17år o bänkar snart 300 !!!

Home Forums Styrkehörnan 17år o bänkar snart 300 !!!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 114 total)
  • Author

Du får se själv på söndag eftermiddag….
    Han körde FU bänk på 150 & 160 förra veckan….

/the_PL_man

Damir_T wrote:
    Hmm.. Han väger ju en del oxo.. Palla det?. Lindh, 94 kg lr nott och 170 i bänken / FATTAR INTE VARFÖR DU INTE KAN SKRIVA DDET SJÄLV :D:) Mer impad över det… isf..

EN ORSAK till Rainelas höga vikter är förstås att han är tung. Det är dock inte enda orsaken. Rainela är en talangfull lyftare. Han är också världsmästare för ungomar. Och är man världsmästare så är man BRA (bäst i världen i sin klass).

Rainela har också en mycket kunnig tränare (närmare bestämt hans pappa, som också heter Rainela). Jani Rainela är inte min favoritidrottsyp, men däremot många andras. Han är nämligen mycket blyg och anspråkslös. (Personligen gillade jag honom inte något vidare tidigare, han knappt hälsade när man träffade honom. Men efter att jag insett att det beror på bryghet och också insett att Rainela är en rejäl kille, så gillar jag honom som person, även om jag inte gillar den anspråkslösa idrottsmannatypen.)

Också Rainelas pappa – som säkert hör till Finlands kunnigaste SL-tränare – är mycket anspräkslös. ”Jag är bara en vanlig styrkelyftare”, brukar han säga. Sedan kan han fråga : ”Vad tycker du om det och det?”. När man säger vad man tycker visar det sig att han redan funderat på saken och mycket väl vet svaret. Pappa Rainela är anspråkslös, kunnig, sympatisk och hjälpsam – en inte alltför dålig egenskapskombination för en SL-tränare.

En del av detta var off-topic. Vem som är ”bäst” är mycket svårt att avgöra. Men visst är Rainela bra.

Däremot står han inför den största utmaningen i sin SL-karriär. Eftersom han är född 1988 så blev han förstaårsjunior i år. Nu ska hans resultat utvecklas om han ska gå från supertalang (som han lugnt kan räknas till, precis som för övrigt Lind och Damir) till en verkligt bra lyftare. Detta kan bli tufft, för det första för att det kan vara segt att gå vidare från de resultat han nu uppnått, men också för att han varit drabbad av en massa småskador. För min del önskar jag honom lycka till.

Om Rainela skulle bli seniorvärldsmästare så blir han den första finska supertalangen i mannaminne att bli det. Övriga finska supertalanger – t.ex Jarno Ruhonen, Miska Kunnari, Marcel Lindholm, Hannu Kopola – har alla stagnerat senast på seniornivå. Jarmo Virtanen var naturligtvis en talang på sin tid, om han var supertalang är diskutabelt (med tanke på att han lyfte 52,5 kg i bänkpress efter två års träning).

Jag har ofta funderat på fenomenet varför supertalangerna stagnerar, medan andra (något mindre talangfulla) talanger går förbi dem och plockar hem titlarna. Jag tror det beror på två orsaker :
    1) Supertalangerna har gått från klarhet till klarhet. De har aldrig haft några direkta problem. När problemen sedan kommer så har de inte tillräckligt kraft att lösa dem, de är helt enkelt oförberedda. För min del tror jag att problem av olika slag är bra, för de ger en helt annan inställning till vad envis träning och hårt arbete är.
    2) Supertalangerna har ofta börjat träna som väldigt unga. När de blir seniorer har de rean tränat i MÅNGA år. När de borde förnya sin träning och dessutom sätta i ”en ny växel” så har de inget mer att ge.

Kombinerar man dessa orsaker så tror jag man kommer mycket nära orsaken till att supertalangerna stagnerar.

Som vanligt bara läsvärda ord från dig Krister.

Du är i Jönköping under helgen? Då sysns vi isåfall, kommer ner lördag kväll.

Mvh
    the_PL_man

Jag kommer på fredag kväll och åker troligen på måndag morgon. Det ska bli trevligt att träffas.

stahlberg wrote:
    Om Rainela skulle bli seniorvärldsmästare så blir han den första finska supertalangen i mannaminne att bli det. Övriga finska supertalanger – t.ex Jarno Ruhonen, Miska Kunnari, Marcel Lindholm, Hannu Kopola – har alla stagnerat senast på seniornivå. Jarmo Virtanen var naturligtvis en talang på sin tid, om han var supertalang är diskutabelt (med tanke på att han lyfte 52,5 kg i bänkpress efter två års träning).

