Bänkpress 200kg RAW 18år (91a)

Home Forums Styrkehörnan Bänkpress 200kg RAW 18år (91a)

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 77 total)
  • Author
    donville wrote:
    Jaa, men det var ju inte det vi diskuterade? Jag sa att jag hade kört lockouts och det är utan kloss!, och du frågade efter cm på kloss, och då sa jag att man inte har det i lockouts. Och då sa du jo, men jag säger nej för det är olika saker, fast man tränar ungefär samma och det är slutpressen.

Lockouts = Utan kloss, oftast i powerrack,
    Klossbänk = med en kloss av något slag, nått man har på bröstet för att få mindre lyftar väg. Kör man oftast för att köra in en tröjja och bli bra i slutpress för att tröjan hjälper inte hela vägen.
    Floorpress = Slutpress oftast halva vägen blire, bra för slutpress i bänken m.m.
    osv..

Jag körde lockouts idag för att jag vill mest ha Viktvana, och så klart känna på drömm vikten 300.

Fattar du vars jag vill komma? läs igenom allt så förstår du nog

Over and out….

Lockout, utlåsning, slutpress är bara olika benämningar på att träna sista delen av lyftet och det kan man göra på många olika sätt. dvs man kan träna lockouts med kloss. Du hävdar att lockouts är en specifik övning, jag hävdar att det är en benämning på att träna slutdelen av ett lyft och det kan man föra på många olika sätt.

KniveN wrote:
    Lockout, utlåsning, slutpress är bara olika benämningar på att träna sista delen av lyftet och det kan man göra på många olika sätt. dvs man kan träna lockouts med kloss. Du hävdar att lockouts är en specifik övning, jag hävdar att det är en benämning på att träna slutdelen av ett lyft och det kan man föra på många olika sätt.

Ah jag säger inte att man inte tränar lockouts när man kör kloss för det gör man, och jo jag säger att lockouts är en specifik övning. och du säger att det inte äre. vem som har rätt vet jag inte, läste just en tråd där en av sveriges bästa bänkpressare, som har skrev förklara han att lockouts är en specifik övning. och youtubar man hittar man också bara så.

På sätt och vis är det onödigt hårklyveri att gräla om lockouts och klossbänk är samma sak. Dessutom är det delvis en smaksak och beror på vad man bestämt sig för att kalla olika övningar.

För mig som är tränare är det dock viktigt att hålla reda på olika övningar. Om man ska vara noga så håller jag med donville (eller vad han hette).

Klossbänk = en bänkpressvariant där man startar lyftet uppifrån (som man gör i vanlig bänkpress), sänker den till en kloss av valfri höjd, och lyfter upp den tillbaka. Klossbänkens verkningar beror på klossens höjd.

Lockouts = en bänkpressvariant där man startar lyftet nerifrån från en valbar höjd (t.ex i powerrack). Lockoutsens verkningar beror pålyftvägens längd. I lockouts startar man alltså lyftet nerifrån, vilket betyder att man ska hålla en liten paus i nederläget om man gör serier med mer än en upprepning. Det kan man iof göra i klossbänk också.

Klossbänk påminner något mer om bänkpress än lockouts. Man får alltså en något naturligare rörelsebana. När man gör lockouts (framförallt i lockouts där rörelsebanan är lång) bör man vara noga med att ha armbågarna i samma position som man har i vanlig bänkpress, annars placerar man dem lätt i möjligast fördelaktig position och då blir den positiva transfern lätt mindre eller t.om lika med noll. (Positiv transfer är alltså ungefär övningens styrkeöverföring till bänkpress)

I klossbänk fr.om 10cm kloss och högre kan man ofta ha betydligt mer vikt än i vanlig bänkpress. Detta gäller också för korta lockouts, medan långa lockouts från ungefär halva lyftvägen kan vara tekniskt besvärliga att göra.

Jag ska här jämföra 15-20cm klossbänk och korta lockouts med ca 10cm lyftväg. Lyftvägen är alltså här ungefär lika lång. Övningarnas verkan är också ungefär lika : man tränar maxstyrka i ”sin helhet” och museklfibertyp 2x, man lär sig hantera tunga vikter, man tränar det översta läget i bänkpress och man tränar tricepsmusklerna. Frågan är då varför man överhuvudtaget skiljer på övningarna (om man gör det). De största skillnaderna är att klossbänk – som jag nämnt – påminner mera om bänkpress och har en friare rörelsebana, man tvingas träna koordinationsförmågan mera och den positiva transfern är sannolikt större än för lockouts. I klossbänk kan man sannolikt hantera mindre vikter, eftersom den är tekniskt mer krävande. I lockouts tränar man ungefär samma saker, men koncenterar sig mer på ett visst läge i bänkpressen (dvs startläget och framför allt ett par cm ovanför det). Visserligen tränar man sluttrycket också i klossbänk, men i lockouts tränar man mer särskilt ett visst läge. Ännu mera gäller detta för kortare klossar och längre lockouts.

Förstås tränar man ännu mera ett visst läge i de något mer ovanliga(?) övningarna isometrisk resp dynamisk-isometrisk bänkpress.

Det finns alltså en viss skillnad mellan orsakerna till att man väljer att träna klossbänk resp lockouts med viss pressbana. Pga av den större positiva transfern mellan klossbänk och bänkpress föredrar jag själv att träna klossbänk betydligt oftare än lockouts. Men t.ex för lyftare som tränar själva kan det vara omöjligt att träna klossbänk (där man behöver minst två medhjälpare). Ibland sätter jag in lockouts istället för klossbänk, dels för att få mer omväxling och dels för att specialträna ett visst läge något mer.

Det finns alltså en viss skillnad mellan orsakerna till att träna klossbänk och orsakerna till att träna lockouts, även om skillnaden är liten.

Men vill någon säga att lockouts är klossbänk så stör det inte mig, bara jag inte själv behöver säga det.

Mycket bra skrivet krister! så han förstår vad jag menar, som du skrev var det jag menar. Som jag skrivit några inlägg upp. Annars vad det bra info, tack!

Grymt bra Viktor :)

Jockepettersen wrote:
    Grymt bra Viktor :)

Tackar jocke, hur gåre med din träning då ?=)

donville wrote:
    Tackar jocke, hur gåre med din träning då ?=)

Marklyft går riktigt bra, knäböj förbättras och bänken är jag väl inte så nöjd med.. 120 har jag i bänken iallafall men jag har ganska höga krav på mig själv :D

Jockepettersen wrote:
    Marklyft går riktigt bra, knäböj förbättras och bänken är jag väl inte så nöjd med.. 120 har jag i bänken iallafall men jag har ganska höga krav på mig själv :D

Okeej härligt=) Ska fara nåndag till kiruna, måste träna på gymmet, så bra gym.=) helst flyes maskinen, bra kontakt :P

Fan va sjukt, Hur länge har du tränat?

Snart 4år om typ 4mån

donville wrote:
    Snart 4år om typ 4mån

Fortfarande grymt!

inget annat än sjukligt imponerande!

SJUUUUUUUUKT, det där är RIKTIGT IMPONERANDE. Keep it up

Brutalt bra:)

Se till att hålla dig borta från skador och skit, så känns det som framgången redan är spikad:emo-thumb

donville: först och främst vill jag säga att jag är imponerad! Hur mycket pressade du de första gångerna du prövade bänk? Det är ju M. Samuelsson-varning på dig tycker jag… sinnesjukt stark för din ålder.

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 77 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.