Home › Forums › Styrkehörnan › 2 av mina filmklipp
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
18 november, 2006 at 12:05 #940642Anonym anvandareMemberGrandmaster wrote:Lägger upp lite styrkevideos här. Kommentarer på form och svaga punkter osv är välkommna. Tränar inte styrkelyft specifikt, men mäter mina framgångar i min styrka relaterat till kroppsvikten. Väger ca 89-90 kg på dessa filmer. Mål det kommande halvåret är 3x BW mark och 2xBWböj x 8.
250 kg marklyft
[http://www.youtube.com/watch?v=lYAQLPSgRnc]
Väldigt märkligt. Kändes lätt från golvet men sen hände något skit vid lockouten. Har frågat på ett antal forum om lyftet visar någon svag punkt som kan förbättras men inte fått något svar annat än att jag behöver mer stake.
175 kg x 4 böj
[http://www.youtube.com/watch?v=yDCj7M3d0bM]
Kändes lite tyngre än jag väntat mig. I mina ögon är djupet bra, men jag håller inte ryggen rak under de två sista.
varför inga mål i bänkpress?
18 november, 2006 at 12:26 #940643Anonym anvandareMemberrinse wrote:varför inga mål i bänkpress?Bra fråga. Jag får ångest av min dåliga bänkpress ibland. Min bänk är det mitt svagaste lyft i förhållande till de andra två och verkar endast öka när jag går upp i vikt. 135 kg vill jag däremot bänka inom 6 månader (nuvarande 127.5 kg).
18 november, 2006 at 12:30 #940644Anonym anvandareMemberHur är ditt träningsupplägg då?
Mark och böj är ju utmärka i förhållande till din vikt, bänk saknar väl något.18 november, 2006 at 12:39 #940645Anonym anvandareMemberGrandmaster wrote:Bra fråga. Jag får ångest av min dåliga bänkpress ibland. Min bänk är det mitt svagaste lyft i förhållande till de andra två och verkar endast öka när jag går upp i vikt. 135 kg vill jag däremot bänka inom 6 månader (nuvarande 127.5 kg).ok men det är ju de sämsta lyften som ska förbättras mest. du vill inte köra något speciellt program för bänkpress? jag menar om du är intresserad av att öka din bänkpress i styrkelyftssyfte eller om du vill köra mer bodybuilding träning men ändå få upp din bänk. alltså om du vill öka din bänk för att just öka din bänk eller om du vill öka din bänk får att få större muskeltillväxt.
18 november, 2006 at 13:01 #940646Anonym anvandareMemberGrandmaster wrote:Bra fråga. Jag får ångest av min dåliga bänkpress ibland. Min bänk är det mitt svagaste lyft i förhållande till de andra två och verkar endast öka när jag går upp i vikt. 135 kg vill jag däremot bänka inom 6 månader (nuvarande 127.5 kg).I hear ya brother.
Det där känner jag igen.
För fem år sedan lyckades jag trycka upp 120 kg en endaste, darrande gång och då var jag fet som en gris – runt 96 kg på mina 178 cm.
Min bänk i dagsläget är så pinsam att jag knappt erkänner det för mig själv.
Det enda jag ökar av i bänken är tydligen att äta mig fet och rund.
Någon påstod att det berodde på att mina armar var så långa i förhållande till övriga kroppen men jag vet inte jag – det låter lite som en tam ursäkt.
Att bänka 127,5 kg med samma bf som du känns som en avlägsen dröm.
18 november, 2006 at 17:23 #940647Anonym anvandareMemberrinse wrote:ok men det är ju de sämsta lyften som ska förbättras mest. du vill inte köra något speciellt program för bänkpress? jag menar om du är intresserad av att öka din bänkpress i styrkelyftssyfte eller om du vill köra mer bodybuilding träning men ändå få upp din bänk. alltså om du vill öka din bänk för att just öka din bänk eller om du vill öka din bänk får att få större muskeltillväxt.Med styrkeökningar kommer muskelmassa. Jag gillar inte att dela in min träning i fack som bodybuilding eller styrkelyft, utan försöker hålla en bra balans mellan fysik och styrka.
Uppnår jag inte respektabla vikter i bänkpress inom 6 månader så planerar jag eventuellt prova ett prioriteringsprogram för bänk (ex det gamla MM2K-programmet som har fungerat mycket bra för många).
18 november, 2006 at 17:25 #940648Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:I hear ya brother.Det där känner jag igen.
För fem år sedan lyckades jag trycka upp 120 kg en endaste, darrande gång och då var jag fet som en gris – runt 96 kg på mina 178 cm.
Min bänk i dagsläget är så pinsam att jag knappt erkänner det för mig själv.
Det enda jag ökar av i bänken är tydligen att äta mig fet och rund.
Någon påstod att det berodde på att mina armar var så långa i förhållande till övriga kroppen men jag vet inte jag – det låter lite som en tam ursäkt.
Att bänka 127,5 kg med samma bf som du känns som en avlägsen dröm.
Samma långa armar som ger en fördel i marklyft är en nackdel i bänkpress. Korta armar, vice versa.
