Bänkpress scheman

Home Forums Styrkehörnan Bänkpress scheman

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 16 through 28 (of 28 total)
  • Author
    Posts
  • #670256

    Intressant att en person som bor i Sundsvall, staden med Sveriges bästa bänkpressare av vilka en hel hög klarar kring 300 kg, frågar om bänkpress här istället för att göra det i Sundsvalls AK, där bänkpresskunskapen och -resultaten vida överstiger de flesta Bodymedlemmarnas.

    #670257
    junioren wrote:
    Okej okej jag körde såhär för ett tag sen.. och det fungerade för mig! :)


    Set—-Reps


    Vikt


    Av max
    V.1____6______5_______?________70%
    V.2____6______5_______?________75%
    V.3____6______3_______?________75%
    V.4____6______3_______?________80%
    V.5____6______2_______?________80%
    V.6____6______2_______?________85%
    V.7____max___max___max________100%

    Skriv in vikten du har som mål och räkna utifrån den… Avrunda uppåt, dvs 71 blir 72,5 osv…

    Hur mycket ökade du på detta? :)

    #670258
    stahlberg wrote:
    Intressant att en person som bor i Sundsvall, staden med Sveriges bästa bänkpressare av vilka en hel hög klarar kring 300 kg, frågar om bänkpress här istället för att göra det i Sundsvalls AK, där bänkpresskunskapen och -resultaten vida överstiger de flesta Bodymedlemmarnas.

    har ja inte skrivit typ Sundsvall? bor ungefär 7mil ifrån, plus så gör ja lumpen nu så är inte i Sundsvall alt för mycket utom att åka till TNC å handla ibland

    #670259

    [http://medlem.spray.se/damienthorne/MM2K.html]
    Där har du en hel drös med bänkpressprogram. Själv har jag testat nya MM2Kv2 och där ökade jag 10kg. Just nu håller jag på med Berglunds program och det tycker jag passar mig mycket bra eftersom jag gillar explosiva bättre än tunga.

    #670260

    vad är kvartsböj?

    #670261

    [https://www.body.se/content/traning/artikel.asp?CID=56]

    #670262
    KungKalle wrote:
    vad är kvartsböj?

    Jag brukar köra dom i säkerhetsbur (power rack). Man sätter skyddspinnarna kanske 30cm nedanför utlyftsfästena. Så när man gör böjen, så stoppar stången på skyddspinnarna (det är alltså bottenläget, sen trycker man upp stången igen), vilket innebär att man bara böjer den översta biten av rörelsen.

    #670263
    BengtBurk wrote:
    [http://medlem.spray.se/damienthorne/MM2K.html]
    Där har du en hel drös med bänkpressprogram. Själv har jag testat nya MM2Kv2 och där ökade jag 10kg. Just nu håller jag på med Berglunds program och det tycker jag passar mig mycket bra eftersom jag gillar explosiva bättre än tunga.

    Skickar PM istället….

    #670264
    Quote:
    50cent

    [https://www.body.se/content/traning/artikel.asp?CID=56]

    Känns som man måste höjja procenten dvs. Vikterna lite där.

    #670265

    Okej då vet jag, tack så mycket:o

    #670266

    Nåt som fungerat väldigt bra för mig är följande;

    uppvärmning:

    strecha

    15×60

    3-4×100

    1×120 (detta för att vänja kroppen vid tyngre lyft så det inte blir för stort glapp)

    sen kör jag antingen en 1x max eller 2x strax där under och går sedan neråt, kan se ut såhär

    2×142,5 x2 (1×150-155)

    4×130 x2

    6×120

    max x100

    och kör då nåt liknande på snedbänken

    brukar variera det med antingen såhär eller

    samma uppvärmning

    2×140 x3

    3x130x2

    för att sedan köra lättare på snedbänken, 8-10reppare 3,4set

    säger bara att detta fungerat bra på mig

    #670267

    7 mil är väl ingenting. det åker t.ex Damir Trokic 1-2 ggr/vecka för att träna. Om man åker en gång för att få information så är 7 mil en väldigt kort resa. Frågan är väl snarast om man verkligen vill bli en riktigt bra bänkpressare eller ej. Att man skulle kunna få motsvarande råd här är osannolikt. Det är alltså en fråga om prioriteringar.

    #670268

    Dessutom kan ingen räkna med att använda ett träningsprogram som leder till fortlöpande flerårig utveckling. Man bör variera. Bänkpress- eller andra styrketräningsprogram finns det naturligtvis gott om på internet. För att få programmen att fungera fordrar att de passar en personligen samt att de hjälper en arbeta bort individuella svagheter – samt att man förstår dem tillräckligt bra för att tillämpa dem.

Viewing 13 posts - 16 through 28 (of 28 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.