456.8kg i bänkpress

Home Forums Styrkehörnan 456.8kg i bänkpress

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 68 total)
  • Author

bror på om dem e dopade :D

gabriel wrote:
    bror på om dem e dopade :D

Så du tror att även om du injicerade 5kg trenbolone per dag skulle du kunna lyfta så mycket? Yeah right.

Sen fattar jag inte vad problemet är med tröjor. För det första förebygger det skador, för det andra har man utrustning inom alla idrotter. Det är en del av sporten helt enkelt.

sarbaz wrote:
    Så du tror att även om du injicerade 5kg trenbolone per dag skulle du kunna lyfta så mycket? Yeah right.

Sen fattar jag inte vad problemet är med tröjor. För det första förebygger det skador, för det andra har man utrustning inom alla idrotter. Det är en del av sporten helt enkelt.

Kan hålla med dig till en viss del…men vad tycker du om tex, längdåkarna skaffar skidor som hjälper tilli uppförsbackar , eller baskespelare som har inbyggda fjädrar i skorna…allt för att åka fortare, och hoppa högre..då ser jag hellre mindre vikter som lyfts..och man vet att det är den starkaste som vann, och inte den som fick ”mest ut” av tröjan…

Egentligen så kvittar det iofs för mig, då jag inte tävlar i den grenen..men tycker att det skulle vara roligare att titta på..

Lars Berglund wrote:
    Kan hålla med dig till en viss del…men vad tycker du om tex, längdåkarna skaffar skidor som hjälper tilli uppförsbackar , eller baskespelare som har inbyggda fjädrar i skorna…allt för att åka fortare, och hoppa högre..då ser jag hellre mindre vikter som lyfts..och man vet att det är den starkaste som vann, och inte den som fick ”mest ut” av tröjan…

Egentligen så kvittar det iofs för mig, då jag inte tävlar i den grenen..men tycker att det skulle vara roligare att titta på..

Jojjo, absolut. Jag håller ju faktiskt med dig. Det är dessutom mycket mer intressant för oss amatörbänkare som inte använder oss utav tröjor att kunna jämföra oss med lyftare som tävlar under samma villkor som vi lyfter. Alltså, tröjor är OK så länge det handlar om att förebygga skador, annars tycker jag att SL har det bra utan dem, jag med.

sarbaz wrote:

Problemet blir när man sätter på sig en för tight tröja att man ej får ner stången och att den då antingen går mot huvudet och du får skallskador! [Har redan hänt] eller ner mot magen och har sönder revben, tarmar m,m.
    Tävlar själv med tröja men tar det inte till det extrema.

B

”Yes, han knäckte handleden. Det skumma är att han ännu inte klarat av 300kg RAW, men lyfter 450kg med en Dubbel Denim. Hur fan det nu går till…”

Han lyfte inte med en Dubbel Denim. Utan en specialgjord 6 lagers bänktröja. För att tillverka denna best så tog man en Inzer Phenom 3 lagers (en polyestertröja). Materialet från denna vek man dubbelt och lamienerade ihop lagerna. Hur vet jag detta? Fick mig en pratstund med Bill Gillespie när han fick göra ett dopingprov under bänk VM i Sthlm.

// Micke

sarbaz wrote:

Skillnaden är den att man faktiskt inte behöver ha en tröja för att kunna köra bänkpress. I majoriteten av de andra sporter där bra utrustning kan ge ett bättre resultat är utrustningen nödvändig för sporten. Man kan t ex inte åka skidor utan skidor, men man kan bänka utan tröja.

Din åsikt stämmer tyvärr inte överens med verkligheten. Blir det farligt när en 70kg-kille lyfter 70kg i bänkpress? Varför det?

Jag tänker att man kan bänka 150kg också när man väger 50, ifall man vet vad man håller på med och är tillräckligt stark. Kroppsvikt är inte alltid relativ till styrka. Det finns grabbar på mitt gym som reppar på 200+ i böj vid en kroppsvikt av stolta 75-80kg.

Pierre_S wrote:
    nej inte lika farligt om en som vägde 50 skulle göra det, han som väger 70 kan åtminstone rulle bort den lite, medans han som väger 50 skulle haft det lite svårare, det kunde jag när jag tränade med 56kg och jag väger 61. visst det är ju farligt för den killen som väger 70 och lyfter 70 och få den på bröstet, då kan han i alla fall, lyfta bort den lite så han kommer undan? eller hur tänker du?

My god! Det är farligt att gå emot rött ljus oxå.

Heinrich wrote:
    Bänktröjorna förebygger absolut inte skador, dom ökar bara skaderisken..
    Säger ju sig självt när man lyfter tyngre vikter än vad man själv presterar..

vad kan hända med dessa bänkare som knappt gör 300 kilo raw om tröjan deras går sönder med över 450 kilo på stången?

Bara att hoppas att deras passare är allerta vid det tillfället..

Synnerligen intressant men till synes en icke faktabaserad teori.

Har du någon som helst statistik att tillgå eller är du väldigt insatt i sporten? Men spontana reaktion är precis tvärt om. Det är tack vare tröjor och dräkter många lyftare kan passera 40 år och ändå prestera.

Visst finns det risker, men det är ingen sport för veklingar. Att sedan ”utomstående” konstant spyr galla på bänktröjor och utrustning är ungefär lika intressant som att en styrkelyftare har åsikt om byggares brunkräm och stringfillingar, ”går det inte lika bra med badbraller och solarie?”

Sluta gnäll och prestera själva.

MVH
    /Bruce

Jag t

Heinrich wrote:
    Jag tävlar själv i bänkpress, och det är inte bara jag som vill få bort tröjan, utan det är mycket snack bland dom tävlande om just detta..

Än så länge har det väll inte förekommit dödsfall pga tröjan, men sprickor/brytna revben, knäckta handleder osv är vad vissa personer får uppleva när stången skenar iväg åt fel håll eller om tröjan i värsta falla spricker.

Sen hade det ju varit lite intressantare att se att den starkaste personer vinner tävlingar, istället för att det blir den som får ut störst utväxling av materialet..

Bruce, vad har du själv för erfarenhet av bänk tröjor? kan du förklara för mig som är ”utomstående” och som inte presterar själv…

Vad hindrar dig från att köra utan tröja om du ogillar den så mycket?

Varför inte starta ett tröjfritt förbund och köra på?

Min erfarenhet av bänktröjor är enbart positiv, när jag använder den lyfter jag mer än utan…

Det verkar som om vi aldrig lär slippa gnället över utrustningen/vilket förbund som är ärligast/bäst/dopingfritt/starkast deltagare. Mitt förslag är att man skippar gnället, ansluter sig till det förbund man anser passa en själv bäst eller också startar ett eget förbund som passar en själv. Varför inte IPA, Intenational Pec-tear Association?

Jag menar inte att vara oförskämd, men är det inte lite tröttsamt att höra detta år ut och år in? Jag älskar sporten, men jag kan fanimig inte förstå hur folk kan tycka så mycket om andras business.

MVH
    /Bruce

Finns ett f

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 68 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.