Home › Forums › Styrkehörnan › Bänkpress – saker att tänka på
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
15 september, 2010 at 20:10 #449272Anonym anvandareMember
Bänkpress
1.) Försöker vinkla röven uppåt mot nacken för att få en enkel brygga. Ett sätt är att hålla i sig i stången sen placera fötterna efter anvisningarna nedan, det brukar vara tillräckligt.2.) Fötterna bör placeras så långt bak (mot huvudet) på golvet som möjligt, dvs så långt bak som möjligt och du fortfarande kan ha hälarna i golvet. Detta för att få spänst i hela kroppen och ännu mer automatisk brygga. Tårna bör vara något vinklade utåt.
3.) Knäna bör vara så långt ifrån varandra som möjligt.
4.) Underarmarna bör vara helt lodräta åt alla håll genom hela lyftet, därför måste du hålla greppet därefter. Låt en vän kolla underarmarna när du kör.
5.) Om du lyfter av själv i bänkpressen så bör ögonen vara under stången när den ligger på racket, om du inte lyfter av själv så spelar det inte så stor roll.
6.) Stången bör dras av racket, inte lyftas. Dvs rakt utåt, inte uppåt sen utåt sen ner.
7.) Andas in så mycket luft att det känns som om lungorna ska sprängas innan lyftet, och håll denna luft inne genom hela lyftet. (Jag gillar att dra in före jag lyfter av stången, vissa gör det dock efter att de lyft av, smaken är som…)
8.) Röven skall nudda bänken genom hela lyftet, men bara nätt och jämnt. Detta är mycket viktigt, då en bra nivå på den avgör hela lyftet.
9.) Se till att du inte lägger stången för högt upp mot halsen, man tappar då kraft och får längre lyftbana, vilket är dåligt. En erfaren lyftare går diagonalt ner, från att ha armarna rakt, ner ungefär till solar plexus, eller något högre. För att göra detta korrekt bör armbågarna flytta sig från huvudet, istället för åt sidorna, dvs ”neråt”. Den rörelsen kräver dock att man har kört bänkpress ett tag.
10.) Att stoppa in axlarna under överkroppen innebär mycket kortare lyftväg, men du tappar också en del kraft. Upp till dig hur du vill göra där.
15 september, 2010 at 20:10 #64527Anonym anvandareMember15 september, 2010 at 20:23 #449273Anonym anvandareMemberDe som är erfarna kan ju då lägga till era kunskaper om ni känner att något fattas!
15 september, 2010 at 20:52 #449274Anonym anvandareMember10.) Att stoppa in axlarna under överkroppen innebär mycket kortare lyftväg, men du tappar också en del kraft. Upp till dig hur du vill göra där.
om du menar när man drar ihop skuldrorna? så tycker jag att jag är starkare och får mer kraft
15 september, 2010 at 20:56 #449275Anonym anvandareMemberStronglGnome wrote:10.) Att stoppa in axlarna under överkroppen innebär mycket kortare lyftväg, men du tappar också en del kraft. Upp till dig hur du vill göra där.om du menar när man drar ihop skuldrorna? så tycker jag att jag är starkare och får mer kraft
Genom kortare lyftväg så får man mer kraft, då man utan tröja allt som oftast är starkare desto högre upp man kommer. Men man kopplar även ur främre deltoidus. Med bänktröja bör man dock alltid dra ihop skuldrorna, bra poängterat där
15 september, 2010 at 22:36 #449276Anonym anvandareMemberbra initiativ!
Det är så mycket man ska tänka på när man kör bänk, bra med en tråd som sammanfattar de viktigaste sakerna man ska tänka på.Varför ska man ha benen brett isär?
15 september, 2010 at 22:44 #449277Anonym anvandareMemberpumpiron wrote:Varför ska man ha benen brett isär?Ökad stabilitet
16 september, 2010 at 04:59 #449278Anonym anvandareMemberFick för någon dag sedan höra tvärtom, när det gäller att hålla sig skadefri. Ligg plant, pressa korsryggen mot bänken.
Han läser just nu till PT, minns ej via vilken ”akademi”.
16 september, 2010 at 07:33 #449279Anonym anvandareMembermalawiglenn wrote:Uppnås genom att använda benen att trycka upp kroppen med så att vikten ligger på trapzen – ÄR svårt att tänka på och genomföra under ett helt set – men skam den som ger sigaa precis, fan vad svårt det är att verkligen ”bryta ner” sakerna man ska göra till specifika rörelser …
detta stämmer dock, och ett sätt att trycka upp kroppen på det här sättet är att sätta fötterna på bänken och trycka, och sen försiktigt sätta ner ett ben efter det andra i golvet medan trycket behålls.
16 september, 2010 at 12:52 #449280Anonym anvandareMemberRikardJansson wrote:Genom kortare lyftväg så får man mer kraft, då man utan tröja allt som oftast är starkare desto högre upp man kommer. Men man kopplar även ur främre deltoidus. Med bänktröja bör man dock alltid dra ihop skuldrorna, bra poängterat därSamtidigt får men en stabilare yta att bänka ifrån och kan förmodligen driva på bättre med benen. Om man bänkar rätt i övrigt så tror jag att man får bättre kraft genom att dra ihop skuldrorna även som raw bänkare. Dessutom är det ett sätt att bänka på som är skonsammare mot kroppen.
Hur mycket man faktiskt kopplar ur axlarna är jag faktiskt osäker på. Jag bänkar alltid med ihopdragna skuldror och brukar känna av mycket träningsvärk i axlarna efteråt. Nu har jag visserligen en bröstskada som gör att jag medvetet strävar efter att jobba med axlar och armar i stället, men ändå.
