bänkpress stopp

Home Forums Styrkehörnan bänkpress stopp

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author

:( jag har ökat i bänk press från 30 till 48 kg men klarar inte mer:( jag tränar triceps och tränar bröst, och har faktiskt starka bröst.
    i dumbell fly tar jag 12 kg i var hand så jag tror felet ligger i mina triceps. jag har testat köra 5 tunga rep för ”styrka” men kommer ingen vart. några bra tips eller program skulle hjälpa.

tack i förhand

? Ålder, vikt? Träningsefrarenhet?

jag är 16 år gammaloch väger 48 kg :what:(sammanträfande?) har tränanat cirka ett halvår.

1 hur länge har du gymmat? hur länge har du gymmat utan att du ökat i KG eller reps?
    tro mig ge de lite tid och ät massor med mat o sen kan du titta i kosttillskott trådan o se om något bra pulver kan hjälpa byggnaden och motivationen, testa o köra många olika bröstövningar och kör både lätt å tungt//

KOM IHÅG du är ung:emo-thumb

Tack för svaren:)

Kung Bruno wrote:
    Är du 16 år och 48kg och är normallängd så har du annat att tänka på än hur mycket du bänkar …

Konstruktivt och fint från dig, precis som vanligt.

Hjälp vederbörande istället för att bara vara dryg.

Tack på förhand.

lolmania123 wrote:
    :( jag har ökat i bänk press från 30 till 48 kg men klarar inte mer:( jag tränar triceps och tränar bröst, och har faktiskt starka bröst.
    i dumbell fly tar jag 12 kg i var hand så jag tror felet ligger i mina triceps. jag har testat köra 5 tunga rep för ”styrka” men kommer ingen vart. några bra tips eller program skulle hjälpa.

tack i förhand

Jag var också klen och undernärd i den åldern. Hade inga större styrkemeriter att tala om heller. Började att bänka 40 kilo första gången jag provade bänken men då hade jag kört hantelpressar i flera månader innan och ökat från 10 kilos hantlar till 20 kilos hantlar så jag hade nog bänkat 30 kilo om jag provat tidigare.

Mina råd till dig är att:

1. Börja att äta som bara den för att öka i vikt. Köp en gainer som du tar både före och efter träningen. Se till att få i dig tillräckligt med protein och kolhydrater. Ät helst varannan eller var tredje timme. Köp kvarg och Kesella att ta innan sänggående då det är kaseinprotein i dessa produkter, bra för muskeluppbygganden under natten. Var inte rädd för att äta det mesta som kommer i din väg, din vikt måste upp.

2. Träna med tunga vikter, alltså dom vikter som du klarar att göra mellan 2-6 reps på. Detta för att öka i styrka så gott det går. Ha tålamod. Du har ju faktiskt på ett halvår gått från 30 till 48 kilo i bänken med din kroppsvikt.

3. Träna inte bara triceps och bröst, träna axlarna och ryggen då även dessa muskelgrupper är involverade i bänkpressmomentet, särskilt axlar – och då främre delen av axlarna. Satsa på att träna militärpressar och press bakom nacke, hantelpressar i olika vinklar, chins, dips med extra vikter och roddövningar för ryggen t.ex.

Tror dock att den främsta orsaken till din styrkestagnation i bänken beror på din låga kroppsvikt. Har du snabb förbränning så kommer det att ta ett tag innan du börjar packa på dig muskler men ha tålamod återigen. Träna tre dagar i veckan, det räcker gott och väl, då får dina muskler en redig vila mellan passen och du hinner att bulka upp dig. Tränar du för ofta samtidigt som du har hög förbränning och äter dåligt så kommer du bara att bli övertränad med stagnerade eller i värsta fall dalande resultat. Och kom ihåg att träna benen också, viktigt.

Kung Bruno wrote:
    Okej … killen har alltså BMI 15.7.

om jag fått det rätt nu så är du 171 cm och väger 48 kg? Ät som en häst träna på och se till att ligga på ett överskott av kcal ät mycket protein och jag hade nog valt att köpa gainer och du känner att det är jobbigt att äta så mycket

hur viste du det ??:| jag är 171 fast jag har lite benmassa altså väger jag lite men jag äter mycket och har än såpass vältränad kropp och inga revben syns lr nåt. har haft knä problem så har inte byggt mycket på bena. jag skulle inte direct kalla mig själv svag. jag klarar relativt mycket i andra övningar, det är bara bänkpressen som är problemet.

lolmania123 wrote:
    hur viste du det ??:| jag är 171 fast jag har lite benmassa altså väger jag lite men jag äter mycket och har än såpass vältränad kropp och inga revben syns lr nåt. har haft knä problem så har inte byggt mycket på bena. jag skulle inte direct kalla mig själv svag. jag klarar relativt mycket i andra övningar, det är bara bänkpressen som är problemet.

Okej men vad tar du i andra övningar då och hur många dagar i veckan tränar du?

jag tränar rygg bicep en dag, ben en annan tag och bröst axlar mage triceps den tredje dan allt i en vecka. inte dagar efter varran då, i bicep curl tar jag 16 i var hand. i dumbell fly på 180 graders bänk tar jag 12 i var han helt usträkt 10 reps.klara även 14 i varje hand nåra gånger. marklyft tar jag 90. har inte testat mer. är rädd om ryggen:what: i tricep pushdown typ 45 om jag står stabilt, utan momentum då. i lat pulldown tar jag väl 60 kg lr pull ups med 10 kg +. i benpress tar jag 50 kg, hela vägen med röven till typ nån centimeter från marken då.fast har haft knä problem så har inte starka ben. som sagt är bänk press mitt största problem. alla dessa tar jag i strikt form och maskar inte till mej några extra kilo pga momentum.

lolmania123 wrote:
    jag tränar rygg bicep en dag, ben en annan tag och bröst axlar mage triceps den tredje dan allt i en vecka. inte dagar efter varran då, i bicep curl tar jag 16 i var hand. i dumbell fly på 180 graders bänk tar jag 12 i var han helt usträkt 10 reps.klara även 14 i varje hand nåra gånger. marklyft tar jag 90. har inte testat mer. är rädd om ryggen:what: i tricep pushdown typ 45 om jag står stabilt, utan momentum då. i lat pulldown tar jag väl 60 kg lr pull ups med 10 kg +. i benpress tar jag 50 kg, hela vägen med röven till typ nån centimeter från marken då.fast har haft knä problem så har inte starka ben. som sagt är bänk press mitt största problem. alla dessa tar jag i strikt form och maskar inte till mej några extra kilo pga momentum.

Jadu, jag tror absolut att din låga vikt ställer till det för dig. Om du går upp i vikt så ska du se att saker och ting börjar att flyta på. Träna bänkpress i olika vinklar kan vara ett alternativ också. Olika vinklar och med olika handfattning. Smalbänk, snedbänk, golvpress, bänk med stopp, explosiv bänk med lättare vikter o.s.v. Variation är nyckeln till framgång. Om du kommer till en platå så måste du hitta på något nytt för att åter öka igen.

Ät, variera träningen, kör på och sätt mål. Du har inte tränat så länge så framstegen kommer att komma, ha tålamod.

tack för svaren:)
    skall prova och rapportera tbx om några månader;)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.