2 av mina filmklipp

Home Forums Styrkehörnan 2 av mina filmklipp

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 60 total)
  • Author

Lägger upp lite styrkevideos här. Kommentarer på form och svaga punkter osv är välkommna. Tränar inte styrkelyft specifikt, men mäter mina framgångar i min styrka relaterat till kroppsvikten. Väger ca 89-90 kg på dessa filmer. Mål det kommande halvåret är 3x BW mark och 2xBWböj x 8.

250 kg marklyft

[http://www.youtube.com/watch?v=lYAQLPSgRnc]

Väldigt märkligt. Kändes lätt från golvet men sen hände något skit vid lockouten. Har frågat på ett antal forum om lyftet visar någon svag punkt som kan förbättras men inte fått något svar annat än att jag behöver mer stake.

175 kg x 4 böj

[http://www.youtube.com/watch?v=yDCj7M3d0bM]

Kändes lite tyngre än jag väntat mig. I mina ögon är djupet bra, men jag håller inte ryggen rak under de två sista.

som sagt marken på slutet är ju bara o sega upp den. för mig är det avgörande botten. har man fått den så långt upp som du fick 250 så ska man kunna lägga på 50tilll där o sega upp den om du hajar ;)

böjen bälte är bra o buktryck med att ha.. samt gå ut mer med knäna åt sidan när du går ner så kommer du ned under 90 grader o kan använda mer hams o röv.

keep pumping

Knäböjen: för det första, försök greppa smalare, sen stången ska inte ligga på nacken utan på den nedre delen av deltoideus., detta gör så att du krummar övre delen av ryggen vilket i sin tur gör att du tappar ryggen. Istället ska du skjuta ut bröstet nästan som en tupp:D sen ska knäna följa fotens riktning, just nu så ”trycker” du ihop knäna i riktning inåt mot varandra.

Så man ska alltså inte ha stången högt upp?

Jag har själv problem med att hålla upp överkroppen i böjen och detta är alltså en tänkbar anledning?

Fortsätt gärna utveckla resonemanget.

Mkt intressant.

Jon Larsson wrote:
    Så man ska alltså inte ha stången högt upp?

Jag har själv problem med att hålla upp överkroppen i böjen och detta är alltså en tänkbar anledning?

Fortsätt gärna utveckla resonemanget.

Mkt intressant.

Att ha stången på nacken är inget vidare, man får ont, krummar ryggen etc. Svårt att förklara exakt var man ska ha stången, det är väldigt individuellt och något som man får pröva sig fram, det bästa är att ta hjälp av någon SL klubb för att få hjälp med teknik. Det finns många som har riktigt fin teknik, jag tycker Wade Hopper från USA har riktigt fin teknik, kan slänga in en film på hans världsrekord, dock så fäller han ryggen en aning, men han rätar upp det genom att ”skjuta” fram höften. [http://styrkelyftaren.com/media/TV/TV_061112_Wade_Hopper.wmv WR av Wade Hopper]

Bernhard wrote:
    Knäböjen: för det första, försök greppa smalare, sen stången ska inte ligga på nacken utan på den nedre delen av deltoideus., detta gör så att du krummar övre delen av ryggen vilket i sin tur gör att du tappar ryggen. Istället ska du skjuta ut bröstet nästan som en tupp:D sen ska knäna följa fotens riktning, just nu så ”trycker” du ihop knäna i riktning inåt mot varandra.

Tackar, ska försöka ta till mig av detta.

Bernhard wrote:
    Att ha stången på nacken är inget vidare, man får ont, krummar ryggen etc. Svårt att förklara exakt var man ska ha stången, det är väldigt individuellt och något som man får pröva sig fram, det bästa är att ta hjälp av någon SL klubb för att få hjälp med teknik. Det finns många som har riktigt fin teknik, jag tycker Wade Hopper från USA har riktigt fin teknik, kan slänga in en film på hans världsrekord, dock så fäller han ryggen en aning, men han rätar upp det genom att ”skjuta” fram höften. [http://styrkelyftaren.com/media/TV/TV_061112_Wade_Hopper.wmv WR av Wade Hopper]

Tack för hjälpen.

