100 armhävningar/dag. Resultat?

Home Forums Styrkehörnan 100 armhävningar/dag. Resultat?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 32 total)
  • Author

Nej, jag anser inte att du är lat, du gör säkert så gott du kan. Men att köra ett set armhävningar till failur kommer inte att göra dig övertränad.
    I armhävningar kan du köra så många du orkar, det går inte att passa. Så när du är klar så är du klar.
    Jag vet inte hur lång erfarenhet du har av träning. Hela mitt liv har det funnits träning i mitt liv. Jag har tränat själv, tränat lag och tränat individer.

Skulle man nu av någon anledning vilja göra 100 armhävningar så kommer kroppen att anpassa sig efter det och du kommer inte att tycka att det är speciellt ansträngande.

Tillägg, du kan alltid göra en rep till. Skulle någon hota dig att hela din familj blir utplånad om du inte gör en rep till så skulle du klara det. Kanske att dra det till sin spets.

Med tanke på att du orkar 25 armhävningar så tror jag inte att du tar ut dig ordentligt när du tränar. Då borde du kunna göra flera.

Tror även inte att det är några fel på mina baskunskaper

Jag köper inte dina resonemang alls faktiskt.
    Ang klippkanter så kan det vara så att de inte har några fler krafter kvar, men nu handlar det om att göra 26 armhävningar istället för 25 så borde det absolut inte vara några problem.

Om du är överviktig så har du gjort något fel med kosten. Du kommer utan problem att kunna dieta ner dig och på samma gång kunna öka i antal rep i armhävningar. Då du fått in tekniken och du blir lättare.

Jag vet inte hur jag ska bevisa det. Säg att han kommer göra 100 armhävningar per dag, helt plötsligt så är det inte failur för han. Utan en lite mer ansträngande fysisk aktivitet.

Det skulle ju tex betyda att boxare skulle vara konstant övertränade i ryggen, då de står och slår hela tiden.

En hundra meterslöpare som springer 100m allt var han har så att han är helt slut, inte skulle kunna springa varje dag.

Resonemanget håller inte. Ett set kommer aldrig göra dig övertränad, vad det en är.

glidaren85 wrote:
    Tjenare. Jag tränar lite på gym men skulle vilja lägga in lite träning hemma också.. Om man bara skulle göra 100 armhävningar/dag hemma utan att träna på gym, skulle det ge några resultat?

Tacksam för svar

Resultatet torde bli utslitna axlar och kronisk värk. Vill du träna kondition är det bättre du joggar eller cyklar. :nono:

Du borde väl i det fallet bli lika utsliten av joggningen eller cyklingen. Jag förstår inte varför man ska göra 100 armhävningar om dagen. Men kroppen vänjer sig vid belastningen till slut och hundra armhävningar blir inte speciellt jobbigt.
    Det är ju som att säga att någon som blivit rullstolsbunden kommer att bli övertränad om han inte vilar varannan dag från rullstolen.

Jag tycker att st:john ska testa att träna lite mer och läsa lite mindre ”baskunskap”! Klart att det inte var babooms kompani som var supermänniskor, normalt sett så tappar man inte från dag till dag om man kör armhävningar varje dag. Du är väldigt ovanlig elelr så har du ett väldigt bristande återhämtningsprogram i övrigt! Dessutom är en av huvudreglerna inom träningens ”baskunskap” att man blir bra på det man gör ofta!

Baboom wrote:
    Du borde väl i det fallet bli lika utsliten av joggningen eller cyklingen. Jag förstår inte varför man ska göra 100 armhävningar om dagen. Men kroppen vänjer sig vid belastningen till slut och hundra armhävningar blir inte speciellt jobbigt.
    Det är ju som att säga att någon som blivit rullstolsbunden kommer att bli övertränad om han inte vilar varannan dag från rullstolen.

