Bänkpress..igen

Home Forums Styrkehörnan Bänkpress..igen

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Hej,

Tränar lite sådär halvseriöst, både styrka och bygger. Fyllde 40 i år så håller inte så högt tempo som när jag var 20. Sen i höstas har jag tränat mer regelbundet ofast 3 gånger i veckan.

Kör inte alls på några imponerande vikter i bänk. Målet är att maxa 100 kg men det är segt dit. Varför svänger det så i resultat? För ett par månader sen maxade jag 95 kg och körde med lätthet på 80-85 kg. Nu får jag ligga och träna på 70-80 kg och tror inte jag skulle maxa mer än 90 kg.

Är det så här för alla att det går ”upp och ner”? Man vill ju att det bara skall gå ”upp” hela tiden. Och skulle jag vila nån vecka från träningen så tappar jag direkt, trist. Men jag har inte bråttom, får väl åka berg- och dalbana lite upp och ner innan jag når målet.

Må gott!

T.

Jag är ingen expert, men kroppen kanske är slutkörd.
    Det är varmare, du kanske dricker eller äter för lite.
    Du kanske har lagt om ditt tränings schema så att du är tröttare i tex axlarna den dagen du ska köra bänk…. vad vet jag..

Eller så är du kanske bara omotiverad och vill ut och äta glass på stranden :)

Håller med om ovanstående. Kolla över kost, vila, sömn, schema osv. så ordnar det sig rätt snabbt :)

Jag tror de bra å inte va så jätte viktfixerad, i längden blir de bara jobbigt.
    Själv låter jag kroppen avgöra, mina bröstpress pass kan variera 20-25kg från pass till pass, men låter mej inte slås ned av de,så länge jag känner att jag kämpar å får hyfsad kontakt,så vet jag att jag e på rätt väg.
    De kan ju ibland kännas som att de är 2steg fram å 1 1/2 tillbaks.
    Men ser jag tillbaks på en femårs period så kan jag se rätt bra viktökningar.
    De gäller ju inte nybörjare förstås som bukar kunna öka hela tiden dom första åren.
    Själv blir de lite lättare pass för mej när det är så här varmt,energin finns inte riktigt

Tack för era tankar och råd. Ser jag på en längre period så går jag ju faktiskt åt rätt håll och ökar succesivt. Men man vill ju alltid känna sig på topp..

Stämmer nog det där med kost och sömn…slarvar bitvis. Motivationen är dock på topp..

Ha en skön sommar!

T

Mitt tips är att köra tunga dips, bortsett från kost och vila brukar det vara ett bra sätt att få fräs på styrkan i bänken.

Tycker att som triceps övningar är dips och smal bänk dom bästa när det
    gäller öka styrka i bänken. Även liggande press från pannan är bra.

Pushdown är disco:)

Smalbänk brukar jag köra explosivt, dips kan man köra med vikter.

Som bröst övning brukar jag börja med bänkpress.

Och stega vikten upp till arbetsvikten (80kg). tex. uppv. stång(20kg),50kg,60kg,70kg.
    Göra många reps med stången och sedan gå ner lite i reps antal mot arbetsvikten.

Ska man öka i styrka så tycker jag att man bör vila ganska länge mellan seten.

Och inte glömma bort baksida axlar:)

//Andreas

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.