Home › Forums › Styrkehörnan › Bänkpressen känns inte i bröstet?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
8 oktober, 2006 at 14:21 #960374Anonym anvandareMemberhousefly wrote:Idag körde jag bänkpress, 15 kg på vardera sida (nybörjare).
Körde 3 set 8 gånger.
Jag kände aldrig något tryck i bröstmusklerna.
Det var mer att bicepsen och axlarna fick jobba.
Gjorde jag övningen fel, ska man göra ännu fler set eller kommer känningarna med tiden?Som tidagare mämnt, ta ett bredare grepp. Jag tycker även att det tar bättre i överkroppen om man sätter fötterna uppe på bänken i stället för på golvet. Jag får en otrolig pump i brösten när jag kör bänk så tro mig.
8 oktober, 2006 at 14:50 #960375Anonym anvandareMemberJonas Olsson wrote:Som tidagare mämnt, ta ett bredare grepp. Jag tycker även att det tar bättre i överkroppen om man sätter fötterna uppe på bänken i stället för på golvet. Jag får en otrolig pump i brösten när jag kör bänk så tro mig.håller helt med dig där om att ha fötterna uppe på bänken, man undviker att fuska samt så känns de rent av bättre tycker jag
8 oktober, 2006 at 15:26 #960376Anonym anvandareMemberJonas Olsson wrote:Som tidagare mämnt, ta ett bredare grepp. Jag tycker även att det tar bättre i överkroppen om man sätter fötterna uppe på bänken i stället för på golvet. Jag får en otrolig pump i brösten när jag kör bänk så tro mig.Värdelöst. Man får sämre balans samt svårare att trycka upp bröstet och undvika att det mest tar på axlar.
8 oktober, 2006 at 15:38 #960377Anonym anvandareMemberJacksatan wrote:lycka till att bygga bättre pecs i cable cross än i bänken, lilla vän…antingen har du eller jag missuppfattat vad hon skrev, tyckte det lät mer som att om man vill träna bara bröst finns det bättre övningar.
8 oktober, 2006 at 17:16 #960378Anonym anvandareMemberDanne89_ wrote:Hur ska man stretcha och när ska man stretcha?Kolla in länken, mycket intressant:
[http://www.hejalinkoping.nu/klart/artikel_stretching-nya_ron.htm]8 oktober, 2006 at 19:01 #960379Anonym anvandareMemberLindmark wrote:Om det finns ngt som är skadeförebyggande så är det stretching.Det finns fler studier som visar att stretching leder till ökad skaderisk hos idrottare än studier som visar att det skulle vara skadeförebyggande.
10 oktober, 2006 at 15:31 #960380Anonym anvandareMemberbubbas wrote:Kan du vara så vänlig att visa dom studierna?Jag är medveten om att detta ämne kanske inte passar under denna rubrik, men jag svarar ändå och ber en mod flytta på inlägget om det inte hör hit.
Först och främst bör sägas att ämnet stretching är mycket kontroversiellt, även inom forskningsvärlden. De två största problemen är 1. att det inte finns särskilt mycket forskning av kvalitet i ämnet och 2. att vi inte vet vad som händer vid stretching, eller ens vad det är vi stretchar (muskel, sena, fascia, ledkapsel mm). I stort sett alla relativt färska studier i ämnet belyser dessa problem. En stor reviewstudie från 2005 ger bra inblick i detta; här är en länk till sammanfattningen av denna:
[http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?itool=abstractplus&db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=abstractplus&list_uids=15782063]
I ytterligare en artikel från 2005 står i sammanfattningen så här:
Since 1980, according to several authors, it is accepted that increasing flexibility of a muscle-tendon unit allows a better performance and decreases sports injuries. Stretching is regularly included in warm-up and in cooling-down. However, there are contradictory findings in the literature. In contrast, since 1990, there’s evidence suggesting that stretching not only does not prevent injuries, but can also decrease the level of performance. Some part of these contradictions can be explained by the various sports activities. Those requesting an increased flexibility, such as gymnastic, dancing or diving, necessitate pre-exercise stretching to optimize the level of performance. In contrary, for sports with slow stretch-shortening cycle such as jogging or cycling, there is no scientific data showing a positive effect of stretching.Rev Med Suisse. 2005 Jul 27;1(28):1830-4.
