Bänkpress – saker att tänka på

Home Forums Styrkehörnan Bänkpress – saker att tänka på

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 40 total)
  • Author

Vad är det för regler vi pratar om då? ”KniveN”-regler? :) man kan inte bara töja på reglerna för att det verkar irrelevant. Det ger bättre brygga och spänning att stå på tå, men om du gör så, och vänjer dig vid det, så finns det i slutänden ingen mening med att ta höga vikter, då det inte är tillåtet i tävling, och att skryta med ett icke godkänt lyft … Nae.

Det spänner benen och ljumskarna på ett sätt som är svårt att förklara. Dessutom, vid megabrygga så hamnar knäna långt ifrån varandra ändå, så lika bra att vänja sig från början.

Jag har sett en del bänkare som inte drar ihop skuldrorna, och ser ingen anledning till att inte låta folk välja själva, och bara ge dem informationen som är lämplig för att göra ett bra val.

Det blir nämligen en mindre kraftutveckling, nästa steg är väl triceps-extension typ.

Känns lite grann som om du käftar emot för sakens skull

Bra initiativ Rikard! Alltid kul med givande trådar med både information och givande diskussioner. :)

Själv har jag inte ett skit att komma med i frågan men läser med intresse och länkar dessutom Jacobs text om handledernas hållning vid pressövningar som känns relevant i sammanhanget:

[http://traningslara.se/hur-ska-man-halla-handlederna-vid-pressovningar/]

Att dra ihop skuldrorna , det slutar inte med att bara dra ihop skuldrorna utan att även dra ner axlarna mot rumpan och då koppla in ryggen mycket mer i lyftet och även skydda axlarna.

Ner med skuldrorna
    dra ner axlarna mot sättet med hjälp av ryggen
    i press rotera upp vikten så som om du försöker bryta stången

RikardJansson wrote:
    Kan vara svårt att ha fötterna som i filmen, då det kräver mycket bra fäste i både golvet och i bänken. Dessutom så är det farligt, ifall du halkar med fötterna när du lyfter. Men visst, det är en möjlighet

Farligt? Näe, nu tycker jag att du överdriver. Visst kan man väl halka om underlaget är tillräckligt kasst och man är oaktsam, men det är inte större risk än t.ex sumomark eller bred knäböj. Man kan halka i bägge de övningarna med, men om man anpassar sig till underlaget så är risken rätt liten. Vill man förbättra underlaget kan man se till att ha bra skor på fötterna och magnesium på bröstryggen, om golvet fortfarande är för halt så får man ge gymägaren en skopa ovett. Dessutom provar man väl underlaget i sina uppvärmningsset?

De flesta bänkar förmodligen bättre med det ”normala” sättet, men för dem det passar så är det andra sättet ganska trevligt och därför ville jag nämna det.

RikardJansson wrote:
    Det spänner benen och ljumskarna på ett sätt som är svårt att förklara. Dessutom, vid megabrygga så hamnar knäna långt ifrån varandra ändå, så lika bra att vänja sig från början.

Konstigt, tittar man på lite lokala världsbänkare så har varken Sandvik, Smulter, Hirvonen, Lehto eller Jamroz knäna överdrivet brett isär trots en ordentlig brygga. Korkia-aho och Svensson verkar däremot ha fötterna lite bredare isär. Det verkar alltså vara lite individuellt vad som passar och jag skulle gissa på att benens längd är ganska så avgörande för hur brett isär man bör ha knäna.

RikardJansson wrote:
    2.) Ja, och jag tar mer om jag inte lyfter mer än hälften av banan. Det är inte tillåtet att inte ha hälarna i golvet.

Det är förbjudet i IPF men inte i alla andra förbund, pratar vi bara bänkpress rent allmänt så tycker jag därför vi kan ignorera det förbudet. Om någon ska tävla i IPF är det däremot bra att känna till.

Tyngdlyftardojor funkar bra för att kunna ha hälarna lite högre utan att bryta mot några regler.

RikardJansson wrote:
    Jag har sett en del bänkare som inte drar ihop skuldrorna, och ser ingen anledning till att inte låta folk välja själva, och bara ge dem informationen som är lämplig för att göra ett bra val.