RikardJansson wrote:2.) Fötterna bör placeras så långt bak (mot huvudet) på golvet som möjligt, dvs så långt bak som möjligt och du fortfarande kan ha hälarna i golvet. Detta för att få spänst i hela kroppen och ännu mer automatisk brygga. Tårna bör vara något vinklade utåt.Det finns en till metod där man har fötterna mer framför bänken, Dave Tate går igenom den i den här filmen:
[youtube=NrB8NHmqGu0]
Den metoden funkar jättebra för mig delvis eftersom jag inte kan brygga så värst mycket till att börja med så jag förlorar inte så mycket på den fronten.
Edit:
RikardJansson wrote:8.) Röven skall nudda bänken genom hela lyftet, men bara nätt och jämnt. Detta är mycket viktigt, då en bra nivå på den avgör hela lyftet.Tate säger något i filmklippet som jag tycker är till stor hjälp i detta, nämligen att om knäna är lägre än röven så blir det svårt att lyfta den från bänken.
16 september, 2010 at 13:10 #449281Anonym anvandareMemberFörövrigt rekommenderar jag varmt den här tråden där Fredrik Smulter pratar bänkpress: [http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=126323&highlight=B%E4nkpress]
16 september, 2010 at 14:11 #449282Anonym anvandareMemberMatsa wrote:Samtidigt får men en stabilare yta att bänka ifrån och kan förmodligen driva på bättre med benen. Om man bänkar rätt i övrigt så tror jag att man får bättre kraft genom att dra ihop skuldrorna även som raw bänkare. Dessutom är det ett sätt att bänka på som är skonsammare mot kroppen.Hur mycket man faktiskt kopplar ur axlarna är jag faktiskt osäker på. Jag bänkar alltid med ihopdragna skuldror och brukar känna av mycket träningsvärk i axlarna efteråt. Nu har jag visserligen en bröstskada som gör att jag medvetet strävar efter att jobba med axlar och armar i stället, men ändå.
Det finns en till metod där man har fötterna mer framför bänken, Dave Tate går igenom den i den här filmen:
[youtube=NrB8NHmqGu0]
Den metoden funkar jättebra för mig delvis eftersom jag inte kan brygga så värst mycket till att börja med så jag förlorar inte så mycket på den fronten.
Edit:
Tate säger något i filmklippet som jag tycker är till stor hjälp i detta, nämligen att om knäna är lägre än röven så blir det svårt att lyfta den från bänken.
Kan vara svårt att ha fötterna som i filmen, då det kräver mycket bra fäste i både golvet och i bänken. Dessutom så är det farligt, ifall du halkar med fötterna när du lyfter. Men visst, det är en möjlighet
16 september, 2010 at 17:07 #449283Anonym anvandareMemberRikardJansson wrote:2.) Fötterna bör placeras så långt bak (mot huvudet) på golvet som möjligt, dvs så långt bak som möjligt och du fortfarande kan ha hälarna i golvet. Detta för att få spänst i hela kroppen och ännu mer automatisk brygga. Tårna bör vara något vinklade utåt.3.) Knäna bör vara så långt ifrån varandra som möjligt.
10.) Att stoppa in axlarna under överkroppen innebär mycket kortare lyftväg, men du tappar också en del kraft. Upp till dig hur du vill göra där.
2. Många får bättre brygga och spänning när dom har tårna i backen, fanns ju en anledning att vissa bänkade i högklackat förr
3. det är väldig individuellt, tycker inte att det går att säga varken eller.
10. Tycker helt klart att jag får bättre kraft när jag drar ihop skuldrorna.
16 september, 2010 at 17:17 #449284Anonym anvandareMemberKniveN wrote:2. Många får bättre brygga och spänning när dom har tårna i backen, fanns ju en anledning att vissa bänkade i högklackat förr3. det är väldig individuellt, tycker inte att det går att säga varken eller.
10. Tycker helt klart att jag får bättre kraft när jag drar ihop skuldrorna.
2.) Ja, och jag tar mer om jag inte lyfter mer än hälften av banan. Det är inte tillåtet att inte ha hälarna i golvet.
3.) Mer fjäderspänst: mer kraft.
10.) Då måste vi helt enkelt vara olika byggda då Jag är nämligen helt säker på att jag pressar mindre när jag drar ihop skuldrorna, då man aldrig får tillfälle att böja ner och sen upp skuldrorna, vilket är en kraftutveckling, men det är bra för dig isåfall, för det innebär kortare lyftväg
16 september, 2010 at 22:59 #449285Anonym anvandareMemberRikardJansson wrote:2.) Ja, och jag tar mer om jag inte lyfter mer än hälften av banan. Det är inte tillåtet att inte ha hälarna i golvet.3.) Mer fjäderspänst: mer kraft.
10.) Då måste vi helt enkelt vara olika byggda då Jag är nämligen helt säker på att jag pressar mindre när jag drar ihop skuldrorna, då man aldrig får tillfälle att böja ner och sen upp skuldrorna, vilket är en kraftutveckling, men det är bra för dig isåfall, för det innebär kortare lyftväg
Är väl inte tävlingsregler det pratas om här, många får bättre brygga och spänning genom kroppen med tårna i stället för hälarna i backen då är väl det fördelaktigt? Som sagt så måste det väl finnas en anledning att vissa bänkare körde i högklackat när regeln om att ha hälen i kom?
Varför skulle det ge mer fjädring att ha knäna brett isär? Tränar med rätt många bra bänkare och inte hört någon prata om det, anledningen jag har hört är att det är mindre risk att lyfta röven om man man har fötterna längre ut.
Ser ingen bra bankare om inte drar ihop skuldrorna
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.