Bänk tröja!

Home Forums Styrkehörnan Bänk tröja!

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 16 through 23 (of 23 total)
  • Author

Håller med om att tröjlyft inte tränar bröstet speciellt (inte alls för min del). Vad jag menar är att om man är van att bänka säg 140 kg med tröja så känns det ganska komfortabelt att hålla 110-120 kg över bröstet. Viktvanan finns där… Inget vingel eller känsla av ”helvete-vad-tungt”.

Dessutom får du styrkan till just slutpressen, så om du bara klarar första biten går det lättare sen.

Sen tycker jag ju inte att man ska träna med tröja om man inte ska tävla… Finns ingen anledning vare sig att se ut som ett fån eller att ha på sig ett plagg som man inte kan komma i eller ur utan hjälp.

jo, men om man bara vill ha viktvana på tyngre vikter, vilket jag ser som den enda fördel man kan få av tröjan, så kan man lika gärna köra kloss eller negativa bänkar.

Visst kan man det.
    Den ursprungliga frågan var ju dock om man utvecklades av att köra med tröja och det var vad jag svarade på…

Tack så mycket Mattias Hallberg och sweetkarolina..

Fast jag har en till fundering,

hur funkar tröjan, hur kan ett plagg göra mig starkare? Jag förstår ju att det smiter åt nånstans eller nått, men hur?

Trång så inåt helvete över bröst och armar. Blir som en spänd bladfjäder när du sänker stången (du får i princip dra ner stången för att få ner den ordentligt…). En bladfjäder över bröstet är väl antagligen nästa steg i tröjutvecklingen…. Förutom extra kraft i lyftet så brukar den slita sönder lite hud i armhålorna om den inte sitter perfekt (och även då brukar det inte vara skönt)

Håll dig borta från eländet om du inte ska tävla i lyftning. Dräkterna är främsta orsaken till att jag inte tar upp tävlandet igen…

Mattias Hallberg wrote:
    Trång så inåt helvete över bröst och armar. Blir som en spänd bladfjäder när du sänker stången (du får i princip dra ner stången för att få ner den ordentligt…). En bladfjäder över bröstet är väl antagligen nästa steg i tröjutvecklingen…. Förutom extra kraft i lyftet så brukar den slita sönder lite hud i armhålorna om den inte sitter perfekt (och även då brukar det inte vara skönt)

Håll dig borta från eländet om du inte ska tävla i lyftning. Dräkterna är främsta orsaken till att jag inte tar upp tävlandet igen…

Fräsigt.. :-P

Hehe, nä, jag kommer inte använda nån tröja :-) tänkte mest om det faktiskt var bra men att man isåfall konstigt nog aldrig sett nån använda den.

Tack för förklaringen!

hade bara velat testa men det är klart bättre att klara sitt mål utan tröja, det är ju ändå det man vill, var bara lite nyfiken, sen undrar jag varför man igentligen tillåter tröja är ju lite fusk! hade väl varit mer rättvist för alla om ingen fick ha dom?

Fusk är helt fel att säga.
    Det är som att säga att det är fusk att slalomåkarna inte har samma skidor idag som när Stenmark åkte.
    Rättvist är det ju egentligen, för alla har rätt att ha samma tröjor.

Jag tycker att det är trist med dräkterna, men fusk eller orättvist är det inte.

nofea_r: Troligen hade du vare sig fått ner stången helt till bröstet eller fått upp en större vikt än vanligt om du bara skulle prova en tröja. Det kräver en hel del tillvänjning…

Viewing 8 posts - 16 through 23 (of 23 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.