Home › Forums › Styrkehörnan › 456.8kg i bänkpress
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
16 december, 2005 at 20:18 #910364Anonym anvandareMemberHeinrich wrote:Finns ett förbund, 100% raw
Blir internationellt 2007, får hoppas att det blir aktivt även i sverige så att sånna som jag får ett alternativ till det vi har idag..Problemet idag = hur fan ska man kunna tävla mot varandra när
vissa får ut 100kilo extra och vissa får ut 20?Utan så skulle det vara lika för alla..
Tröjorna är en del av sporten (som det ser ut idag). Precis som jag kan tycka att det är orättvist med folk som har korare armar än mig har en klar fördel vid bänkande finns det andra som tycker att de blir underlägsna pga användandet av tröjor.
Vill man hänga med i utveckligen är det en dal av sporten att lära sig använda en bänktröja och få ut maximalt av den, vare sig man vill det eller inte. Jag kan visst tycka att det har gått överstyr men jag biter mig i läppen och försöker anpassa mig istället för att tjata om det.
100% RAW, tillåter de bäte, lindor (knän/handleder), skor?
MVH
/Bruce16 december, 2005 at 20:32 #910365Anonym anvandareMemberDom tilåter skor vad jag vet, men inte lindor eller bälte…
17 december, 2005 at 16:24 #910366Anonym anvandareMemberLars Berglund wrote:Kan hålla med dig till en viss del…men vad tycker du om tex, längdåkarna skaffar skidor som hjälper tilli uppförsbackar , eller baskespelare som har inbyggda fjädrar i skorna…allt för att åka fortare, och hoppa högre..då ser jag hellre mindre vikter som lyfts..och man vet att det är den starkaste som vann, och inte den som fick ”mest ut” av tröjan…Egentligen så kvittar det iofs för mig, då jag inte tävlar i den grenen..men tycker att det skulle vara roligare att titta på..
Varför jag tycker det är tråkigare är för att man själv inte kan jämföra sina resultat med de som tävlar i styrkelyft. Även om jag kränger på mig en lånad tröja så är jag ju inte inkörd med den utan måste träna länge för att få ut något av den. Om alla körde utan tröja så skulle man lättare kunna jämföra sig, vilket jag tycker är en del av charmen med idrott. Att tänka ”jag får upp 160kg, hur fan kan nån få upp 300?”
Som du säger, hur kul skulle det vara om man visste att trestegshopparna hade fjärdrar i skorna? Jag skulle inte vara lika imponerad av Cristian Olsson då i vart fall, även om han hoppade 22meter med dessa fjädrar.31 december, 2005 at 00:39 #910367Anonym anvandareMemberPierre_S wrote:förresten är det någon som vet världrekordet i bänkpress för kvinnor?JA se [http://records.powerlifting.org/world/] (IPF-förbundet)
31 december, 2005 at 02:31 #910368Anonym anvandareMemberPierre_S wrote:jag blir förvirrad av alla siffror:| men jag tror mig se 164 nånting?I en viktklass ja men inte i alla. Kolla in denna länken istället:[http://records.powerlifting.org/world/?lan=en&gender=F&age=sen]
det finns 2 olika sorters rekord: Bänkpress för SL och endast Bänkpress.27 april, 2006 at 19:50 #910369Anonym anvandareMemberAllmänhetens syn på SL var ju inte så bra innan, med doping hit och dit mm, men visst köpte de användande av lindor, bälte och en tajt dräkt, men nu när de som skall bänka kommer in som zoombies från nån gammal usel skräckfilm, och tröjan kan göra 100kg eller mer så vet då inte jag någon som inte skakar på huvudet. Hela grejen med SL är väl vad man som människa med muskelstyrka och teknik kan prestera i lyftväg, inte som det är nu och åt vilket håll utvecklingen lutar, hur mycket hjälp man kan få med avarter till utrustning som hjälp.
Själv har jag inte provat någon tröja men hjälpt flera på klubben och det verkar vara mer jobb med att få av och på tröjan än själva lyftet
3 maj, 2006 at 22:20 #910370Anonym anvandareMemberVarför löpa 100m på en ruptanbana i spikskor när man kan löpa på en gräsmatta barfota?
