Home › Forums › Styrkehörnan › 2 av mina filmklipp
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
16 november, 2006 at 21:06 #940627Anonym anvandareMember
Är en liten felaktig diskussion när ni blandar in de som bäst i världen, få av oss kommer att komma i närheten av dessa vikter. Visst kan du ha stången högt upp, men många får problem med att komma djupt ner och att de tippar övre delen av ryggen. Har du stången på bakre axlarna så fäller du ryggen framåt, men är lättare att komma djupt ner och du tippar inte ryggen. Dock så är är det säkrare att ha stången i läge ”2” då stången kommer längre ner och ger en lägre tyngdpunkt. Skulle du misslyckas med ett rep i läge ”1” så är det i princip omöjligt för en normal person att rädda situationen med en good morning rörelse (övre delen av ryggen kommer att böjas, nacken är inte heller så glad). Har du stågen i läge ”2” så är det oftast inga problem med att rädda situationen (och nej, blanda in tävlingsvikter är inte realistiskt för majoriteten av alla som tränar).
Ha stången där ni själva vill ha den, personligen har jag den i läge ”2”.
16 november, 2006 at 21:37 #940628Anonym anvandareMemberDu kommenterar fortfarande inte Arandas 290 (2 rep). Det verkar som att ni har bestämt er för att det inte är rätt snarare än att vara öppen för diskusion. Precis som att ni bara har läst fakta istället för att prova. Jag har alltid kört med stången högt då jag är tyngdlyftare och om en vikt blir för tung tippar jag den bakåt bara. Har aldrig haft problem med att bröstryggen viker sig, ingen annan jag känner heller för den delen. Är man intresserad av att isolera benen borde väl en variant där man minimerar risken att koppla in ryggen att föredra. Det var ju trots allt detta trådskaparen frågade om…
Gör ni som ni vill. jag ville bara bidra med mina tips.
16 november, 2006 at 21:49 #940629Anonym anvandareMemberNoID wrote:Du kommenterar fortfarande inte Arandas 290 (2 rep). Det verkar som att ni har bestämt er för att det inte är rätt snarare än att vara öppen för diskusion. Precis som att ni bara har läst fakta istället för att prova. Jag har alltid kört med stången högt då jag är tyngdlyftare och om en vikt blir för tung tippar jag den bakåt bara. Har aldrig haft problem med att bröstryggen viker sig, ingen annan jag känner heller för den delen. Är man intresserad av att isolera benen borde väl en variant där man minimerar risken att koppla in ryggen att föredra. Det var ju trots allt detta trådskaparen frågade om…Gör ni som ni vill. jag ville bara bidra med mina tips.
emil?
16 november, 2006 at 22:09 #940630Anonym anvandareMemberNoID wrote:Du kommenterar fortfarande inte Arandas 290 (2 rep). Det verkar som att ni har bestämt er för att det inte är rätt snarare än att vara öppen för diskusion. Precis som att ni bara har läst fakta istället för att prova. Jag har alltid kört med stången högt då jag är tyngdlyftare och om en vikt blir för tung tippar jag den bakåt bara. Har aldrig haft problem med att bröstryggen viker sig, ingen annan jag känner heller för den delen. Är man intresserad av att isolera benen borde väl en variant där man minimerar risken att koppla in ryggen att föredra. Det var ju trots allt detta trådskaparen frågade om…Gör ni som ni vill. jag ville bara bidra med mina tips.
där kom det ju. du är tyngdlyftare därav kör kör du böj som du gör pga att benen måste vara starka i ett visst läge när ni ska upp med vikten när ni rycker, stöter och håller ryggen så rak som möjligt pga axlarna inte ska gå åt helvete.
sen arandas 290 böj är väl jättebra. fortfarande inte i närheten av styrkelyftar vikterna. om en teknik kan ge en viss massa och vikt. medan en annan kan ge ännu mer massa o några hundra kg till vilken väljer man då?
handlar ju inte om att ryggen jobbar. utan att man gör så ryggen kan hantera mesta vikt på axlarna utan att falla över. sen ska ryggen vara låst och höfterna ska sköta rörelsen upp och ner (framför allt sätta sig bakåt som på toa) så gluteus hams och quads jobbar.
16 november, 2006 at 22:45 #940631Anonym anvandareMemberNoID wrote:Du kommenterar fortfarande inte Arandas 290 (2 rep). Det verkar som att ni har bestämt er för att det inte är rätt snarare än att vara öppen för diskusion. Precis som att ni bara har läst fakta istället för att prova. Jag har alltid kört med stången högt då jag är tyngdlyftare och om en vikt blir för tung tippar jag den bakåt bara. Har aldrig haft problem med att bröstryggen viker sig, ingen annan jag känner heller för den delen. Är man intresserad av att isolera benen borde väl en variant där man minimerar risken att koppla in ryggen att föredra. Det var ju trots allt detta trådskaparen frågade om…Gör ni som ni vill. jag ville bara bidra med mina tips.
