5/3/1-metoden av Jim Wendler

Home Forums Styrkehörnan 5/3/1-metoden av Jim Wendler

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 73 total)
  • Author
    Allan wrote:
    En liten fråga. Jag kör mark och böj varannan vecka och har därför inte avlastningspasset var fjärde vecka. Känns ju inte som det ändå ger någon nytta då cykeln och återhämtningen blir ganska lång ändå. Eller? Självklart får man ju känna sig för själv men de kan vara bra att ha något handfast att gå på.

Deload utgör 25% av programmet, så du utelämnar en hel del :)

Gör jag de? Jag menar självfallet inte att utelämna deloadveckan, bara förlänga cykeln då jag inte kör mark och böj samma vecka.

Allan wrote:
    Gör jag de? Jag menar självfallet inte att utelämna deloadveckan, bara förlänga cykeln då jag inte kör mark och böj samma vecka.

Det är ju fritt fram att prova, men då är det inte Jims 5-3-1 längre, eller hur?

Ni som kör efter programmet, föredrar ni den intensiva eller den mindre med start på 65%?

Allan wrote:
    En liten fråga. Jag kör mark och böj varannan vecka och har därför inte avlastningspasset var fjärde vecka. Känns ju inte som det ändå ger någon nytta då cykeln och återhämtningen blir ganska lång ändå. Eller? Självklart får man ju känna sig för själv men de kan vara bra att ha något handfast att gå på.

Det intressanta är väl ändå om du ökar eller inte? Drar du ut på cykeln så kanske du inte ens behöver deload-veckan. Det enda sättet att få reda på vad som är bäst för dig är att pröva. Det finns flera topplyftare som växlar tunga benböj och tunga mark varannan vecka, så det är inte helt ovanligt.

En liten fråga här…hur ser uppvärmningen ut inför de 3 baslyft seten ? Läst igenom endel om programmet men kan inte hitta hur man skall värma upp, så om någon vet är jag tacksam för svar.
    Sen undrar jag också om pressdagen (inte bänk) är push eller strikt.

Johan85 wrote:
    En liten fråga här…hur ser uppvärmningen ut inför de 3 baslyft seten ? Läst igenom endel om programmet men kan inte hitta hur man skall värma upp, så om någon vet är jag tacksam för svar.

Jim har två olika varianter med olika stora hopp, dvs
    5-dagen : (Procent/reps) 65/5, 75/5 85/5+ eller
    75/5, 80/5, 85/5+

Uppvärmningen upp till dessa set är upp till dig, kör på det som funkar helt enkelt, dvs bli varm med så lite slit som möjligt.
    Pushpress eller striktpress är upp till dig, precis som vilka övningar du vill köra för övrigt. I Jims upplägg är det striktpress, men valet beror på vad man är instresserad av.

Johan85 wrote:

Så här rekommenderar Jim uppvärmningen:

”How to Warm-up Warming up prior to training is important. I usually recommend the following:

• 1×5 @ 40%
    • 1×5 @ 50%
    • 1×3 @ 60%
    • Work sets

The purpose of a warm-up is to prepare yourself for a great day of work sets – not an average one. You really shouldn’t need too many warm-up sets to prepare yourself for your work sets. For a more detailed full body warm-up, see the “Moving North of Vag” section later in this book.

Så här skriver Jim om ”pressdagen (inte bänk) är push eller strikt”

”The Military Press

• Most lifters like taking a grip just outside the shoulders. I grip about an inch and a half outside the knurling of a power bar – which puts my grip about thumb’s length from the smooth part of the bar. This will ensure shoulder safety and stability.

• I always use a false grip where my thumbs aren’t wrapped around the bar. This is personal preference, but it seems like the bar path tracks better overhead when I do this. This grip can be dangerous, however, so use caution.

• I begin the press by lifting my chin up, and I try to just miss it when the bar goes up. I don’t want the bar bowing out any more than it has to.

• As the bar is pressed overhead, bring your head and chest through. Don’t push the bar back.

• Bring the bar back down in the same motion.

• Each rep should start with the bar on your shoulders. Don’t perform half reps. Your body was designed to move through a full range of motion, so do it.

• Keep your lower back arched and your chest up throughout the entire lift.

• The positioning of your feet is determined by your comfort level. I take a narrow (less than shoulder width) stance, but this isn’t a requirement.