/the_PL_man
Ubi Wan wrote:Skillnaden är den att man faktiskt inte behöver ha en tröja för att kunna köra bänkpress. I majoriteten av de andra sporter där bra utrustning kan ge ett bättre resultat är utrustningen nödvändig för sporten. Man kan t ex inte åka skidor utan skidor, men man kan bänka utan tröja.3 maj, 2006 at 22:23 #910371Anonym anvandareMemberDu kan redan nu tävla utan utrustning, det är ingen som tvingar dig att använda den.
Likaså finns det en klass för de utan utrustning vid denna tävling (vilken går med sanktion från SSF):
[http://www.umeapower.com/Inbjudan%20norrlands.html]/the_PL_man
banani wrote:År 2007 skall organisationen 100% raw powerlifting bli internationell. Då kanske det anordnas tävlingar utan utrustning även i Sverige. I Finland har dem en raw tävling typ en gång om året.3 maj, 2006 at 22:26 #910372Anonym anvandareMemberFrån en uppvisning, inte från tävling.
/the_PL_man
larsnor wrote:Fast han tävlar ju i flera olika förbund…
Bilden verkar inte dirket vara tagen från en IPF-tävling…4 maj, 2006 at 09:08 #910373Anonym anvandareMemberProblemet som jag ser det är att man får de så svårt att relatera till sporten om man inte är insatt. T.ex. är det bättre att ta 400 kg med tröjor osv eller är 300 kg utan tröja bättre? Det som är intressant är ju också att man kan se hur stor skillnaden är mellan en själv och de som är duktiga vilket självklart blir mycket svårare när de använder massa konstig utrustning.
Vidare är ju utrustningen ingenting som krävs för sporten, för t.ex. 100m som togs upp tidigare så är ju skor av största vikt och även något som i princip alla som springer på forumet säkert också använder och kan relatera till. Att de använder en speciell bana är ju till en stor del beroende på att man faktiskt vill kunna jämföra resultat mellan olika tävlingar plus att alla banor måste ha samma förutsättningarn samt att när man förbättrar banan så påverkar det alla lika. Visst finns det sporter där bättre material gör en viss skilland som hajdräkter i simning mm men till skillnad från bänk så gör dessa kläder väldigt lite. Om jag har förstått det ehla rätt så har Gene inte gjort 300 kg utan ”utrustning” men gjort över 450 kg med vilket gör att han kan öka sitt resultat med över 50% pga tröjan. Det är ganska få sporter där extra utrustning kan göra så mycket.
5 maj, 2006 at 13:25 #910374Anonym anvandareMemberDet är upp till betraktaren att avgöra.
400 kg görs bara i cirkusförbunden i USA, så jämför dem icke med styrkelyft.Nästan 30 kg har tröjan gjort (Henderssons 322,5kg jmf Siders 351,5).
hubas wrote:Problemet som jag ser det är att man får de så svårt att relatera till sporten om man inte är insatt. T.ex. är det bättre att ta 400 kg med tröjor osv eller är 300 kg utan tröja bättre?Om du hoppar höjd hemma på gräsmattan, börjar du då fundera på hur mkt en riktig bana/hoppställning/madrass skulle påverka ditt resultat?
hubas wrote:Det som är intressant är ju också att man kan se hur stor skillnaden är mellan en själv och de som är duktiga vilket självklart blir mycket svårare när de använder massa konstig utrustning.Varför är skor av största vikt? Se på Zola Budd, behövs inga skor för att springa.
hubas wrote:Vidare är ju utrustningen ingenting som krävs för sporten, för t.ex. 100m som togs upp tidigare så är ju skor av största vikt och även något som i princip alla som springer på forumet säkert också använder och kan relatera till.Alla banor skiljer sig åt i hårdhet, vindförhållanden etc. Så det argumentet håller inte.
hubas wrote:Att de använder en speciell bana är ju till en stor del beroende på att man faktiskt vill kunna jämföra resultat mellan olika tävlingar plus att alla banor måste ha samma förutsättningarn samt att när man förbättrar banan så påverkar det alla lika.Och klapp-klappskridskon, skatestilen i skidor(och plastskidor) och V-stilen i backhoppning har inte gjort någon skillnad på resultaten?
hubas wrote:Visst finns det sporter där bättre material gör en viss skilland som hajdräkter i simning mm men till skillnad från bänk så gör dessa kläder väldigt lite.Vad jag har förstått så har Gene aldrig tävlat utan utrsutning, så det finns inget att jämföra med. Dessutom så tävlar han i ett cirkusförbund.
hubas wrote:Om jag har förstått det ehla rätt så har Gene inte gjort 300 kg utan ”utrustning” men gjort över 450 kg med vilket gör att han kan öka sitt resultat med över 50% pga tröjan. Det är ganska få sporter där extra utrustning kan göra så mycket./the_PL_man
5 maj, 2006 at 13:58 #910375Anonym anvandareMemberde som tränar med tröja, gör de det för att bygga ytterligare styrka eller?
