Home › Forums › Styrkehörnan › Att dela med sig av SL-kunskaper
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
18 mars, 2007 at 18:07 #82368Anonym anvandareMember18 mars, 2007 at 18:07 #770083Anonym anvandareMember
Detta är en tråd som kanske borde höra till någon annan forumdel än Styrkehörnan. För egentligen är det en kommentar till Zittams inlägg i tråden om Stoffe. Men med god tur kan jag ge en slutsväng åt trådinlägget, så att det ändå passar just här.
Zittam uppmanar mig att dela med mig av min kunskap. Det är inget fel på den uppmaningen – tvärtom. Det finns dock en förklaring till att jag sitter och skriver dumheter i trådar som Stoffe-tråden istället för att skriva mer vettiga inlägg i andra trådar.
Förklaringen kommer här. Jag har gjort program till inalles sex svenska ungdomslyftare (i viktklassordning) : David Strågefors (svensk ungdomsmästare i bänkpress, svensk ungdomsmästare i styrkelyft, svensk rekordhållare i knäböjning, marklyft, totalt), Marcus Gabrielsson (svensk rekordhållare i marklyft för ungdomar), Fjodor Isaev (svensk ungdomsmästare i bänkpress, har slutat), Timoteus Strågefors (bronsmedaljör i USM i styrkelyft), Tobias Pahkamaa (debuterade i bänkpress i serieomgång 1 07), Damir Trokic (silver i bänk-SM och SL-SM för ungdomar, svensk rekordhållare i bänkpress, uttagen i USL-NM-laget07). Alla dessa hade såpass kort erfarenhet av SL när jag började samarbeta med dem att de kan sägas ha varit nybörjare. Dessutom har jag gjort program till junioren Bernhard Skoglund inför SM-07 och NM-07 och till damlyftaren Ingela Jonsson (som rehabiliterar sig från en ryggskada, men om allt går bra tävlar hon i SM år 2008). Alla dessa lyftare hör för övrigt till Jönköpings SK utom Tobias (som hör till Öjeby AK).
Till samarbetet med ovanstående lyftare använder jag flera timmar per dag. Samrbetet sker via pm, mail och telefonsamtal, och så besöker jag Sverige ungefär en gång/månad. Mina telefonräkningar har ökat med 3000-4000 kr/månad sedan jag påbörjade samarbetet. En stor del av tiden går också åt till planering (t.ex programplanering, problemlösning osv).
Jag använder alltså en hel del tid till rådgivning. Pga detta behöver jag tid också för ”rekreation”. När jag skriver här är det mest som avkoppling (även om jag skrivit seriösa träningsinlägg både här och – framförallt (men mest tidigare) – på ett annat svenskt forum). Jag måste få vara halvseriös eller t.om oseriös emellanåt.
Slutsläng : Jag svarar alltid på frågor som pm-as till mig, ifall dessa frågor gäller styrkelyft. Dessa svar är alltid seriösa. Numera kan man dock få vänta en tid på svaren. Men fråga kan man alltid, om man så vill. Detta säger jag inte som en uppmaning till någon att fråga – jag har fullt upp ändå – men för att visa att jag OCKSÅ är seriös, och villig att dela med mig av den erfarenhet och kunskap som jag haft förmånen att samla på mig under några decenniers SL-ande.
18 mars, 2007 at 19:06 #770084Anonym anvandareMemberBra där, stålis. Härligt med engagemang.
Ett litet tips i förbigående är att du och dina adepter börjar med Skype så du slipper de skyhöga teleräkningarna.
18 mars, 2007 at 19:56 #770085Anonym anvandareMemberHar följt dina inlägg både på body och på kolo, seriösa som mindre seriösa oavsett vilket så har det alltid funnit nåt å lära av dina inlägg. och ditt engagemang för SL och dess utövare har varit nåt man sällan skådat.
Detta har gett mig enormt mycket inspiration att utvecklas i min egen träning.
har tränat seriöst i drygt ett år, mestadels för att lägga på mig muskler.
i takt med att tiden har gått så har jag sneglat mer och mer på SL, pga av den teknik som används och den kraft som faktist kan utvecklas och är helt
imponerad av vad jag sett.vill framför allt bli starkare i knäböjen och marklyften (marklyften har inte gått nå bra) men knäböjen har jag ökat i tack vare mina förändringar tekniskt:up: verkligen jätte kul!!!
vill bara på detta sett berätta hur mycket jag lärt mig av dina ord…..
Från en hårt tränande….