Jag ska pröva att ha stången längre ner på måndag när det är dags att böja igen.

Bernhard wrote:

Jag har inte stången på nacken utan mer på traps. Det är kanske svårt att avgöra pga handduken.

Detta postades på ett annat forum i respons till att jag lade fram att jag skulle ha den på deltoideus;

FWIW, I don’t see the point of that one, especially for someone who is essentially doing bodybuilding. I’d make a complaint about the towel but I’ve seen some vids of world champion olympic lifters putting a towel on the bar for back squats… I personally prefer the bar directly on my skin but it doesn’t seem like a big deal.

Och det bör kanske tas med i kontexten att jag inte tränar specifikt för styrka, utan satsar på progressiv överbelastning för styrka+tillväxt.

Jag tolkar det som att en lägre placering av stången, så som du föreslog, kanske mer är lämplig för 1RM och ej högre repetitioner?

Det blir väl en fråga om var man vill ha lodlinjen för belastningsprincip/utförande. Mitt utförande placerar väl stången på trapz som jag bullar upp genom en shrug jag håller genom hela rörelsen.
    Poängen för mig är att hålla ryggen så vertikal som möjligt genom hela rörelsen.

blir dock jävligt svårt att hålla ryggen helt rak emot taket och sedan komma ner hela vägen utan att släppa spänning i korsrygg buktryck osv. krävs nog en viss längd och smidighet på den kroppen. samt kommer man aldrig köra såna böj på några tyngre vikter då vid tyngre vikter så kommer ryggen o få en lutning framåt. då är det bra när stången ligger mellan trapz och bakaxlarna som på en hylla. är lätt att hålla en konstant lutning då.

Stången ska ligga på trapsen. Tryck ihop skulderbladen och ut med bröstet. Stå lite smalare

Edit: Här är två bilder som visar hur jag menar att en knäböj ska se ut.

[http://www.flickr.com/photos/38313689@N00/270413167/in/set-72157594320707748/ Feng Dong, China: 260kg]

[http://www.flickr.com/photos/38313689@N00/270413093/in/set-72157594320707748/ Jang Mi Ran, Korea: 205kg]

Ska och ska…Fotställningen är ju väldigt individuell. Men det såg lite väl brett ut i filmklippen.

NoID wrote:
    Stången ska ligga på trapsen. Tryck ihop skulderbladen och ut med bröstet. Stå lite smalare

axelbrett är fotbredden man ska ha i böj…

Alex Thunholm wrote:
    blir dock jävligt svårt att hålla ryggen helt rak emot taket och sedan komma ner hela vägen utan att släppa spänning i korsrygg buktryck osv. krävs nog en viss längd och smidighet på den kroppen. samt kommer man aldrig köra såna böj på några tyngre vikter då vid tyngre vikter så kommer ryggen o få en lutning framåt. då är det bra när stången ligger mellan trapz och bakaxlarna som på en hylla. är lätt att hålla en konstant lutning då.

Jo det kräver definitivt viss kroppskomposition och vighet, men det lär ju även komma med träning.
    Jag är fast besluten om att behålla min form igenom min karriär ;)

Grandmaster wrote:
    Jag har inte stången på nacken utan mer på traps. Det är kanske svårt att avgöra pga handduken.

Detta postades på ett annat forum i respons till att jag lade fram att jag skulle ha den på deltoideus;

FWIW, I don’t see the point of that one, especially for someone who is essentially doing bodybuilding. I’d make a complaint about the towel but I’ve seen some vids of world champion olympic lifters putting a towel on the bar for back squats… I personally prefer the bar directly on my skin but it doesn’t seem like a big deal.

Och det bör kanske tas med i kontexten att jag inte tränar specifikt för styrka, utan satsar på progressiv överbelastning för styrka+tillväxt.

Jag tolkar det som att en lägre placering av stången, så som du föreslog, kanske mer är lämplig för 1RM och ej högre repetitioner?

Att ha stången längre ner ger en bättre vinkel, vilket i sin tur gör att du lyfter mer, oavsett hur många reps du kör. Börjar man luta sig framåt blir det tyngre och rörelsen liknar en goodmorning.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 60 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.