5 maj, 2006 at 19:25 #910376Anonym anvandareMemberthe_PL_man wrote:Det är upp till betraktaren att avgöra.
400 kg görs bara i cirkusförbunden i USA, så jämför dem icke med styrkelyft.Nästan 30 kg har tröjan gjort (Henderssons 322,5kg jmf Siders 351,5).
Fast nu var det väl just dessa cirkusförbund som vi diskuterade och deras användning av tydligen 6 lagers tröjor.
the_PL_man wrote:Om du hoppar höjd hemma på gräsmattan, börjar du då fundera på hur mkt en riktig bana/hoppställning/madrass skulle påverka ditt resultat?Antar att jag skulle fundera ungefär lika mycket på hur det hade gått att köra bänkpress om jag bara hade legat hemma på gräsmatan och bänkat en skottkärra. Eller kanske funderat hur det känns att köra en formel 1 bil om jag bara hade kört trampbil tidigare. Poängen är alltså att man bör fortfarande ha den utrustnign som krävs för sporten.
the_PL_man wrote:Varför är skor av största vikt? Se på Zola Budd, behövs inga skor för att springa.I princip så behövs ju inga kläder heller men oftast ser vi gärna att våra idrottsmän har kläder på sig. Vidare även om det går så ser jag väldigt få personer som går runt på stan barfota. Dvs är människor har ofta både kläder och skor på sig när man är utomhus. Dock är det väldigt sällan folk tänker humma dags att gå till ICA bäst att jag tar på mig bänktröjan.
the_PL_man wrote:Alla banor skiljer sig åt i hårdhet, vindförhållanden etc. Så det argumentet håller inte.Fast man har ju gansak klara krav på vindförhållandet t.ex. samt att de flesta försöker ju så klart bygga banor som är så snabba som möjlit så extremskilnad är det nog inte. Men framförallt och det som är viktigt här så är det ytterst sällan som någon får springa på en hård och fin bana medan de andra får springa på en kullig gräsmata. Dock från vad jag har förstått av bänktröjorna så får vissa ut väldigt mycket mer av sin bänktröja än andra.
the_PL_man wrote:Och klapp-klappskridskon, skatestilen i skidor(och plastskidor) och V-stilen i backhoppning har inte gjort någon skillnad på resultaten?Alltså skidor går ut på att åka så fort som möjligt på skidor och backhoppning att hoppa så långt som möjligt med skidor. Dvs ganska uppenbart att det bör vara tillåtet att vinkla skidorna lite om man vill. Men just i skidåkning så finns det ju faktiskt en skateklass och en klassiskstil dvs det ses som olika sporter.
the_PL_man wrote:Vad jag har förstått så har Gene aldrig tävlat utan utrsutning, så det finns inget att jämföra med. Dessutom så tävlar han i ett cirkusförbund.
/the_PL_manOch men jag sa inte att han hade tagit det på tävling utan det jag sa var att såvitt jag vet så har jag itne hört att han tagit över 300 vilket så fort jag vet så kan han tjäna ca 50% eller 150kg på sin tröja vilket är mycket.
Och för att avsulta med din höjdhoppsliknelse så skulle nog väldigt många höjdhoppare tycka att det var fusk om jag kom dit med en stav och började hoppa. Men enligt dig så är det alltså bara smart för att man hoppar högre. Så vitt jag kan förstå det hela utan att vara insatt så känns det som att bänk med tröja är mer stavhopp än bänkpress.
8 maj, 2006 at 17:36 #910377Anonym anvandareMemberTragiskt för sporten!
Det viktigaste utmaningen = att tävla mot andra för att se vem som är starkast är borta..Till följd av att det ska användas så extrema material som möjligt för att ha så mycket vikt på stången som möjligt..