Jag förstår hur du tänker, och muskulärt skulle kroppen säkert palla det. Men dels så är det mycket mindre muskler i bröstpartiet än i underkroppen och dels så är lederna där känsligare än de i benen pga att vi är gjorda för att gå på benen och inte på händerna. Sen i en armhävning så använder du främst främre axelmuskeln, mellersta o nedre delen av bröstmuskel, lilla bröstmuskeln och triceps. Alltså bara muskler som bidrar till en framåtrotation i axelpartiet vilket är en vanlig orsak till impingment och olika problem i rotatorcuffen o bröstryggen. Om man åtminstonde både pressat och dragit med armarna så hade det åtminstonde varit en balans i rörelsen, men det är det inte.

Till skillnad från att cykla eller jogga, då man använder muskler både på framsida och baksida av benen, rumpan, hela bålkorsetten osv. Om man skulle jämföra muskelarbetet i någon benmuskel med armhävningar så kan man ju säga att man bara skulle träna 100reps i benspark varje dag och körde det som konditionsträning. Då skulle man ju garanterat få knäproblem och problem i ländryggen eftersom det blir en sådan fruktansvärd obalans i benmuskulaturen. Förstår du hur jag menar?

MrGbg wrote:
    Jag förstår hur du tänker, och muskulärt skulle kroppen säkert palla det. Men dels så är det mycket mindre muskler i bröstpartiet än i underkroppen och dels så är lederna där känsligare än de i benen pga att vi är gjorda för att gå på benen och inte på händerna. Sen i en armhävning så använder du främst främre axelmuskeln, mellersta o nedre delen av bröstmuskel, lilla bröstmuskeln och triceps. Alltså bara muskler som bidrar till en framåtrotation i axelpartiet vilket är en vanlig orsak till impingment och olika problem i rotatorcuffen o bröstryggen. Om man åtminstonde både pressat och dragit med armarna så hade det åtminstonde varit en balans i rörelsen, men det är det inte.

Till skillnad från att cykla eller jogga, då man använder muskler både på framsida och baksida av benen, rumpan, hela bålkorsetten osv. Om man skulle jämföra muskelarbetet i någon benmuskel med armhävningar så kan man ju säga att man bara skulle träna 100reps i benspark varje dag och körde det som konditionsträning. Då skulle man ju garanterat få knäproblem och problem i ländryggen eftersom det blir en sådan fruktansvärd obalans i benmuskulaturen. Förstår du hur jag menar?

Självklart att armhävningar inte är den mest välbalanserade träningen för överkroppen, men att säga att armhävningar varje dag skulle leda till kronisk värk är en överdrift!

StJohn wrote:
    Nu ska jag avsluta den här diskussionen en gång för alla.

Jag har nyss pratat med en person inom försvarsmakten och fått lite insyn i hur de tränar. Han tog upp BRAK, och en massa annat.

Han DEMENTERADE att de maxar varje dag. De maxtestar vid inskrivningen, och sen kör de lättare ett tag, och så testar de igen osv.

Han sa uttryckligen att om man maxar varje dag så ”bränner man ut sig och bryter ner musklerna och blir svagare”.

Han sa att inställningen inte kan få en att orka göra en rep till om man är utmattad.

Jag tror inte att jag behöver säga mer.

Det är ju inte så underligt att det går utför med sveriges försvar om de lägger alla resurser på att utbilda officerarna inom träning istället för det de ska syssla med. *Ironi*

Som jag sagt tidigare. 100 armhävningar är inte max i det här fallet, eller det kommer inte att bli det tillslut i alla fall.

I det militära gjorde vi utan problem 20 rep och 5set, varje dag. Från min tid som handbollspelare när vi tränade 6dagar i veckan så gjorde vi 10 armhävningar varje gång vi missade målet. Inte blev vi övertränade för det…. och jag är inte världens bästa skytt :)

StJohn: Hur som helst, så är det ingen som pratat om att maxa varje dag. Utan att göra x antal repetioner. Vilket mer passar in i det militära, eftersom de gör så.

Håller med MrGbg om att det absolut inte är någon direkt bra ide. Men tänker man efter så finns väl många stålgubbar som kört det här dag ut och dag in i många år. Även yngre killar i form av kampsportare mm.

Jag har fortfarande inte fått svar av trådksparen om varför han skulle vilja göra 100 armhävningar per dag. Vet vi det kan vi ge andra rekomendationer för att uppnå önskar mål.

Fan va skönt. Är vi på samma linje nu :emo-thumb

StJohn wrote:
    Jag antar det. Se dock hur mitt lilla experiment med att träna chinups varje dag gick:

[http://forum.body.se/showthread.php?p=529296#post529296]

Trevligt.

Ja i ditt fallet skulle jag vilja säga att det kanske var en för tung övning för dig. Då du blev tvungen att påfresta fästen och leder väldigt hårt då du inte var van. Kanske skulle sett annorulnda om du den första månaden tex körde med assistans så många du orkade. Det handlar ju självklart om utgångsläge.

I ditt fall ville du öka antal repetioner, i trådskaparens fall ville han bara göra 100 repetioner, som jag antar att han klarade från början.

Hur som helst, så hoppas jag att trådskaparen fått vettiga synpunkter från oss alla med olika erfarenheter.

glidaren85 wrote:
    Tjenare. Jag tränar lite på gym men skulle vilja lägga in lite träning hemma också.. Om man bara skulle göra 100 armhävningar/dag hemma utan att träna på gym, skulle det ge några resultat?

Tacksam för svar

menar du varje dag, eller bara en dag i veckan ? för om du kör 100 armhävningar varje dag så bryter du bara ner muskeln, den hinner aldrig åter hämta sig på sån kort tid !

Gran3n wrote:
    menar du varje dag, eller bara en dag i veckan ? för om du kör 100 armhävningar varje dag så bryter du bara ner muskeln, den hinner aldrig åter hämta sig på sån kort tid !

Han har fått klokare svar än så redan !

I lumpen kan de inte mycket om träningslära, alla får träna på samma vis, oavsett storlek, längd och hur pass tränad man redan är. Psykologisk träning får man en del.
    Jag upplevde bara att min tolerans för att exempelvis marschera, springa, göra BRAK blev sämre och sämre för varje eftersom vilan aldrig var tillräcklig, observera att jag gick upp 11 kg i lumpen vilket borde gjort det lättare att bära packning, göra armhävningar osv…

Annars så när det gäller armhävnignar så visst kan man träna det ofta, om man inte tycker armhävningar är tungt (orkar inte fler än 10). Men som sagt, det ger ingen (eller försumbar) muskelmassa om det är så lätt att man börjar klara av runt 20 eller fler, vilket är väldigt vanligt att man gör om man tränar något. Armhävningar dagligen ger bara muskeluthållighet, vilket kanske vissa eftersträvar.
    Det är oftast ineffektivt, om man vill ha muskelmassa vilket jag antar att OP vill.

Min pappa har alltid gjort armhävningar innan läggdags så jag började i tidiga tonåren att göra armhävningar dagligen jag oxå, från den dagen jag började gymma har bröst alltid varit lättast att bygga för mig (tränade dom inte alls ett år för att de växte om resten) så visst ger det en bra grund men kanske inte volym med enbart den sortens träning. Jag höll upp fyra år med all träning och har nu kört ca tre månader och andra bröstpasset gjorde jag 10 x 60kg (hantlar) med 45 graders lutning på bänken medans resten av kroppen inte orkade mycket.

Efter ett antal års gymmande och släpande axlar testade jag samma upplägg med dom, tränade stående sidolyft varje pass, ca 50 x 7kg på varje hand och efter knappt ett halvår började jag få grym kontakt med tyngre vikter och axlarna blev en av min idag bästa muskelgrupp.

Har även en kompis som alltid gick omkring med ett par pyttesmå hantlar vid 14års ålder och uppåt och gjorde 1000 reppare för biccar. Hans biceps var inte att leka med efter några år på gymmet.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 32 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.