Dessutom finns studier som visar att streching i skadeförebyggande syfte har motsatt efffekt än den önskade, här ett exempel:
The use of stretching to prevent injury, off-set muscle soreness, and improve performance has been widely accepted and promoted in sports. However, little or no scientific evidence supports the practice, and recent research suggests that stretching, which increases flexibility beyond that needed for sport-specific movements, may cause injury. This article presents studies that have looked at the effects of stretching on injury and performance. Many earlier studies that showed benefits of stretching did not look at the effects of stretching alone; they also involved general cardiovascular workouts in the experimental but not control groups. More recent research shows that general fitness, rather than stretching, is a more important risk factor in injury prevention. This article also discusses studies of the relationship between joint laxity and injury and the role that stiffness may play in enhancing performance and preventing injury. Overall, the evidence suggests that increasing range of motion beyond function through stretching is not beneficial and can actually cause injury and decrease performance. These findings should be used to challenge common warm-up practices in athletics.
10 oktober, 2006 at 16:26 #960381Anonym anvandareMemberLinus.G wrote:Milos Sarcev tränings video bröst.
[http://thefitshow.com/week3/milos_chest_med.htm]mycket bra video, följ tipsen och råden där och du kommer garanterat att få den träningsvärk du vill ha :emo-thumb
Sen ett annat tips, Finns många trådar om det här ämnet sen innan sök lite i forumet och kolla runt, där kan du också hitta en del lärdom.
Lycka till!
10 oktober, 2006 at 19:49 #960382Anonym anvandareMemberMBW wrote:Det finns fler studier som visar att stretching leder till ökad skaderisk hos idrottare än studier som visar att det skulle vara skadeförebyggande.Är väl å andra sidan inte så konstigt eller hur? Studier om ökad skaderisk överlag väcker tyvärr forskarnas intresse mycket mer än studier om skadeförebyggande. Ta bara sjukvård kontra friskvård, forskningen om friskvård är minimal i jämförelse med sjukvårdsforskningen.
Bara en parentes dock.
12 oktober, 2006 at 22:47 #960383Anonym anvandareMemberJo, det är kontigt, särskilt som den allmänna uppfattningen idag tycks vara att stretching skulle vara skadeförebyggande.
Allan wrote:Studier om ökad skaderisk överlag väcker tyvärr forskarnas intresse mycket mer än studier om skadeförebyggande.Förstår inte vad du menar. Frågeställningen är densamma: Leder stretching till minskad skaderisk? Svar: ja eller nej. Än så länge är svaret nej.
Om det finns något som fångar en forskares intresse så är det pengar. Får de ingen finansiering blir inga studier gjorda.
13 oktober, 2006 at 13:04 #960384Anonym anvandareMemberMassa olika meningar här…:p Är det ingen som har hört talas om volymstreching? (streching mellan varje set + efter passet) Många bra/större byggare förespråkar detta då du töjer ut muskeln och får in nytt och mer blod i muskeln vilken i sin tur ger mer volym och mer syre i muskeln, detta borde ju även leda till bättre återhämtning eller? Och det är då muskeln byggs upp..
13 oktober, 2006 at 16:15 #960385Anonym anvandareMemberJa, jag håller med, det är en riktigt intressant fråga. En hypotes är att man, genom att stretcha en muskel skulle kunna töja dess fascia, och att detta skulle leda till att muskeln tilltar i volym. Personligen har jag svårt att tänka mig att fascian skulle vara en begränsande faktor för hypertrofi, men jag vet inte.
13 oktober, 2006 at 20:01 #960386Anonym anvandareMemberMBW wrote:Ja, jag håller med, det är en riktigt intressant fråga. En hypotes är att man, genom att stretcha en muskel skulle kunna töja dess fascia, och att detta skulle leda till att muskeln tilltar i volym. Personligen har jag svårt att tänka mig att fascian skulle vara en begränsande faktor för hypertrofi, men jag vet inte.MYCKET intressant fråga!
Om man ser på det så här… En kort muskel blir inte lika stor som en lång muskel, detta kan väl dem flesta hålla med om? Visst, den kan få samma omkrets men den totala volymen är mindre. Vad som sedan är en stor muskel är givetvis en definitions fråga!
Tittar man sen på dem största byggarna i världen (toppen på Mr.O) så är ALLA viga som f*n! Dem sätter sig i split etc.. Samma med Arnold biceps som var helt freaky stor!
Dessa muskler ÄR och VAR långa.Alltså borde detta vara rätt: Strecha mycket, som i sin tur leder till mer blod och syre (bättre återhämtning och uppbyggnad) samt en längre muskel med mer volym?!
13 oktober, 2006 at 20:26 #960387Anonym anvandareMemberjag får 2 bollar efter jag kört bänkpress
13 oktober, 2006 at 23:47 #960388Anonym anvandareMemberAha Lilla sportspegeln?:p
Skojar bara. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.