• You don’t use leg drive to push the bar overhead, but try to keep your legs strong and taut through the entire movement.”:up:

Ok, tackar för infon, programmet verkar intressant, speciellt då det är så specifikt hur man skall göra med ökningar hela tiden.
    Kanske så man drar igång med det om någon vecka :) Bara att hitta lämpliga assistövningar kvar

Någon på forumet som kört detta program och har lite stats att redovisa ? Dvs ökningar från start till (evetuellt slut) eller dagsläge.
    Både styrka och volymökningar är av intresse, samt vilket komplement schema som följdes :)

Johan85 wrote:
    Någon på forumet som kört detta program och har lite stats att redovisa ? Dvs ökningar från start till (evetuellt slut) eller dagsläge.
    Både styrka och volymökningar är av intresse, samt vilket komplement schema som följdes :)

[https://spreadsheets.google.com/pub?key=0Aia9GUKjWC3FdHVOamVyU0hZbExxRG90WWJtUXB0WGc&hl=en&output=html]

Jag har kört några vändor. Kolla länken ovan.

Mina främsta komplementövningar har varit smalbänk, latsdrag, olika roddövningar, långa/raka marklyft.

Mart|n wrote:
    [https://spreadsheets.google.com/pub?key=0Aia9GUKjWC3FdHVOamVyU0hZbExxRG90WWJtUXB0WGc&hl=en&output=html]

Jag har kört några vändor. Kolla länken ovan.

Mina främsta komplementövningar har varit smalbänk, latsdrag, olika roddövningar, långa/raka marklyft.

Ser ut som att de har gått bra för din del :)
    När du kört komplementövningarna, har du då kört efter någon av hans templates och bara bytt dips emot smalbänk, chins emot latsdrag osv ?
    Ska dra igång med schemat om 1 vecka hade ja tänkt, å tänkte då köra
    ”The Triumvirate” så som han skrivit upp övningarna.
    Så får man väll se om det ger resultat fram vid nyår.

Johan85 wrote:
    Ser ut som att de har gått bra för din del :)
    När du kört komplementövningarna, har du då kört efter någon av hans templates och bara bytt dips emot smalbänk, chins emot latsdrag osv ?
    Ska dra igång med schemat om 1 vecka hade ja tänkt, å tänkte då köra
    ”The Triumvirate” så som han skrivit upp övningarna.
    Så får man väll se om det ger resultat fram vid nyår.

Programmet har passat mig bra, faktiskt. Jag är en sådan person som gillar att stångas med tunga vikter i flera set, vilket i slutändan gör att jag tillslut får ont lite överallt i kroppen. Men med det här programmet har jag lyckats hålla mig ganska hel. Jag har inte direkt brytt mig om hans mallar förutom just själva huvudseten, jag har dock oftast hållt mig till 10+ reps på komplementen.

Mart|n wrote:
    Programmet har passat mig bra, faktiskt. Jag är en sådan person som gillar att stångas med tunga vikter i flera set, vilket i slutändan gör att jag tillslut får ont lite överallt i kroppen. Men med det här programmet har jag lyckats hålla mig ganska hel. Jag har inte direkt brytt mig om hans mallar förutom just själva huvudseten, jag har dock oftast hållt mig till 10+ reps på komplementen.

Det där känns väldigt bekant, gillar att jaga vikter i alla övningar, så med detta schemat kommer nog kroppen få den vila den behöver.
    Då du säger att du inte följt hans rekomendationer, har du då kört komplementen för rygg vid marklyft, bröst vid bänk osv ? eller använt lite mer underkropp, överkropps aktigt ?

Lars Gustafsson wrote:
    Det intressanta är väl ändå om du ökar eller inte? Drar du ut på cykeln så kanske du inte ens behöver deload-veckan. Det enda sättet att få reda på vad som är bäst för dig är att pröva. Det finns flera topplyftare som växlar tunga benböj och tunga mark varannan vecka, så det är inte helt ovanligt.

Precis den banan jag är inne på, undrade bara om fler körde så. Upplever att jag ökar bättre på lång sikt på detta sätt men alltid kul att höra hur andra kör. Men jag ska ge det en chans, det blir ju ändå ett par dagar mellan böj och mark på det här schemat.

Tack för svar!

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 73 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.