5/3/1-metoden av Jim Wendler

Home Forums Styrkehörnan 5/3/1-metoden av Jim Wendler

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 73 total)
  • Author

Har läst igenom tråden nu, det verkar mycket intressant.
    När man ska höja 2,5 – 5kg är det på varje set då eller på totalvikten?

Sedan så undrar jag om assistans övningarna.
    Vilka ska man välja?
    På vilka dagar ska man lägga till respektive?
    Hur många reps och set ska man köra?
    Hur hårt ska man köra dem?

[http://forum.body.se/showpost.php?p=827168&postcount=2]

Någon som förstår sig på denna tabellen? Ska man fylla i sitt max eller vad?
    [http://medlem.spray.se/damienthorne/temp.xls]

Ta tex marklyft och säg att 200 är ditt maxlyft.
    Då ska man alltså träna V1 med:

200kg x 90% = 180kg
    180kg x 65% = 117kg

117kg ska jag alltså ha på första lyftet med 5 reps.

Fyller jag i 200 i tabellen så visar den att jag ska lyfta 150kg på första lyftet med 5 reps?

PM:a Damien.

1.Vilket upplägg bör man välja på assistansövningarna om man är ute efter volym?

A. Boring But Big

B. The Triumvirate

C. Dave Tate’s Periodization Bible

D. I’m Not Doing Jack Shit

2. Sedan så undrar jag om man istället för att köra 5 x 10-15 reps. Skulle kunna köra 5×5? Antingen 5×5 på samma vikt eller stegrande 5×5. Jag är inte så mycket för att köra högreps.

Kan någon som har boken PMa?

Megalodon wrote:
    1.Vilket upplägg bör man välja på assistansövningarna om man är ute efter volym?

A. Boring But Big

B. The Triumvirate

C. Dave Tate’s Periodization Bible

D. I’m Not Doing Jack Shit

2. Sedan så undrar jag om man istället för att köra 5 x 10-15 reps. Skulle kunna köra 5×5? Antingen 5×5 på samma vikt eller stegrande 5×5. Jag är inte så mycket för att köra högreps.

:what::what::what:

Naturligtvis skulle du kunna köra 5×5 istället. Kör valfritt, men väldigt lätt, du ska inte gå till fail.

Någon som vet hur Jim Wendler har tänkt att man ska få vaderna att växa? Han själv har direkt inga små vader.

Saknar specifika övningar för baksida axlar, biceps och vader. Baksida axlar lär få smisk när man kör rygg. Biceps lär få smisk när man kör chin-up.

Men vaderna då, när får de smisk?
    Det lär väl knappast räcka med knäböj, marklyft och benpress för att få dem att växa?

SizeOn wrote:
    Någon som vet hur Jim Wendler har tänkt att man ska få vaderna att växa? Han själv har direkt inga små vader.

Saknar specifika övningar för baksida axlar, biceps och vader. Baksida axlar lär få smisk när man kör rygg. Biceps lär få smisk när man kör chin-up.

Det lär väl knappast räcka med knäböj, marklyft och benpress för att få dem att växa?

Han själv i boken säger att man för sin kondition osv ska köra backträning. Antar att det är därifrån han får sina vader :)

SizeOn wrote:

Hillsprints.

Om man är ute efter att bygga volym kan ni då rekommendera 5/3/1-metoden av Jim Wendler eller finns det någon bättre lämpad metod då?

Sedan så undrar jag om det går att köra 5/3/1-metoden av Jim Wendler under deff perioder?

Kör själv 531 nu tillsammans med periodisk fasta, är dock bara inne på 1:a veckan med 531.

Kommer nog bli gut!

DudX wrote:
    Kör själv 531 nu tillsammans med periodisk fasta, är dock bara inne på 1:a veckan med 531.

Kommer nog bli gut!

Kul! Kör hårt, och bara tjoa till om det är något du undrar över :)

En liten fråga. Jag kör mark och böj varannan vecka och har därför inte avlastningspasset var fjärde vecka. Känns ju inte som det ändå ger någon nytta då cykeln och återhämtningen blir ganska lång ändå. Eller? Självklart får man ju känna sig för själv men de kan vara bra att ha något handfast att gå på.

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 73 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.