Bänk tröja!

Home Forums Styrkehörnan Bänk tröja!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • Author

Hur mycket kan en bänktröja hjälpa en igentligen?

mena i KG?

0-100++. ( Beroende på modell, person, storlek, o.s.v )

:| kan det verkligen hjälpa 100kg? vem höjer sig så mkt?

Har läst om en snubbe som tog 150kg mer med tröja.

Ganska löjligt egentligen. Är t.ex. som om höjdhoppare hade någon fjäder under skon eller hade med sin egen studsmatta…
    Att tävla i bänk handlar idag inte om vem som är starkast i bänk…

Utan vem som får ut mest av tröjan :(

Alla pratar om att de vet någon snubbe som får ut 100+ kg av tröjan.
    I realiteten så ser jag på tävlingarna att de flesta får ut mellan 20-30 kg……

/the_PL_man

the_PL_man wrote:
    Alla pratar om att de vet någon snubbe som får ut 100+ kg av tröjan.
    I realiteten så ser jag på tävlingarna att de flesta får ut mellan 20-30 kg……

/the_PL_man

Ingen far väl med osanningar, iaf? Frågan löd: ”Hur mycket kan en bänktröja hjälpa en igentligen?” Inga tröjor/förbund preciserades.

Även inom IPF finns ju ex. på personer som får ut runt 100kg ( t.ex. Kenta Sandvik har jag för mig gjort 250 som bäst raw )

EDIT: Att genomsnittslyftaren får ut 20-30kg i IPF stämmer säkert bra dock.

ok så det är så pass ända,

Själv fick jag ut ca 10-15 kg av tröjan.
    Men då får du tänka på att SL-bänk är med markerat stopp i botten, vilket gör det grymt tungt att få fart på vikten igen. Tröjan hjälper främst i botten av lyftet (kan iofs inte svara för dagens tröjor. Jag slutade med tröja för 4 år sen). Kör du utan godkänt stopp får du upp ganska många kilon extra jämfört med ett lyft med stopp

Utvecklas man snabbare när man tränar med tröja eller kan man enbart lyfta mer? Jag menar att man borde utvecklas snabbare eftersom musklerna blir mer belastade än vad dom egentligen borde.

Du utvecklas som bänkpressare. Iom att du blir van vid vikterna går det lättare att bänka tungt även utan tröja. (du blir av med ”vikträdslan”)

Men ur muskelsynpunkt så är det nog bättre att du kör utan. Då slipper du blåmärken och skavsår också. ;)

Mattias Hallberg wrote:
    Du utvecklas som bänkpressare. Iom att du blir van vid vikterna går det lättare att bänka tungt även utan tröja. (du blir av med ”vikträdslan”)

Men ur muskelsynpunkt så är det nog bättre att du kör utan. Då slipper du blåmärken och skavsår också. ;)

jag håller inte riktigt med.
    tränar man med tröja blir man bra med tröja.
    tränar man utan blir man bra utan.

tröjlyften tränar, i min mening, inte bröstmusklerna speciellt. vilket gör att jag som tröjlyftare kan ha problem med bottenläget utan tröja. i slutpressen av lyftet är jag antagligen bättre tränad än jag vorit om jag inte tränat med tröja.
    jag har svårt att tro att mina resultat utan tröja skulle vara bättre för att jag tävlar med tröja, snarare tvärtom. eftersom jag fokuserar träningen till att bli bra med tröja så bryr jag mig inte speciellt om mina resultat utan. eller om brösten släpar i förhållande till triceps.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.