19 november, 2006 at 19:42 #940649Anonym anvandareMemberNoID wrote:Det råkar inte vara så att han är dvärg? Skulle vilja se en normalväxt människa göra det…
Hans knäböj var bara för att 1) visa en fin stil som man borde sträva efter så mycket det går i knäböj, för såväl SLare som gemene man om än stilen blir överdriven av tyngdlyftare. 2) För att vissa bestämt påstod att man aldrig skulle kunna lyfta tunga vikter med sådan stil.Här är förresten en länk till en intervju med en rysk supertungviktare som var aktiv mitten på 70 till början av 80 talet. Han gjorde 455 i knäböj.
[http://www.chidlovski.net/liftup/a_aslanbek_yenaldiev.asp Aslanbeck Yenaldiev @ LiftUp]
SÅ du menar inte att dina lyftare som du visade är väldigt kortväxta? Om nu OL-böj är så bra varför använder ingen riktigt duktig syrkelyftare den stilen? Då är det ju uppenbart vilken stil som är bäst, eller hur?
19 november, 2006 at 22:26 #940650Anonym anvandareMemberHar inte läst alla kommentarer så jag vet inte om ni har diskuterat följande redan:
I marken ser det nästan ut som att det är greppet som sviker tycker jag. Du får ju upp vikten hyffsat explosivt och det fattas inte mycket innan du ger upp. Att du skulle sakna styrka för att låsa ut i slutet av lyftet tycker jag verkar osannolikt. Men då är jag ingen expert.
19 november, 2006 at 23:00 #940651Anonym anvandareMemberrinse wrote:jag menade dig, men jag snackade med personen jag trodde du va och fick bekräftat att det inte var han. kör hårt med tyngdlyftningen! tävlar du?Ok! Då förstår jag. Nej, jag tävlar inte numer, nu tränar jag mest för att jag inte kan sluta. Håller en hyffsad standard förtfarande, dock.
Bernhard wrote:SÅ du menar inte att dina lyftare som du visade är väldigt kortväxta? Om nu OL-böj är så bra varför använder ingen riktigt duktig syrkelyftare den stilen? Då är det ju uppenbart vilken stil som är bäst, eller hur?Nej faktiskt inte. Feng Dong som jag visade på den första bilden är 190, de andra lättare lyftarna ligger alla mellan 170 och 180. Jag skulle gissa på att det ligger till såhär: tyngdlyftare använder knäböjning för att bygga styrka i ben, och bål. Vi är inte så intresserade av vikterna så länge styrkan i benen inte sackar efter. Styrkelyftare å andra sidan, tränar för att just lyfta så mkt som möjligt i knäböj, det säger ju sig själv att man lyfter mer när man går ner till precis under 90 gr, står brett med benen, lutar över med ryggen, har ett brett bälte, är lindad och har en dräkt på sig så att man knappt kan gå. Men frågan är: Är man starkare i benen?
Förresten är dvärgväxt och kortväxt två helt skiljda saker…
21 november, 2006 at 02:00 #940652Anonym anvandareMemberLåste ut den där jävla 250-marken ikväll. Tror det blev någon friktion mellan händerna och pappret på videoklippet där jag plötsligt släpper när jag har den uppe. Körde utan papper, inga problem.
21 november, 2006 at 06:47 #940653Anonym anvandareMemberGrandmaster wrote:Låste ut den där jävla 250-marken ikväll. Tror det blev någon friktion mellan händerna och pappret på videoklippet där jag plötsligt släpper när jag har den uppe. Körde utan papper, inga problem.Grattis! Måste kännas skönt.
26 november, 2006 at 23:33 #940654Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:Vaddå?Hip-hop äger ju att träna till.
På mitt gym får man nöja sig med att böja till ”Love hurts” eller ”We could be heroes” så det kunde ju vara värre.
Just det jag gnällde på.
Det är fasligt risig musik som idag skamligt nog sorteras under hiphop.26 november, 2006 at 23:34 #940655Anonym anvandareMemberGrandmaster wrote:Alternativet var att ha ”im a slave for you”, britney spears i bakgrunden.Sen ger jag inte ett skit för vad du anser är bra musik.
Synd. Hoppades hitta en musikfrände
30 november, 2006 at 13:04 #940656Anonym anvandareMember77kg-klassen ->82,5 kg klassen i SL.
Tja, Mike Bridges gjorde 379,5 kg 1982, så han hade säker klarat en 2×290 utan utrustning.mvh
the_PL_manErik__ wrote:Nämn nån 75kg styreklyftare som gör 290×2 raw, wade hooper lär ju plocka mer än 50kg av utrustningen iaf, och han böjer väl mest i 75an?Isf ska det väl vara någon kortväxt (dvärg)
och jag tror fortfarande att det krävs vissa kroppsproptioner för att böja som bilderna på tyngdlyftarna som postades, jag är rätt rörlig i fotleder och kör med ordentlig klack (kan skicka fram knäna låångt framför tårna), vinklar ut fötterna bra mer än de på bilderna, och ändå kommer jag inte ner i det där läget.
Texten av kåre syftade ju på styreklyftare som har stången FÖR långt ner, nedanför den nedre hyllan, inte att man skulle ha den uppe på trapsen.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.