboll är en populär publik sport är bla att man kan ”likna” sig med ”sitt” lag, en samhörighet, lika så, säg tennis där spelaren kanske kommer från samma stad eller man tycker om honom för hans snygga slag. Man har helt enkelt en samhörighet. Detta saknas HELT i byggning och relaterade sporter, för vem kan likna sig med en 120 kg byggare, han är ju ett ”freak” i de flestas ögon. Dessutom kickar kanske avensjukan in. Här skulle verkligen amatörtävlingar komma till nytta. De på scen kanske inte är sååå mycket bättre än jag….
5. Folk vill leva tills de är 40 och ha hälsa, vill man vinna en BB tävling och man har insikt och vet vad som krävs, ja då kommer vi in på det som vi inte kan ta här.Så mer små tävlingar till folket! och lås inte reglerna. Flest dipps på torget på en långlördag ger dig ett år på lokala gymmet eller en ny mp3 spelare(finns säkert lokala handlare som vill sponsra). ”Stadskamper” med liten fysikrond, låt ett gång tränade från en tredje stad dömma, så kostar det knappt!
Galna ideer men man kanske får börja tänka i de banorna!
20 februari, 2008 at 17:47 #473645Anonym anvandareMemberJimmy Andersson wrote:Så mer små tävlingar till folket! och lås inte reglerna. Flest dipps på torget på en långlördag ger dig ett år på lokala gymmet eller en ny mp3 spelare(finns säkert lokala handlare som vill sponsra). ”Stadskamper” med liten fysikrond, låt ett gång tränade från en tredje stad dömma, så kostar det knappt!
Instämmer till fullo! Det kanske finns några eldsjälar i vårt avlånga land som vill satsa på lite olika utmaningar på lokala orter, kanske i samband med marknader etc?
21 februari, 2008 at 08:45 #473646Anonym anvandareMemberJimmy Andersson wrote:Har faktiskt funderat på detta med varför sporten/sporterna dör och kommit fram till några saker…1. Vi lever i ett stressigt sammhälle där man inte längre värderar långsiktighet och diciplin, man vill ha snabba kickar, snabba cash, för så lite jobb som möjligt, o vem kan tävla efter några veckor i gymmet?(dagens ungdommar syndromet?)
2. Folk blir faktiskt latare och latare, tjockare och tjockare, det blir längre till scenen.
3.Tävlingarna i sig är ganska svåra att förstå för gemene man, man kanske skulle ha en annan typ av bedömning som tex i konståkning? Det skulle dra mer publik och det skulle dra mer tävlande.
4. Ingen samhörighet. Anledningen till att fotboll är en populär publik sport är bla att man kan ”likna” sig med ”sitt” lag, en samhörighet, lika så, säg tennis där spelaren kanske kommer från samma stad eller man tycker om honom för hans snygga slag. Man har helt enkelt en samhörighet. Detta saknas HELT i byggning och relaterade sporter, för vem kan likna sig med en 120 kg byggare, han är ju ett ”freak” i de flestas ögon. Dessutom kickar kanske avensjukan in. Här skulle verkligen amatörtävlingar komma till nytta. De på scen kanske inte är sååå mycket bättre än jag….
5. Folk vill leva tills de är 40 och ha hälsa, vill man vinna en BB tävling och man har insikt och vet vad som krävs, ja då kommer vi in på det som vi inte kan ta här.
Så mer små tävlingar till folket! och lås inte reglerna. Flest dipps på torget på en långlördag ger dig ett år på lokala gymmet eller en ny mp3 spelare(finns säkert lokala handlare som vill sponsra). ”Stadskamper” med liten fysikrond, låt ett gång tränade från en tredje stad dömma, så kostar det knappt!
Så varför jobba för att göra sporten större?
21 februari, 2008 at 12:48 #473647Anonym anvandareMemberJacksatan wrote:Så varför jobba för att göra sporten större?Ibland undrar man faktiskt om de i sporten och däromkring verkligen vill ha den större, på sätt och vis kanske är det just det som är den största faran för sporten.
Lät kryptiskt men ni som förstår, förstår.
21 februari, 2008 at 13:23 #473648Anonym anvandareMemberJimmy Andersson wrote:Ibland undrar man faktiskt om de i sporten och däromkring verkligen vill ha den större, på sätt och vis kanske är det just det som är den största faran för sporten.Lät kryptiskt men ni som förstår, förstår.
Jag förstår. Har tänkt likadant själv nån gång då och då.
22 februari, 2008 at 14:58 #473649Anonym anvandareMemberJimmy Andersson wrote:på sätt och vis kanske är det just det som är den största faran för sporten.Jag tror att ni kan finna svaret i den där meningen. För sportens överlevnad, krävs det att den inte blir för stor och drar för mycket uppmärksamhet till sej.
Så länge den utövas av ett ”fåtal” (nåja, en hel del, beroende på var man drar gränsen) blir vissa saker inte så uppenbara och kan därför fortgå.
Hälso och gymtrenden som nu råder behöver på inget sätt vara positiv (om man kan säga så) för Kroppsbyggningen.
22 februari, 2008 at 15:06 #473650Anonym anvandareMemberjns wrote:Jag tror att ni kan finna svaret i den där meningen. För sportens överlevnad, krävs det att den inte blir för stor och drar för mycket uppmärksamhet till sej.Så länge den utövas av ett ”fåtal” (nåja, en hel del, beroende på var man drar gränsen) blir vissa saker inte så uppenbara och kan därför fortgå.
Hälso och gymtrenden som nu råder behöver på inget sätt vara positiv (om man kan säga så) för Kroppsbyggningen.
