Är bänkpress dåligt för hjärtat?

Home Forums Styrkehörnan Är bänkpress dåligt för hjärtat?

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Fan vad folk håller på…

StJohn wrote:
    En bekant säger att det lokala (Sundsvall) hockey- eller fotbollslaget är förbjudna att träna bänkpress ”eftersom det är dåligt för hjärtat”.

Är det dåligt för hjärtat? Det har jag aldrig hört talas om i alla fall.

Bull shit.

StJohn wrote:
    En bekant säger att det lokala (Sundsvall) hockey- eller fotbollslaget är förbjudna att träna bänkpress ”eftersom det är dåligt för hjärtat”.

dagens:D

Jag har hört mycket, men detta tar fan priset. :D

[http://circ.ahajournals.org/cgi/reprint/113/22/2642]

Resistance Exercise Training: Its Role in the Prevention of Cardiovascular Disease. Circulation 2006;113;2642-2650.

[http://www.svenskidrottsmedicin.se/fyss/artiklar/halso.html]

StJohn wrote:

Vissa säger även att vårt lokala hockeylag går runt och är rädda i onödan, skulle tro att hockey tär mer på hjärtat än vad bänk gör.

Quote:

En bekant? med andra ord lösa rykten :)
    Hur skulle bänkpress vara dåligt för hjärtat?
    Möjligtvis i fall man tappar 200kg på bröstkorgen är det dåligt för hjärtat :P

StJohn wrote:
    En liten uppdatering…

Jag ringde upp båda hockeylagen och pratade med deras tränare. Båda dementerade påståendet, men precis när vi skulle avsluta sa den ene tränaren ”Det enda är att målvakterna ska vara lite försiktiga med bänkpress, för de kan bli för stela.”

Det var nog nåt sånt som har missuppfattats. Nån har hört att målvakterna inte ska köra bänkpress, och sedan har deras fantasi gjort resten och det blev att ALLA hockeyspelare har bänkpressförbud pga att det är föarligt för HJÄRTAT.

:)

hahah, den var skoj ;)

Men det är kanske sant som dina hockey pojkar säger.
    beror på helt hur man gör. Om man tillexempel tar 50kg i bänk och sedan kastar på 100kg så finns risken att stången kommer flyga ner på ditt bröst, och det kan ju ge lite skador på bröstkorg samt hjärtat. hahahaha

:yahoo:

Murmel wrote:
    En bekant? med andra ord lösa rykten :)
    Hur skulle bänkpress vara dåligt för hjärtat?
    Möjligtvis i fall man tappar 200kg på bröstkorgen är det dåligt för hjärtat :P

Ha ha den var riktigt bra:yahoo:

hehe humor på hög nivå, det uppskattas här på jobbet.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.