Det blir nämligen en mindre kraftutveckling, nästa steg är väl triceps-extension typ.

Är du verkligen säker på att det blir sämre kraftutveckling? Jag tvivlar nämligen på det, det går emot både det jag själv (som visserligen har rätt begränsad erfarenhet i just bänkpress) upplever och vad de flesta som är riktigt duktiga på bänkpress säger. Du säger att det beror på att man kopplar ur axlarna men axlarna måste fortfarande vara aktiva eftersom det sker en rörelse i axelleden. Det lilla man kopplar ur dem tror jag vägs upp många gånger om genom att man blir tightare får mer nytta av ryggen.

Givetvis finns det olika grader av att dra ihop skuldrorna, alla behöver förmodligen inte dra ihop dem tokmycket men hur ska man kunna göra ryggen tight utan att dra ihop dem alls?

RikardJansson wrote:
    10.) Då måste vi helt enkelt vara olika byggda då :) Jag är nämligen helt säker på att jag pressar mindre när jag drar ihop skuldrorna, då man aldrig får tillfälle att böja ner och sen upp skuldrorna, vilket är en kraftutveckling, men det är bra för dig isåfall, för det innebär kortare lyftväg

Angående det fetmarkerade så må det vara en kraftutveckling men det är en onödig sådan. Den rörelsen är inte nödvändig för att räta på armarna, det blir lite som att göra shrugs i slutet på ett marklyft. Det är en onödig rörelse som slösar på kraft och medför onödigt slitage.

Edit: Jag vet att det kan kännas bra att göra så med axlarna, jag brukade med göra så men jag gjorde mig av med den ovanan dels därför att det är onödigt och dels för att skona axlarna.

Du har rätt i det du säger, i ett maxlyft eller tävling så är det en bra idé att stoppa in skuldrorna, det var nog mest i träningssyfte jag tänkte på att man kunde koppla in dem mer för att göra dem mer motståndskraftiga och därigenom få sin egna lilla ”rawbänktröja” (vilket stretching skulle förstöra isåfall)

Och ja, att det är mer kraftutveckling är jag helt säker på , i det avseendet att det är mer kraftutveckling i knäböj än i lårcurl, då fler leder och muskler involveras. Sen om det faktiskt utvecklas mer kraft – det gör det iallafall för mig, dvs den delen man lyfter som inte utesluts av att stoppa in skuldrorna (toppläge ner till 5 cm ovanför bröstet) går lättare. Men så kanske det bara är för mig!?

Sen ang. knäna så förstår jag inte varför man inte skulle ha dem långt isär, för om du sätter fötterna som rekommenderat så blir det bara besvärligt att slappna av i knäna, och det känns som om allting faller isär, stabiliteten, spänsten, allting!?

RikardJansson wrote:
    Sen ang. knäna så förstår jag inte varför man inte skulle ha dem långt isär, för om du sätter fötterna som rekommenderat så blir det bara besvärligt att slappna av i knäna, och det känns som om allting faller isär, stabiliteten, spänsten, allting!?

Men ha då knäna brett isär om det känns bra, det är sannolikt helt individuellt. Benlängd och rörlighet borde påverka dock. Nu kommer jag spamma filmer, ber om ursäkt på förhand för det.

Jämför:

[youtube=709SaQhmH5w]

[youtube=zpy1WxE9amg]

[youtube=i_iZTuMS5mU]

[youtube=Cfsi0wiEVGE]

[youtube=EA-vt5xDEVk]

[youtube=DZBcLM4b6ls]

Alla de herrarna är bänkare av världsklass, notera hur vilken variation det finns mellan deras fotpositioner, bredd mellan knäna och så vidare. Fötterna framför, knäna brett isär, fötterna bakom, det går inte att säga något definitivt här utan det skiljer sig vad som passar, är du med?

Verkar som om det faktiskt går att bänka så, hade jag aldrig trott :D De som jag tränar med och som frågar efter råd säger jag dock ändå till att dra isär knäna, för att inte ramla av bänken om inte annat. Och för en nybörjare (som denna guiden ändå är gjord för) så kanske det är ett lätt trick för att få ökad stabilitet åt sidorna? Spec om man kör på en smal bänk.

