Home › Forums › Styrkehörnan › Bänkpressen känns inte i bröstet?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
16 maj, 2006 at 22:27 #960345Anonym anvandareMember
Idag körde jag bänkpress, 15 kg på vardera sida (nybörjare).
Körde 3 set 8 gånger.
Jag kände aldrig något tryck i bröstmusklerna.
Det var mer att bicepsen och axlarna fick jobba.
Gjorde jag övningen fel, ska man göra ännu fler set eller kommer känningarna med tiden?16 maj, 2006 at 22:27 #89923Anonym anvandareMember16 maj, 2006 at 22:56 #960346Anonym anvandareMemberBICEPS!?!? Hur fasen lyckades du med det?
Om du jobbade med axlar och triceps förstår jag, men biceps… ja du.
Vad gäller att få bänken att kännas i bröstet så är väl mitt grundtips följande:
Ihop med skulderbladen! Då kopplar du bort en del av axelarbetet.16 maj, 2006 at 22:58 #960347Anonym anvandareMemberLägg till att du ska köra med armarna rakt ut ifrån axeln och sänk vikten tills du känner att det tar på rätt ställe så blir det nog bättre.
16 maj, 2006 at 22:59 #960348Anonym anvandareMemberHur lång tid tar det för dig att träna bröst? Prova att vila mindre mellan seten och därför öka intensiteten.
Gör du bara denna övning till bröst? Jag tycker du borde göra minst 9set på bröst med hög intensitet så klart.
Prova att skifta bland olika tunga (bas)övningar (ex. hantelpress och hantelflyes) så kan du få bättre tryck.
Och när du utför bänkpress så dra bak axlarna så mycket som möjligt och håll dom bakdragna under hela utförandet för att få optimal kontakt.16 maj, 2006 at 23:04 #960349Anonym anvandareMemberHazeblazer wrote:Hur lång tid tar det för dig att träna bröst?
Gör du bara denna övning till bröst? Jag tycker du borde göra minst 9set på bröst med hög intensitet så klart.Det tar väl inte allt för lång tid, jag körde ju bara 3×8.
Men 9×8 från och med nu då så ska vi se, kommer ju vara helt slut efter det där.Jag försökte klämma ihop skulderbladen för jag har fått tips om det tidigare men jag kände ingen skillnad
16 maj, 2006 at 23:04 #960350Anonym anvandareMemberJag kör bänk och känner aldrig att det tar något, alltså ögonblickligen, när jag gör övningen. Däremot får jag en jävla träningsvärk av den ofta, så nog har det hänt nått.
16 maj, 2006 at 23:50 #960351Anonym anvandareMembernutz wrote:Däremot får jag en jävla träningsvärk av den ofta, så nog har det hänt nått.Hmm, du borde kanske strectcha musklen efter :what:
17 maj, 2006 at 00:06 #960352Anonym anvandareMemberhousefly wrote:Hmm, du borde kanske strectcha musklen efter :what:Stretchar före, nästan mellan varje set och efter varje övning.
Stretchar regelbundet dagen efter också.
17 maj, 2006 at 02:09 #960353Anonym anvandareMemberDu kan ju pröva att göra några stycken riktigt långsamt och försöka bana in rörelsen, man brukar känna rätt bra var det tar då, sedan ändrar man bara tills man känner att man kopplar in bröstet. Det brukar iaf jag göra när jag känner att jag tappat kontakten och använder axlarna för mycket.
17 maj, 2006 at 04:42 #960354Anonym anvandareMembernutz wrote:Stretchar före, nästan mellan varje set och efter varje övning.Stretchar regelbundet dagen efter också.
Strechar du tex brost fore och under tiden (mellan setten) nar du tranar brost tungt ar det en nackdel. Sa skippa det.
housefly wrote:Hmm, du borde kanske strectcha musklen efter :what:Streching tar inte bort traningsvark. Streching ar ventenskapligt bevisat onodigt om du tranar med full rorelselangd i ovningarna.
Far du inte kontakt med brostet kor nagra 12:0r sa marker du om du har kontakt med det eller ej.
