Home › Forums › Styrkehörnan › Är det nån som har gymschema för Strongman träning?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
25 december, 2006 at 10:35 #82760Anonym anvandareMember25 december, 2006 at 10:35 #781441Anonym anvandareMember
Ja.. som rubriken säger.. är det nån som har ett gymschema för strongman träning, altså inte med att lyfta stenar och välta däck uytan bara gym. Skulle gärna vela se det.
Tack.10 januari, 2007 at 18:26 #781442Anonym anvandareMemberMangi wrote:Ja.. som rubriken säger.. är det nån som har ett gymschema för strongman träning, altså inte med att lyfta stenar och välta däck uytan bara gym. Skulle gärna vela se det.
Tack.Jag bumpar denna tråd och vill även jag vet om det är någon som sitter inne med info eller ett program!!!
:emo-thumb
10 januari, 2007 at 18:38 #781443Anonym anvandareMemberNågon måste ju ha ett bra program att komma med!!!!
10 januari, 2007 at 21:19 #781444Anonym anvandareMemberHej! Jag är ingen räv inom strongman ännu men jag har tävlat det senaste året. Skulle tro att alla har lite olika upplägg och tankar men så här kör iaf jag:
Ben: Rejäl uppvärmning med cykel, töjning och lite benspark och -curl.
Knäböj eller frontböj, 40 kilos höjningar till arbetsvikten är uppnådd. sen 3*5 på den vikten. ibland lite lättare, ibland skittungt, beroende på inspiration. när jag kör tungt kan serien se ut så här: 5,4,2.
Sen benpress. Lite större höjningar och satsar oftast bara på att göra ett tungt set med 5 reps på så tung vikt som möjligt. Brukar vara trött vid det här laget.
Avslutar sen med raka mark 3*5 på ungefär samma vikt som om jag skulle ha kört frontböj. Alltså inte så tungt som möjligt. Finns oftast inge energi kvar här.:frust:Axlar:Uppvärmning med lyft åt sidan och lätt hantelpress.
SEN Kickpress över huvudet. samma upplägg som med böj. 3*5.
EV. press bakom nacke i smith eller hantelpress sittande.
Hantellyft fram, bak och åt sidan. 3*5 tungt, gunga upp och håll emot ner! :emo-thumb ibland lite statisk träning för att simulera grenen krucifix.Rygg:Marklyft! Här kör jag bara på känsla, är det tungt på uppvärmningen så kör jag lätt och tvärt om. Kör jag lätt så blir det 3*6-8 på bekväm vikt. Går jag tungt så blir det 3*3 eller supertungt och kanske en serie på 3,2,1. Viktigt att bygga självförtroende i mark. Se alltid till att klara dina uppsatta mål.
Stångrodd: Kör ett set med 5-8 reps på så tung vikt som möjligt sen plockar av lite och kör 2*5.
Samma med latsdrag: först tungt ett set, sen lättare.
EV sittande rodd.Bröst:Lika som böj. 3*5. vanlig bänk. lutande bänk i smith.
EV. i smith och sätter stoppen ganska högt och sen studsar mot dem. Bra för triceps och viktvana. Kör ofta det några veckor innan jag har tänkt att prova på ett maxlyft.Armar:Biceps, curl med skivstång. 2*5 skittungt. Hammercurl med båda armarna samtidigt också tungt. 2*5.
Triceps kör jag sällan men då blir det pushdowns i hiss 3*5 och smalbänk.3*5Mage:Crunches med skivstång på bröstet. Så tungt och så många reps som möjligt till man är slut!
Tror jag fick med allt!
Tränar ungefär varannan dag. Ben en dag, bröst/triceps en dag, axlar/biceps en dag och rygg för sig. Mage och vader slänger jag in lite hur som hellst./ Martin
11 januari, 2007 at 12:02 #781445Anonym anvandareMemberMycket bra program. Vill bara komplettera med att kanske köra lite SL inriktat med jämna mellanrum för att komma upp på nya rekordvikter. I böj och mark så kan du med jämna mellanrum köra 1or upp till ett eventuellt nytt pers. Jag brukar göra det ibland i alla fall. Funkar bra för att komma förbi psykologiskt svåra vikter.
/peter
11 januari, 2007 at 16:42 #781446Anonym anvandareMemberDå var jag inte så illa ute då när det gäller mitt egna program…kör nästa lika fast uppdelat på 3 dagar/vecka!!!
16 januari, 2007 at 13:22 #781447Anonym anvandareMemberSjälv kör jag detta upplägg och det funkar kanon!!!
Måndag:
Cykel uppv.
Knäböj 3*5
Lårcurl 3*10
Vader 3*12
Mage 3*MaxOnsdag:
Bänkpress 3*5
Militärpress 3*5
Baksida Axlar 3*10
Smal Bänk 3*5
Mage 3*MaxFredag:
Sittande rodd Uppv.
Marklyft 3*5
Hammercurls 3*8
Omvända Bicepscurl 3*8
Mage 3*Max:emo-thumb
Acer35
23 januari, 2007 at 14:09 #781448Anonym anvandareMemberOerhört kul att träna på det här sättet, tyvärr har jag andra mål förtillfället.
23 januari, 2007 at 15:41 #781449Anonym anvandareMembermaskin wrote:Oerhört kul att träna på det här sättet, tyvärr har jag andra mål förtillfället.+1
När jag gör min comeback på gymmet blir det nog till att testa strongman
23 januari, 2007 at 15:45 #781450Anonym anvandareMemberforzmark wrote:Hej! Jag är ingen räv inom strongman ännu men jag har tävlat det senaste året. Skulle tro att alla har lite olika upplägg och tankar men så här kör iaf jag:/ Martin
Kul att du har hittat hit ! :p
/Johan wallin
24 februari, 2007 at 11:57 #781451Anonym anvandareMemberStrongman träning
För dig som vill veta mer om träningsupplägg,tävling,o grenar inom Strongman kan jag varmt rek en bok, ”Personal Best” av Julie Hawleka.600 sidor på engelska med mkt bilder.Tar upp det mesta för dig som vill börja tävla eller är aktiv.
Pm:a mig om du vill köpa el besök vår hemsida:up:
MVH Jossan
6 maj, 2007 at 16:22 #781452Anonym anvandareMemberforzmark wrote:Armar:Biceps, curl med skivstång. 2*5 skittungt. Hammercurl med båda armarna samtidigt också tungt. 2*5.
Triceps kör jag sällan men då blir det pushdowns i hiss 3*5 och smalbänk.3*5Varför tränar Strongman så sällan triceps? Läste en gång att triceps var bland de viktigaste musklerna för strongmanutövare.
6 maj, 2007 at 16:49 #781453Anonym anvandareMemberBear wrote:Varför tränar Strongman så sällan triceps? Läste en gång att triceps var bland de viktigaste musklerna för strongmanutövare.Triccan får väldigt mycket i bänpress axelpress kanske en anledning ?
9 juni, 2007 at 19:49 #781454Anonym anvandareMemberär det nån av er som kör grenträning, hur ofta och vart kör ni? jag menar de flesta gym har ju inte ett enda strongman redskap.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.