Jag har ofta funderat på fenomenet varför supertalangerna stagnerar, medan andra (något mindre talangfulla) talanger går förbi dem och plockar hem titlarna. Jag tror det beror på två orsaker :
    1) Supertalangerna har gått från klarhet till klarhet. De har aldrig haft några direkta problem. När problemen sedan kommer så har de inte tillräckligt kraft att lösa dem, de är helt enkelt oförberedda. För min del tror jag att problem av olika slag är bra, för de ger en helt annan inställning till vad envis träning och hårt arbete är.
    2) Supertalangerna har ofta börjat träna som väldigt unga. När de blir seniorer har de rean tränat i MÅNGA år. När de borde förnya sin träning och dessutom sätta i ”en ny växel” så har de inget mer att ge.

Kombinerar man dessa orsaker så tror jag man kommer mycket nära orsaken till att supertalangerna stagnerar.

Mycket bra skrivet. Jag tror också att det ligger till på det viset.

the_PL_man wrote:
    Du får se själv på söndag eftermiddag….
    Han körde FU bänk på 150 & 160 förra veckan….

/the_PL_man

ursäkta min bristande kunskap inom vissa specialövningar men hur ser en FU bänkpress ut?

stiffy wrote:
    Blir faktiskt inte speciellt impad. Fetton!

Blir mer impad av nån som väger tex 65 kg och tar 130 i bänk!

/stiffy

HAHAHA du e ju abra avundsjuk

rinse wrote:
    ursäkta min bristande kunskap inom vissa specialövningar men hur ser en FU bänkpress ut?

FU står för fötterna uppe. Det blir alltså omöjligt att ta hjälp av benen och det går i stort sätt inte att komma upp i brygga. Tränar bröstens styrka väldigt bra.

Här kör Ove L lite FU bänk på ynka 230kg :pop:

[youtube=eQ1TcvuSYmY&mode]

Ove har ju blivit så märkligt fet på sistone. Inte undra på att han klarar FU-bänk på 230 kg. Det är inget att vara imponerad av.

Annat var det när Ove tävlade i klass 90 kg och gjorde lite över 140 kg. Det var inte dåligt för en så slank lyftare!:| :P

(Skämt åsido ska tilläggas att det inte är BARA fett som gör att Ove bättrat sitt bänkresultat med ca 200 kg på tävling. Det ligger en tids träning emellan resultaten också)

stahlberg wrote:
    Ove har ju blivit så märkligt fet på sistone. Inte undra på att han klarar FU-bänk på 230 kg. Det är inget att vara imponerad av.

Annat var det när Ove tävlade i klass 90 kg och gjorde lite över 140 kg. Det var inte dåligt för en så slank lyftare!:| :P

(Skämt åsido ska tilläggas att det inte är BARA fett som gör att Ove bättrat sitt bänkresultat med ca 200 kg på tävling. Det ligger en tids träning emellan resultaten också)

haha :D Jo, Ove har lagt på sig en hel del muskler. Det grymma är att han gör en eplosiv 4a på 230 i FU bänk på klippet! Eller du kanske såg det? Han har iaf gjort en singel på 256kg i FU bänk givetvis raw.

Yep, precis så.

Till Ove har Mathias en bit kvar…..:)

/the_PL_man

Timme wrote:
    FU står för fötterna uppe. Det blir alltså omöjligt att ta hjälp av benen och det går i stort sätt inte att komma upp i brygga. Tränar bröstens styrka väldigt bra.

Timme wrote:

jo jag kom på att det betyde det under träning när jag tänkte till..

men tack ändå.

the_PL_man wrote:
    Yep, precis så.

Till Ove har Mathias en bit kvar…..:)

/the_PL_man

Fortsätter han som han gör så är han väl där en vacker dag!

lite bilder

[http://irc-galleria.net/view.php?nick=GoMetal&image_id=31032364]

[http://irc-galleria.net/view.php?nick=GoMetal&image_id=23725266]

[http://irc-galleria.net/view.php?nick=GoMetal&image_id=43979846]

Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 114 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.