Hela poängen är därmed borta…9 maj, 2006 at 14:51 #910378Anonym anvandareMemberDå kan vi ju skippa resten av diskussionen nedan, eftersom dessa förbund icke är applicerbara på svenska förhållanden.
hubas wrote:Fast nu var det väl just dessa cirkusförbund som vi diskuterade och deras användning av tydligen 6 lagers tröjor.Eftersom bänktröjan är en godkänd del av sporten så får de som vill använda den.
hubas wrote:Antar att jag skulle fundera ungefär lika mycket på hur det hade gått att köra bänkpress om jag bara hade legat hemma på gräsmatan och bänkat en skottkärra. Eller kanske funderat hur det känns att köra en formel 1 bil om jag bara hade kört trampbil tidigare. Poängen är alltså att man bör fortfarande ha den utrustnign som krävs för sporten.Inte heller hör jag dem humma att jag tar staven med mig till ICA, eller nu drar jag på mig hajdräkten för att åka till badplatsen eller Konsum….
hubas wrote:I princip så behövs ju inga kläder heller men oftast ser vi gärna att våra idrottsmän har kläder på sig. Vidare även om det går så ser jag väldigt få personer som går runt på stan barfota. Dvs är människor har ofta både kläder och skor på sig när man är utomhus. Dock är det väldigt sällan folk tänker humma dags att gå till ICA bäst att jag tar på mig bänktröjan.En del vallar rätt, andra vallar fel i skidåkning. Då är det väl orättvist mot de som vallat fel? Ser du likheten med din banliknelse nedan?
hubas wrote:Fast man har ju gansak klara krav på vindförhållandet t.ex. samt att de flesta försöker ju så klart bygga banor som är så snabba som möjlit så extremskilnad är det nog inte. Men framförallt och det som är viktigt här så är det ytterst sällan som någon får springa på en hård och fin bana medan de andra får springa på en kullig gräsmata. Dock från vad jag har förstått av bänktröjorna så får vissa ut väldigt mycket mer av sin bänktröja än andra.Hoppas du är anmäld till detta:
[http://www.umeapower.com/Inbjudan%20norrlands.html]hubas wrote:Alltså skidor går ut på att åka så fort som möjligt på skidor och backhoppning att hoppa så långt som möjligt med skidor. Dvs ganska uppenbart att det bör vara tillåtet att vinkla skidorna lite om man vill. Men just i skidåkning så finns det ju faktiskt en skateklass och en klassiskstil dvs det ses som olika sporter.Eftersom han inte tävlat utan tröja så finns det inget att jämföra med. End of discussion.
Ev träningsresultat är ganska ointressanta, och skulle han få ut 150 kg av sin specialtröja så får man väl säga grattis.
Men det han håller på med är inte sport, utan freakshow.
Själv får jag en bra dag ut 25 kg av min tröja.hubas wrote:Och men jag sa inte att han hade tagit det på tävling utan det jag sa var att såvitt jag vet så har jag itne hört att han tagit över 300 vilket så fort jag vet så kan han tjäna ca 50% eller 150kg på sin tröja vilket är mycket.Bänk med tröja är mer bänk än stavhopp i min värld.
Ang höjdhopparna, har de missat att läsa i regelboken att de FÅR använda en stav så är det deras misstag alternativt deras val.
Bänktröjan är godkänd utrustning idag.
Under en period på 70-talet var armbågslindor godkända.
Redan 1967 hade vi denna diskussion(och då var sporten 3 år gammal….) angående utrustning.
[http://www.americanpowerliftevolution.net/1967o.html]
[http://www.americanpowerliftevolution.net/1967u.html]
[http://www.americanpowerliftevolution.net/1968y.html]
[http://www.americanpowerliftevolution.net/1968z.html]
[http://www.americanpowerliftevolution.net/1968bb.html]
[http://www.americanpowerliftevolution.net/1968cc.html]
[http://www.americanpowerliftevolution.net/1968dd.html]hubas wrote:Och för att avsulta med din höjdhoppsliknelse så skulle nog väldigt många höjdhoppare tycka att det var fusk om jag kom dit med en stav och började hoppa. Men enligt dig så är det alltså bara smart för att man hoppar högre. Så vitt jag kan förstå det hela utan att vara insatt så känns det som att bänk med tröja är mer stavhopp än bänkpress.Mvh
the_PL_man
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.