PS. Jag kör som den killen Fredde

Edit: sen beror det ju då givetvis på individen, men det är svårt att skriva riktlinjer till folk som man inte vet hur de är byggda :) Vissa kan inte ens dra isär knäna när de väl placerat fötterna rätt

RikardJansson wrote:
    Du har rätt i det du säger, i ett maxlyft eller tävling så är det en bra idé att stoppa in skuldrorna, det var nog mest i träningssyfte jag tänkte på att man kunde koppla in dem mer för att göra dem mer motståndskraftiga och därigenom få sin egna lilla ”rawbänktröja” (vilket stretching skulle förstöra isåfall)

Och ja, att det är mer kraftutveckling är jag helt säker på , i det avseendet att det är mer kraftutveckling i knäböj än i lårcurl, då fler leder och muskler involveras. Sen om det faktiskt utvecklas mer kraft – det gör det iallafall för mig, dvs den delen man lyfter som inte utesluts av att stoppa in skuldrorna (toppläge ner till 5 cm ovanför bröstet) går lättare. Men så kanske det bara är för mig!?

Nej, det är inte alls samma sak somatt jämföra knäböj med lårcurl. I lårcurl sker rörelsen över färre leder än i knäböj men i bänkpress sker den över samma leder oavsett om du drar ihop skuldrorna eller inte. Du tänker lite tokigt i det här fallet.

Jag förstår dock vad du menar, man vill gärna trycka fram axlarna när man skjuter på för kung och fosterland den där sista biten. Jag tror dock att du främst upplever dig starkare på det viset på grund av ovana, kanske har lite svaga triceps? Prova att tänka på att skjuta dig själv bort från stången och ned i bänken snarare än att pressa stången från dig.

I slutändan så är allt frid och fröjd så länge du gör på det viset du blir starkast av, men jag måste fråga, hur mycket har du bänkat med ihopdragna skuldror? Det tar tid att nöta in något som känns ovant men ibland är det värt det.

Matsa wrote:
    Nej, det är inte alls samma sak somatt jämföra knäböj med lårcurl. I lårcurl sker rörelsen över färre leder än i knäböj men i bänkpress sker den över samma leder oavsett om du drar ihop skuldrorna eller inte. Du tänker lite tokigt i det här fallet.

Jag förstår dock vad du menar, man vill gärna trycka fram axlarna när man skjuter på för kung och fosterland den där sista biten. Jag tror dock att du främst upplever dig starkare på det viset på grund av ovana, kanske har lite svaga triceps? Prova att tänka på att skjuta dig själv bort från stången och ned i bänken snarare än att pressa stången från dig.

I slutändan så är allt frid och fröjd så länge du gör på det viset du blir starkast av, men jag måste fråga, hur mycket har du bänkat med ihopdragna skuldror? Det tar tid att nöta in något som känns ovant men ibland är det värt det.

Om skuldrorna inte rör sig i lyftet så är de inte involverade mer än statiskt, och då skulle jag inte vilja kalla dem involverade! Men jag läser och förstår, en definitionsfråga.

Det kan vara av ovana, då i mitt gym är bänken så pass smal att skulderbladen hamnar utanför den och det blir då ett för mig mycket bekvämt sätt att lyfta (låta dem åka ner i bottenläget, sen pressa upp dem för att få upp stången 5-10 cm sen pressa med triceps)
    Tror inte det är pga triceps då brösten släpar långt efter triceps gällande bänken.

Har aldrig gjort mer än 110 med helt ihopdragna, sen 125 med semi-ihopdragna, utan tröja i båda fallen, ska dock köra ettor på 110 med ihopdragna skuldror och stopp idag, så får se hur det går!

RikardJansson wrote:
    Vad är det för regler vi pratar om då? ”KniveN”-regler? :) man kan inte bara töja på reglerna för att det verkar irrelevant. Det ger bättre brygga och spänning att stå på tå, men om du gör så, och vänjer dig vid det, så finns det i slutänden ingen mening med att ta höga vikter, då det inte är tillåtet i tävling, och att skryta med ett icke godkänt lyft … Nae.