Det var just det där jag menade, men inte ville säga högt, tycker vi avslutar detta nu, för allas bästa…
22 februari, 2008 at 15:29 #473651Anonym anvandareMemberFUCK MAINSTREAM!:
[img=http://zonecapone.com/bilder/reallife/cigarfreak_01.jpg]Let me light up that cigar for ya homie…We gotta` talk…
Ya know that I love the hardcore iron game…Ya can see it at my website & at my posts in here…
Hell I got more than the muscles, I even got scars to prove it!I care about this shit…this game is a big part of my life…
…hell it even put the food on my table!
Ofcourse we want it to grow even bigger & better…the question is how to do it…
…how to deal with it…
Were fighting on a fine line here…should we really be tryin`
to sell our shit to the mainstream in the first place?
Why?
Yeah my question is why we even should bother tryin`?
Cuz lets face it…our sport IS crazy…if you’re tryin` to portrait the hardcore
part of our sport as something ”clean cut” your nothing but a liar!!
It isn’t something for the weak once & ya know it brotha`so dont ya dare
to challenge me to change the shit I write at MY site…Period!I’ve been into this game for 21 years now
& Ive been running The Zone Shop since 1989 making a descent living…
The Zone shop is all ”street” though…
…ya know I meet the players of this game up close face to face every day.
I hear the talk…I feel the spirit of the core of our sport…
…& ya know what…the core of our sport aren’t mainstream!Sure I have lots of ”normal” people getting their supplements & clothes at my store too.
But even though these people are training to just look & feel good most
of them are fascinated by the hardcore part of our sport despite
that the mainstream media do hate our guts!
Hell take a look at all millions & millions of hits to my website!!
My website is ”clean” but so far from mainstream you can come…
But lately I had +1000 unique visitors in there every day!
So you know what homie…
FUCK MAINSTREAM!!
We don’t need their love!!ZONE[/b]
3 mars, 2008 at 13:41 #473652Anonym anvandareMemberPikachu wrote:Jag har alltid drömt att få stå på en scen men jag tycker inte det är värt det.Om man ser rent tävlingsmässigt så är det inte värt för fem öre.
Men om man ser rent personlighetsmässigt så är finns det ett väldigt stort värde så länge man lär sig sina begränsningar samt att det finns ett intresse och vara vältränad.De år jag tävlat har varit väldigt stimulerande om man ser till att man mått så bra fysiskt. Tävlingen i sig blir mer ett mål som gör att man skärper till sig. Det är annars lätt och skita i något pass om man känner sig trött, fläska på lite med god mat o.s.v.
Placeringen är oväsentlig, vinsten är att tagit sig igenom det och mått bra under tiden.1 november, 2009 at 13:21 #473653Anonym anvandareMemberJfaC wrote:Jag tänker ställa upp i Luciapokalen 2010.. Mycket jobb osv men det är något jag vill..
Men en sak jag har funderat över, hur mycket kostar allt? i runda slängar, hotell, mat, färg, tävlinsgear, licens osv?Maten till nästa år har du själv bättre koll på. Finns billiga vandrarhem i Götet. Färg kanske runt 600-800kr med olja. poseringsbyxor, runt en femhundring. licens betalas av det gym eller org. du tävlar för.
1 november, 2009 at 14:41 #473654Anonym anvandareMemberZone du har helt rätt !!!!
1 november, 2009 at 14:49 #473655Anonym anvandareMemberNu har ju Alström o Map camp ordnat tävlingar o med bra resultat. Där får man en chans att tävla utan att möta eliten! Det behövs absolut fler mindre tävlingar för att man ska våga ge sig in bland dom riktigt etablerade killarna i DC, FF o SM.
Jag väntade alldeles för länge innan jag vågade ta steget upp på scenen, nu är jag fast, fan det är något av det roligaste jag någonsin gjort!!!!! Våga ta steget nu alla som funderar, ni kommer inte att ångra er.
Sen har Ahmad rätt. Man tävlar i första hand mot sig själv, jag iaf. Placeringen är oviktig om jag lyckas komma in lite hårdare lite större än förra gången. Då har jag vunnit en seger…över mej själv!11 juli, 2010 at 17:01 #473656Anonym anvandareMemberJag skall upp på scen och göra debut i December på Lucia pokalen, alla har vi olika anledningar för att ställa sig där på scen, men som någon nämnde tidigare så tror jag man behöver komma ut mer med att det inte bara är ”proffs eller erfarna” som kan tävla..
Jag fick bet min licens själv, så är väl ingen självklarhet att föreningen gör detta.?
12 juli, 2010 at 08:34 #473657Anonym anvandareMemberAtt folk inte vågar gå upp på scenen tycker jag inte stämmer. Om man tittar på BF på lucia så är det många som inte ens ser ut att ha tränat eller dietat. Många tränar i ett halvår och sedan tycker de att de ska tävla. Byggningen däremot är annorlunda men det krävs även väldigt mycket för att ta sig dit vilket många kanske inte riktigt tycker är värt det.
Eftersom tävling kostar framför allt BF med alla dräkter så blir det en kostnad samt en uppoffring i tid jobbet kanske blir lidande och det sociala livet, humöret mm. Du behöver kanske hjälp med upplägg posering mm som gör att kostnaden sticker iväg rejält.
Det finns ingenting att vinna förutom äran så det är nog många som inte riktigt tycker det är värt det. Att visa upp sig är inte alla som gillar. Man har egna mål och är nöjd med det och man anser inte att man behöver visa andra vad man uppnått. Jag skulle aldrig tävla om jag inte hade något att vinna på det och jag har det eftersom jag jobbar med träning så är det en fördel i mitt jobb men ändå är jag tveksam om jag tycker det är värt det.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.