Home › Forums › Styrkehörnan › 353kg i bänk av Fredrik Svensson…
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
11 september, 2009 at 13:47 #613179Anonym anvandareMember
Äntligen pers i bänk var 3 1/2 år sedan sist. Jag gjorde 353kg nytt svensktrekord och inofficellt världsrekord i SL-bänk. Måste vara SM eller högre tävling om WR ska godkännas…..
11 september, 2009 at 13:47 #76023Anonym anvandareMember11 september, 2009 at 14:14 #613180Anonym anvandareMemberFredrik Svensson wrote:Äntligen pers i bänk var 3 1/2 år sedan sist. Jag gjorde 353kg nytt svensktrekord och inofficellt världsrekord i SL-bänk. Måste vara SM eller högre tävling om WR ska godkännas…..Varför är det så?
Är lyftet godkänt av domare borde väl rekordet gälla oavsett?
353 kg är väl inget, det tar jag lätt!!
I benpress:o
Bara tanken på att bänka det är helt sjuk11 september, 2009 at 15:31 #613181Anonym anvandareMemberFredrik Svensson wrote:Äntligen pers i bänk var 3 1/2 år sedan sist. Jag gjorde 353kg nytt svensktrekord och inofficellt världsrekord i SL-bänk. Måste vara SM eller högre tävling om WR ska godkännas…..Bara att gratulera!!!!:drinks::drinks::drinks:
11 september, 2009 at 16:09 #613182Anonym anvandareMemberFredrik Svensson wrote:Äntligen pers i bänk var 3 1/2 år sedan sist. Jag gjorde 353kg nytt svensktrekord och inofficellt världsrekord i SL-bänk. Måste vara SM eller högre tävling om WR ska godkännas…..Grattis Fredrik – herrn kommer starkt på ålderns höst
Vincent Qvarfordt wrote:Varför är det så?
Är lyftet godkänt av domare borde väl rekordet gälla oavsett?Det finns olika nivåer av domare, på tävlingen där Fredrik satte rekord var det förbundsdomare:
Quote:DOMARE och TÄVLINGSLEDARE
1 Internationell domare kategori I får döma alla tävlingar, delta i juryn
och examinera kandidater till internationell domarbehörighet.
2 Internationell domare kategori II får döma alla tävlingar.
3 Förbundsdomare ( F ) får döma alla tävlingar i Sverige utom internationella.
4 Distriksdomare ( D ) får döma alla tävlingar i Sverige utom internationella samt
svenska mästerskapstävlingar.
Distriktsdomare kan man bli fr.o.m. den dagen man fyller 18 år och har genomgått
och domarkurs med godkänt resultat.
Examination till förbundsdomare skall göras av 2 internationella domare.
För att sedan få behålla sin behörighet erfordras att aktivitetskravet för den kategori
man innehar uppfylls.
Alla tävlingar som arrangeras enligt IPF / SSF:s tävlingsbestämmelser skall dömas
av minst tre ( 3 ) behöriga domare.
Varje domare skall tillhöra förening ansluten till SSF och inneha giltig domarlicens,
vilken skall uppvisas vid varje tävlingstillfälle.
Vid rekordslagning måste minst en ( 1 ) domare tillhöra neutral förening och denna
domare jämte minst en till måste godkänna lyftet, för att rekordet skall kunna
godkännas.
Vid nationella tävlingar ersätts jury med tävlingsledare.
Tävlingsledare skall inneha giltig domarlicens och bör vara den domare som har
den högsta behörigheten.Regelboken följande om världsrekord: [http://web.telia.com/~u31436621/regelbok/regelboken.htm]
Quote:VÄRLDSREKORD / (Kontinentala)
Världs / kontinentala – regionala och nationsmästerskap.
1 Kan endast slås vid nationella mästerskap (SM) eller internationell tävling
Endast vid dessa tävlingar, som är sanktionerade av IPF, kan världsrekord
godkännas utan eftervägning av lyftare och stång förutsatt att invägning
skett i laga ordning och att domarna eller TC kontrollerat stången och
vikterna före tävlingen.[…]
2 Fordringar för godkännande är följande :
a Tävlingen måste vara arrangerad av ett nationsförbund anslutet till IPF.
b Alla tre domarna måste ha giltigt internationellt domarkort och tillhöra
nationsförbund anslutet till IPF.
c Medlemsländernas domares ärlighet och kompetens ifrågasätts inte.