Då antar jag att du bänkar med stop och signaler också? Har någon som kollar att huvudet och röven är i bänken att stången pressar rakt och inte sänks i någon del av lyftet, annars blir det väl inget godkänt lyft? Och det ger ju betydligt mer att skita dom sakerna. Skulle helt klart säga att det är ett ”gym godkänt” lyft att ha tårna i, för ska vi börja prata tävlingsutförande så behövs ju även de andra reglerna räknas med.

RikardJansson wrote:

Ena stunden är det tävlingslyft som gäller nästa träning ;)

Läser man Hirvis bänkskola i Body så skriver han tom att knäna ska tryckas mot bänken, även dra tillbaka axlarna maximalt.

För att bidra till tråden lite så är två mantra som går i lokalen ”Håll hårt i stången” och ”Möt stången” (Möt stången med bröstet)
    Att sätta stången precis nedanför brösten burkar också ge en del.

+1 på det Matsa skriver

Ja bänken kan göra en jävla skillnad! På mitt gym har vi tre bänkar, två av dem känner jag inte till fabrikatet på men de har en bra bredd, dock lite låga. Den tredje är en ER tävlingsbänk, den är lite högre och för mig med mina långa ben blir det en rätt stor skillnad emot de andra. Smala och sladdriga bänkar är pest och pina förövrigt.

Lycka till :)

KniveN wrote:
    Då antar jag att du bänkar med stop och signaler också? Har någon som kollar att huvudet och röven är i bänken att stången pressar rakt och inte sänks i någon del av lyftet, annars blir det väl inget godkänt lyft? Och det ger ju betydligt mer att skita dom sakerna. Skulle helt klart säga att det är ett ”gym godkänt” lyft att ha tårna i, för ska vi börja prata tävlingsutförande så behövs ju även de andra reglerna räknas med.

Ena stunden är det tävlingslyft som gäller nästa träning ;)

Läser man Hirvis bänkskola i Body så skriver han tom att knäna ska tryckas mot bänken, även dra tillbaka axlarna maximalt.

För att bidra till tråden lite så är två mantra som går i lokalen ”Håll hårt i stången” och ”Möt stången” (Möt stången med bröstet)
    Att sätta stången precis nedanför brösten burkar också ge en del.

+1 på det Matsa skriver

skillnaden är att om du tränar med bara tårna i golvet så ger inte det mer än att du kanske vänjer dig vid det och får röda signaler varje lyft i en tävling, vilket inte vore kul.

Att involvera axlarna i rörelsemomentet däremot gör att de blir mindre böjliga, vilket hjälper dig i raw bänk i bottenläget.

Matsa wrote:
    Ja bänken kan göra en jävla skillnad! På mitt gym har vi tre bänkar, två av dem känner jag inte till fabrikatet på men de har en bra bredd, dock lite låga. Den tredje är en ER tävlingsbänk, den är lite högre och för mig med mina långa ben blir det en rätt stor skillnad emot de andra. Smala och sladdriga bänkar är pest och pina förövrigt.

Lycka till :)

Jag älskar smala bänkar! Då gnäller alla andra och så tar jag lika ”mycket” som vanligt ;) Höga och smala helst!

Tack, och lycka till själv ! :)

RikardJansson wrote:
    skillnaden är att om du tränar med bara tårna i golvet så ger inte det mer än att du kanske vänjer dig vid det och får röda signaler varje lyft i en tävling, vilket inte vore kul.

Att involvera axlarna i rörelsemomentet däremot gör att de blir mindre böjliga, vilket hjälper dig i raw bänk i bottenläget.

Du får inte ens startsignal om du har tårna i ;)

Om du menar rörliga så skulle jag påstå att det är sämre då man inte kan få tillbaka axlarna lika bra, stor del av min brygga kommer ifrån att jag är rörlig i axlarna.

KniveN wrote:
    Du får inte ens startsignal om du har tårna i ;)

Om du menar rörliga så skulle jag påstå att det är sämre då man inte kan få tillbaka axlarna lika bra, stor del av min brygga kommer ifrån att jag är rörlig i axlarna.

menade att man då kanske, av ren vana, lyfter på hälarna när man tar i som mest

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 40 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.