18 mars, 2007 at 20:47 #770086Anonym anvandareMemberStåhlis, du vet jag är evigt tacksam. Bättre tränare än du finns ej! Klart som sjutton att du måste få koppla av och vara lite oseriös ibland Själv så är jag oseriös ganska ofta
Jay: Först och främst, din avatar äger! Så himmla skön den är
Skype: Kan du förklara skillnaden mellan skype och msn? I skype så kostar det ju pengar om man ska ringa till mobiltelefon eller hemtelefon men man kan ju prata gratis med varann i skype med vanlig mic men detta kan man även i msn. Så jay-z, vad är egentligen skilladen mellan skype och msn om man inte vill betala något?
18 mars, 2007 at 23:36 #770087Anonym anvandareMemberTimme wrote:Skype: Kan du förklara skillnaden mellan skype och msn? I skype så kostar det ju pengar om man ska ringa till mobiltelefon eller hemtelefon men man kan ju prata gratis med varann i skype med vanlig mic men detta kan man även i msn. Så jay-z, vad är egentligen skilladen mellan skype och msn om man inte vill betala något?Det blir bättre ljud i skype och det går inte lika segt som msn.
18 mars, 2007 at 23:38 #770088Anonym anvandareMemberFinns ju ventrilo också:p
18 mars, 2007 at 23:43 #770089Anonym anvandareMemberBernhard wrote:Finns ju ventrilo också:pDär kan man spela dota.
19 mars, 2007 at 06:11 #770090Anonym anvandareMemberhenkebenke wrote:Där kan man spela dota.Trodde det var WC3
19 mars, 2007 at 22:13 #770091Anonym anvandareMemberBernhard wrote:Finns ju ventrilo också:psant Men där kan man inte chatta över huvud taget.
9 maj, 2007 at 20:17 #770092Anonym anvandareMemberskulle man kunna använda den här tråden för att få ställa frågor till dig (stahlberg) , skulle gärna uppskatta det för jag har lite frågor angående SL,,
9 maj, 2007 at 21:49 #770093Anonym anvandareMemberFörutsatt att Stålis tycker att ovanstående förslag är bra så kan den här tråden bli en riktig guldgruva, både för tävlande SL-folk och för oss andra som bara strävar efter att öka i basövningarna.
Moderatorerna kan ju döpa om tråden till ”Fråga Stahlberg” eller nåt.:emo-thumb
:pop:
10 maj, 2007 at 07:54 #770094Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:Förutsatt att Stålis tycker att ovanstående förslag är bra så kan den här tråden bli en riktig guldgruva, både för tävlande SL-folk och för oss andra som bara strävar efter att öka i basövningarna.Moderatorerna kan ju döpa om tråden till ”Fråga Stahlberg” eller nåt.
Om Stahlberg har tid, ork och lust välkomna vi gärna hans svar på styrkelyftsfrågor här.
10 maj, 2007 at 13:56 #770095Anonym anvandareMemberJag brukar alltid försöka svara på pm-frågor som gäller SL. Ibland, när det är bråttom, kan jag glömma det. Men då är det bara att påminna.
Problemet med att ha en ”Frågespalt” är att man aldrig kan veta hur mycket frågor det kommer. Om jag lovar svara på frågor i ett slags frågespalt kan det hända att jag tar mig vatten över huvudet, att frågorna blir så många att jag omöjligt kan besvara dem. Då bryter jag mitt löfte varje gång jag inte svarar (eller hinner svara). Därför kan jag INTE lova att svara på frågor i en spalt, fastän jag egentligen inte skulle ha något emot det, rent principiellt.
Ett annat problem med att svara på frågor i vilken tråd som helst är att man alltid får mothugg, eller åtminstone att andra tycker annorlunda (utan att någon behöver ha fel). Om jag skulle ha en spalt där jag besvarar frågor, och någon annan börjar debattera om mina svar kunde – med tanke på att jag inte ger efter förrän jag är överbevisad – kunna leda till LÅNGA trådar .
Min tid är begränsad (har länge efterlyst 48 timmars dygn, men hittills inte fått gensvar). En stor del av min fritid går åt till SL, att planera adepternas program, följa med träningen, utvärdera, korrigera, pm-a/ringa dem, resa till Sverige (eller t.ex Bulgarien, där nästa JEM är) osv. När jag besöker forumen är det dels för att kolla upp adepternas journaler och dels för att få lite avkoppling. Då brukar jag slumpmässigt skriva i olika frågor och dessutom – mer eller mindre ingående – svara på pm som rör SL-frågor.
Men tyvärr vågar jag inte förbinda mig till att svara i någon spalt.
10 maj, 2007 at 16:20 #770096Anonym anvandareMemberstahlberg wrote:Men tyvärr vågar jag inte förbinda mig till att svara i någon spalt.Stahlberg är ärlig och vet med sig att inte lova för mycket, hyvens!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.