Följaktligen godkänns ett världsrekord med tre domare från samma land.
d En lyftare måste alltid dopingtestas direkt efter avslutad viktklass enligt
IPF:s regler. Testet måste vara negativt och vara IPF:s GS. tillhanda inom
tre (3) månader.
e All utrustning måste vid tillfället vara godkänt av IPF.
f Delgrensrekord godkännes endast om sammanlagt resultat uppnåtts.
g Om två lyftare, i delgren eller sammanlagt, uppnår samma rekordresultat blir
den med lägsta kroppsvikten rekordhållare.
Om båda väger lika vid invägningen får den som klarar vikten först rekordet.
h Ett rekord måste slås med minst 0,5 kg.
Minsta höjning är 0,5 kg och samtliga kilon skall räknas in i totalresultatet
55[…]
4 BÄNK VÄRLDSREKORD
Skall slås vid nationella mästerskap eller internationell tävling, samma regler
gäller som för övriga världsrekord och måste slås med minst 0,5 kg.
a Om en lyftare överträffar ”singellyft rekordet” vid en tregrenstävling godkänns det som sådant.
b Men om en lyftare i ”singellyft tävling” slår det gällande tregrensrekordet räknas det inte som nytt rekord där.
Bänkpressmästerskap skall vara organiserade utan särskilda klasser för
Handikappade. Dessa lyftare får tävla om de kan utföra lyften enligt de
regler som IPF har.11 september, 2009 at 17:19 #613183Anonym anvandareMemberFredrik Svensson wrote:Äntligen pers i bänk var 3 1/2 år sedan sist. Jag gjorde 353kg nytt svensktrekord och inofficellt världsrekord i SL-bänk. Måste vara SM eller högre tävling om WR ska godkännas…..Inget du inte klarar av att gora om, bra jobbat :up:
11 september, 2009 at 17:22 #613184Anonym anvandareMemberbild eller filmklipp?
11 september, 2009 at 18:59 #613185Anonym anvandareMemberHelt otroligt att man kan bänka så mycket:emo-thumb
11 september, 2009 at 19:28 #613186Anonym anvandareMemberVilken tröja? Värsta katanan?
11 september, 2009 at 20:07 #613187Anonym anvandareMemberHeinrich wrote:Vilken tröja? Värsta katanan?Quote:Tröja F6 50 samma som när jag slog WREn Titan F6 enligt Fredriks egen beskrivning: [http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3867537&postcount=1240]
11 september, 2009 at 21:39 #613188Anonym anvandareMemberGrattis!! sjukt nice
13 september, 2009 at 12:13 #613189Anonym anvandareMemberTack tack. Ja jag kör med F6 dom nya superkatanorna kan jag ej lyfta med dom är för hård och jag har för långa armar. Men det funkar bra med F6.
14 september, 2009 at 11:30 #613190Anonym anvandareMemberHej Fredrik!
Tänkte bara gratulera till dig, det var mycket bra jobbat!! 353 kg låter helt otroligt!
Vill fråga om att du har testat Titan Fury också. Så som jag vet kör du utan hög brygga. Varför just F6 kör du med? Jag har hög brygga heller och vikten kommer ner men det brukar gå lite mot magen på sista 2-3 cm, (jag har också F6). På sista 2-3 cm brukar jag känna ett stopp. Då slappnar man av lite men vikten går mot magen direkt. Varför är det så? Har jag fel tröja på mig eller vikten är för liten helt enkelt? Tror du att jag ska testa Fury också?Mvh!
Fredrik Svensson wrote:Tack tack. Ja jag kör med F6 dom nya superkatanorna kan jag ej lyfta med dom är för hård och jag har för långa armar. Men det funkar bra med F6.14 september, 2009 at 22:22 #613191Anonym anvandareMemberStort grattis Fredrik!:emo-thumb
15 september, 2009 at 14:27 #613192Anonym anvandareMemberBernhard wrote:Stort grattis Fredrik!:emo-thumbTack…
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.