Visst Arandas 2 reppare är riktigt bra men det finns många bättre styrkelyftare, Andrzej Stanaszek böjer 300,5kg på tävling med bara bälte, kroppsvikten är 50kg exakt. Du kör knäböj så för att du håller på med OL, trådskaparen skriver inget om isolering utav benen utan bara att han vill ha styrka och tillväxt. För maximal styrka i knäböj så ska man köra så som i SL och inte OL, rätt så logiskt va? eftersom SL:are tävlar i knäböj det gör inte OL:are.
16 november, 2006 at 23:25 #940632Anonym anvandareMemberNämn nån 75kg styreklyftare som gör 290×2 raw, wade hooper lär ju plocka mer än 50kg av utrustningen iaf, och han böjer väl mest i 75an?
Isf ska det väl vara någon kortväxt (dvärg)
och jag tror fortfarande att det krävs vissa kroppsproptioner för att böja som bilderna på tyngdlyftarna som postades, jag är rätt rörlig i fotleder och kör med ordentlig klack (kan skicka fram knäna låångt framför tårna), vinklar ut fötterna bra mer än de på bilderna, och ändå kommer jag inte ner i det där läget.
Texten av kåre syftade ju på styreklyftare som har stången FÖR långt ner, nedanför den nedre hyllan, inte att man skulle ha den uppe på trapsen.
17 november, 2006 at 00:46 #940633Anonym anvandareMemberOm vi nu joggar tillbaka 15 kilometer i tråden så ville jag förstå det som att Grandmaster är intresserade av det mest anatomiskt korrekta utförandet för maximal stimulans och stress av de involverade muskelgrupper. Då är inte extremvikter intressanta, enbart utförande.
Grandmaster är helt klart uppe i vikter som är fullt tillräckliga för att bygga med.17 november, 2006 at 02:41 #940634Anonym anvandareMemberJag kommer att experimentera med utförandet med hjälp av de tips som jag fått rörande knän och placering av stången. Ett lite lamt svar på den intressanta diskussion ni har fört, men jag är inte tillräckligt insatt för att bidra med något annat än att tacka för tipsen och de inlägg som gjorts i tråden.
17 november, 2006 at 14:38 #940635Anonym anvandareMemberBra vikter!
…men whats up med den risiga musiken….
17 november, 2006 at 14:48 #940636Anonym anvandareMemberFlexMasterMick wrote:Bra vikter!…men whats up med den risiga musiken….
Vaddå?
Hip-hop äger ju att träna till.
På mitt gym får man nöja sig med att böja till ”Love hurts” eller ”We could be heroes” så det kunde ju vara värre.
17 november, 2006 at 16:27 #940637Anonym anvandareMemberFlexMasterMick wrote:Bra vikter!…men whats up med den risiga musiken….
Alternativet var att ha ”im a slave for you”, britney spears i bakgrunden.
Sen ger jag inte ett skit för vad du anser är bra musik.
17 november, 2006 at 16:36 #940638Anonym anvandareMemberGrandmaster wrote:Alternativet var att ha ”im a slave for you”, britney spears i bakgrunden.Sen ger jag inte ett skit för vad du anser är bra musik.
Musiken till kunde inte ha varit bättre :emo-thumb
17 november, 2006 at 23:33 #940639Anonym anvandareMemberBernhard wrote:Visst Arandas 2 reppare är riktigt bra men det finns många bättre styrkelyftare, Andrzej Stanaszek böjer 300,5kg på tävling med bara bälte, kroppsvikten är 50kg exakt. Du kör knäböj så för att du håller på med OL, trådskaparen skriver inget om isolering utav benen utan bara att han vill ha styrka och tillväxt. För maximal styrka i knäböj så ska man köra så som i SL och inte OL, rätt så logiskt va? eftersom SL:are tävlar i knäböj det gör inte OL:are.Det råkar inte vara så att han är dvärg? Skulle vilja se en normalväxt människa göra det…
Hans knäböj var bara för att 1) visa en fin stil som man borde sträva efter så mycket det går i knäböj, för såväl SLare som gemene man om än stilen blir överdriven av tyngdlyftare. 2) För att vissa bestämt påstod att man aldrig skulle kunna lyfta tunga vikter med sådan stil.Här är förresten en länk till en intervju med en rysk supertungviktare som var aktiv mitten på 70 till början av 80 talet. Han gjorde 455 i knäböj.
[http://www.chidlovski.net/liftup/a_aslanbek_yenaldiev.asp Aslanbeck Yenaldiev @ LiftUp]
17 november, 2006 at 23:42 #940640Anonym anvandareMemberrinse wrote:emil?Menade du mig så, nej. Eller du glömde bara ta bort quoten?
18 november, 2006 at 10:38 #940641Anonym anvandareMemberNoID wrote:Menade du mig så, nej. Eller du glömde bara ta bort quoten?jag menade dig, men jag snackade med personen jag trodde du va och fick bekräftat att det inte var han. kör hårt med tyngdlyftningen! tävlar du?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.