Home › Forums › Styrkehörnan › bänkpressprogram
Kanske skulle tillägga att vikten ska vara tyngre än 1rm annars har den ingen effekt.
och vad är 1rm? 😮
1RM = en repetition max.
Det anger den belastning som krävs för att göra det möjligt att endast klara en reps i en övning.
finns det något lätt sätt att göra om programet för ens egen 1rm?
Jadå du skriver bara in ditt max på valfritt program.
[http://medlem.spray.se/damienthorne/MM2K.html]
Jag har kört ett bröstprogram enligt bulgarernas ide för massabyggning.
Man skall köra 10-15 set och 6-10 reps på varje samt vila ca 2 min mellan seten.
Innan jag började vägde jag närmare 100 och då klarade jag väl ca 3-4 reps på 100 kg i bänkpress. Jag började sen att köra på 70 kg 10×10 men klarade inte 10 set i början. Körde bröst 2 gånger i veckan och då endast bröst dessa dagar. När jag eftersom ökade antal set upp till 15 ökade jag vikten till 75 och ökade vikten ytterligare när jag klarade 12-15 set. Efter 4 månader nådde jag 10×10 på 90 kg något som jag aldrig klarat innan och jag väger nu 94 kg. Jag har mest kört vanlig bänkpress men även Decline bänkpress och Jowett pushups.
Resultaten är otroliga för mig, sådan här träning funkar verkligen och det är i princip det enda träningssättet jag inte testat på under mina år i ”The Iron game” och sen till råga på allt gå ner i vikt på kuppen. Snart skall jag testa samma grej på lats och sen axlar.
Kan starkt rekommendera detta om det står still för er i träningen, i synnerhet om ni som jag körde tunga lågreps innan.
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY