170 i mark utan bälte?

Home Forums Styrkehörnan 170 i mark utan bälte?

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

hejsa, jag tränar för fullt inför DM i styrkelyft i oktober. här om dagen lyfte jag 170kg u marklyft utan bälte, så jag undrar hur bra det är? jag kommer att tävla i ungdom 82,5!

MVH Jacob Magnusson

Robert Svensson wrote:
    Står du överst på pallen i oktober är det bra. Fortsätt köra hårt. Journal?

blir nog svårt, kommer förhoppningsvis möta Isak Bernheim som blev nordisk mäster i oktober;( men det är min första tävling så jag skall göra så gott jag kan

Robert Svensson wrote:
    Står du överst på pallen i oktober är det bra. Fortsätt köra hårt. Journal?

blir nog svårt, kommer förhoppningsvis möta Isak Bernheim som blev nordisk mäster i oktober;( men det är min första tävling så jag skall göra så gott jag kan

om det är bra eller inte beror på vad du presterat innan. är det pers är det bra. om du ska jämnföra dig med övriga SL- Sverige är det dåligt.

[http://resultat.styrkelyft.se/tavling/ranking/RNK1305.htm]

När man tävlar så lönar det sig att i första hand tävla mot sig själv, försöka förbättra sina egna (tävlings)rekord. Ju kortare tid man tävlat desto mindre chans har man, oftast, att hävda sig mot andra.

Frågan om 170 kg i marklyft utan bälte är ett bra resultat har mycket liten betydelse. Ska du tävla utan bälte? Om inte, så gissar jag att du frågar för att kunna göra en jämförelse med vad du kan lyfta om du använder bälte (som du kanske gör på tävlingen). Detta är omöjligt att besvara.

Om du lyfter 170 kg utan bälte idag och 182,5 kg med bälte om två veckor så är skillnaden 12,5 kg. Denna skillnad kommer sannolikt att under en längre tid hållas ganska konstant. Men andra lyftare har andra skillnader, som är oberoende av din. Så har du resultat utan bälte just nu, men inget resultat med bälte, så vet du (eller någon annan) inte vad du kommer att klara med bälte.

Om du vill jämföra dig med andra ungdomslyftare så är det onödigt att framhålla att du lyft utan bälte. På tävlingen kan du antingen lyfta med eller utan bälte. Andra lyfter troligen med bälte, kanske t.om med dräkt. Den som lyfter mest med tävlingsgodkänd utrustning lyfter mest. Om en annan lyftare lyfter 200 kg med dräkt och bälte och du lyfter 170 kg utan dräkt eller bälte så har du lyft 30 kg mindre.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.