17 maj, 2006 at 09:59 #960355Anonym anvandareMemberhigh_school_boy wrote:Strechar du tex brost fore och under tiden (mellan setten) nar du tranar brost tungt ar det en nackdel. Sa skippa det.Okej, ska testa det! Haha, brukar vara extra noga med bröst då jag inte vill slinta med stången utan ha full styrka hela tiden.
Jag känner att jag får bra kontakt när jag kör t.ex. flyes. Troligen är det min bänkteknik som suger.. jobbar på det.
Tack för tipset!
17 maj, 2006 at 10:25 #960356Anonym anvandareMemberSom tidigare skrivits dra bak skuldrorna och höj bröstkorgen. En lätt brygga.
Testa med lite långsammare repetitioner och riktigt strikt.Finns 2 orsaker till varför du inte får kontakt med bröstet.
1. Felaktig teknik
2. Ovan vid övningen.
Det tar tid att bana in rörelser. Kör du bara med rätt teknik så kommer kontakten att komma allteftersom.Angående stretching är det bara bra med lätt, observera lätt stretching i samband med uppvärmningen och en ordentlig stretching efter passet.
Om det finns ngt som är skadeförebyggande så är det stretching.Om en muskel blir förkortad och stel kan det orsaka ett felaktigt rörelsmönster i flertalet övningar och skaderisken för en allvarliga skada, exempelvis en bristning ökar dramatiskt.
I många fall där folk tror dem fått ngn skada så är det bara muskeln som blivit förkortad vilket avhjälps med stretching.Grundläggande för att hålla kroppen fräsch och förebygga skador :
1. Stretching
2. Massage
3. Ordentlig uppvärmning
4. Bra teknik övningsmässigtHar man råd så är det till stor fördel att besöka naprapat el. kiropraktor regelbundet för att kunna rätta till ev. låsningar då en låsning kan orsaka mkt problem och risk för andra skador.
17 maj, 2006 at 11:35 #960357Anonym anvandareMemberhousefly wrote:Det tar väl inte allt för lång tid, jag körde ju bara 3×8.
Men 9×8 från och med nu då så ska vi se, kommer ju vara helt slut efter det där.Jag försökte klämma ihop skulderbladen för jag har fått tips om det tidigare men jag kände ingen skillnad
Jäkla mycket att köra 9 set 8 reps. Totalt 72 reps!!?? :yikes:
Vad jag vet så ska man köra tungt med färre reps på fler set och lätt med fler reps på färre set.17 maj, 2006 at 12:49 #960358Anonym anvandareMemberVälkommen i klubben!
Jag har/hade exakt samma problem.
Visst får jag träningsvärk, men det är främst armarna som tycks få jobba då övningen utförs.Mitt tips är att du väntar med bänkpress.
Det låter kanske konstigt, men kör t.ex. hantelpress istället till att börja med.
Jag har avstått från bänkpressen i snart ett halvår för att istället köra olika hantelpressar istället (Vet inte hur pass mycket nybörjare du är men här är tre bra länkar: [http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralClavicular/DBInclineBenchPress.html Incline bänk], [http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBBenchPress.html plan bänk], [http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBDeclineBenchPress.html Decline bänk]).Bygg upp grundmusklerna genom dessa övningar och du kommer då också få in en bättre teknik misstänker jag.
Sen kan du köra Bänk när du känner dig redo.Bänkpress är ju dessutom, enligt de lärde, 30% axlar, 30% triceps och 40% bröst….så visst kommer du känna av armarna.
Bygg grundstyrka i dem först.Ett annat tips är att gå ner drastiskt i vikter.
Skit i denna vikt-hets som det trotsallt tycks råda kring just bänk bl.a.
Gå ner till en ganska låg vikt och koncentrera dig på att utföra övningen korrekt…”få kontakt med musklerna” som Thomas Di Leva säkert skulle uttryckt det.Om du ändå vill strunta i det ovansagd; så finns [http://www.thefitshow.com/week3/milos_chest_large.htm här] en liten filmsnutt med ett muskelberg som beskriver bänkpress ganska bra.
Lycka till..!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.