Home › Forums › Styrkehörnan › Bänkpresströja
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
12 december, 2005 at 12:34 #769407Anonym anvandareMember
Hej!!
Har en fråga angående bänkpresströja, hur mycket kan man räkna med att öka i vikt med en tröja ??Jag ligger nu runt 190-200kg utan tröja.12 december, 2005 at 12:34 #82267Anonym anvandareMember12 december, 2005 at 15:36 #769408Anonym anvandareMemberSvårt att säga, men det vanligaste är en höjjning med 25-50 kilo.
Själv ligger jag som dig runt 190 – 200 utan tröja och jag har lyft 220 godkänt..
Sen finns det extrema fall där personer fått ut närmare 100 kilo extra..Detta gör tyvär att det inte går att tävla på samma villkor med dessa tröjor
16 december, 2005 at 16:45 #769409Anonym anvandareMemberHeinrich wrote:Svårt att säga, men det vanligaste är en höjjning med 25-50 kilo.
Själv ligger jag som dig runt 190 – 200 utan tröja och jag har lyft 220 godkänt..
Sen finns det extrema fall där personer fått ut närmare 100 kilo extra..Detta gör tyvär att det inte går att tävla på samma villkor med dessa tröjor
Precis! Sist när jag tävlade -99 då hade jag ingen varken tröja eller styrkelyft dräkt som de flesta hade samt ingen coach den där gången( ingen uppackning alls) :bb2: kom jag i femma på plats, rent fiasko för mig. Alla andra hade dräkt o bälte osv. Lite orättvis just för mig då Så vad det kan göra mycket skillnad med tröja o dräkten..
17 december, 2005 at 12:45 #769410Anonym anvandareMemberAnna Olsson höjde ju världsrekordet med 10kg nu senast på VM. har ju som bekant kommit ut nya tröjor på marknaden…..säkert en bidragande orsak…
19 december, 2005 at 17:20 #769411Anonym anvandareMemberDaniel_1 wrote:Hej!!
Har en fråga angående bänkpresströja, hur mycket kan man räkna med att öka i vikt med en tröja ??Jag ligger nu runt 190-200kg utan tröja.du kan nog inte räkna med nånting. vissa får ut mycket, andra lite och det är inte det lättaste att lära sig lyfta med tröjan, hitta en tröja som passar osv…
bara att testa och se liksom.anna olsson som nämndes ökade från 127,5 (med en metal viking bencher) till 137,5 (med en metal viking X-type)
utan tröja gör hon 115.19 december, 2005 at 19:00 #769412Anonym anvandareMemberJuste, det beror på att det är olika för varje person mer eller mindre.
För mig gick det ganska bra utan tröja tills jag kom på 120 kg bänkpress, för länge sedan -95 tror jag? Kul ett tag :whistle: Då tränade jag styrkelyft, styrke dräkt och tröja, det gjorde ganska mycket faktiskt dräkten 10 kg o tröja typ 5- 7 kg.. Egentligen inget att skryta med med tröja, bättre utan tröja då visar att man är stark…19 december, 2005 at 19:49 #769413Anonym anvandareMemberHeinrich wrote:Detta gör tyvär att det inte går att tävla på samma villkor med dessa tröjorJag förstår vad du menar; men jag måste hålla med Bruce Banner lite i det han skrev för ett tag sen. Vad är egentligen lika villkor? Om jag är svag av naturen och du är stark av naturen, kanske beroende på armlängd eller hur leden sitter i förhållande till muskelfästet eller vad som helst, tävlar vi då på lika villkor?
Å andra sidan håller jag också med Jacksatan när han skrev att det är trist att det inte går att jämföra sina egna resultat med resultat som är gjorda med tröja och att det förtar lite av charmen med sporten.
Det jag vill säga är väl att det finns två sidor av alla mynt typ:)
20 december, 2005 at 05:52 #769414Anonym anvandareMemberDet kan inte bli på mer lika villkor än vad det skulle bli utan utrustning..
Dessutom skulle dom tävlande slippa lägga ner tusentals kronor varje år på någonting som igentligen är helt onödigt, som det är nu så lever både tillverkaren av utrustningen samt dess mellanhänder på styrkelyftare som oftast inte själva tjänar en krona på sporten..20 december, 2005 at 09:00 #769415Anonym anvandareMemberHeinrich wrote:Det kan inte bli p20 december, 2005 at 13:57 #769416Anonym anvandareMemberAndreas Guiance wrote:Jag förstår vad du menar; men jag måste hålla med Bruce Banner lite i det han skrev för ett tag sen. Vad är egentligen lika villkor? Om jag är svag av naturen och du är stark av naturen, kanske beroende på armlängd eller hur leden sitter i förhållande till muskelfästet eller vad som helst, tävlar vi då på lika villkor?Å andra sidan håller jag också med Jacksatan när han skrev att det är trist att det inte går att jämföra sina egna resultat med resultat som är gjorda med tröja och att det förtar lite av charmen med sporten.
Det jag vill säga är väl att det finns två sidor av alla mynt typ:)
Hmm! jo, det är sant så Å andra sidan är man så olika förutsättningar att komma hur långt som helst och bli så snabbt stark lättare än vissa andra bara kämpar o kämpar för att komma till den tunga vikten, lite orättvis för de som inte har sådana gener… Då är man lite av Hulkgener :emo-thumb …Det är faktiskt både av fördelar och nackdelar med allting. Som att det finns två sidor av alla mynt
20 december, 2005 at 17:41 #769417Anonym anvandareMemberAndreas Guiance wrote:Å andra sidan håller jag också med Jacksatan när han skrev att det är trist att det inte går att jämföra sina egna resultat med resultat som är gjorda med tröja och att det förtar lite av charmen med sporten.är ju lite svårt att jämföra resultat gjorda på tävling med resultat gjorda på träning också… oavsett tröjor då.
29 juni, 2007 at 19:16 #769418Anonym anvandareMemberHej
Förstår inte riktigt det här, och ingen fråga är dum;) fast de är nog denna för er men men:p
Hur kan man bli starkare för man sätter på sig en tröja? får inte ihop det, vad är det tröjan gör? Skulle gärna vilja ha en förklaring, eftersom de är väldigt mycket mer man lyfter med tröja då.
Om jag skulle skaffa en tröja är de då garanterat att man klarar bänka mer? Låter konstigt
mvh
robin29 juni, 2007 at 20:40 #769419Anonym anvandareMemberRolle Rost wrote:Hej
Förstår inte riktigt det här, och ingen fråga är dum;) fast de är nog denna för er men men:p
Hur kan man bli starkare för man sätter på sig en tröja? får inte ihop det, vad är det tröjan gör? Skulle gärna vilja ha en förklaring, eftersom de är väldigt mycket mer man lyfter med tröja då.
Om jag skulle skaffa en tröja är de då garanterat att man klarar bänka mer? Låter konstigt
mvh
robinEn bänktröja är en tröja i ett någorlunda elastiskt tyg. När du tar ner stången till bröstet sträcks tyget ut och ger en ”gummibandseffekt” på vägen upp. Så du får hjälp av tröjan med pressen upp.
Du blir inte starkare, men du kan lyfta tyngre vikter.
29 juni, 2007 at 20:49 #769420Anonym anvandareMembersweetkarolina wrote:En bänktröja är en tröja i ett någorlunda elastiskt tyg. När du tar ner stången till bröstet sträcks tyget ut och ger en ”gummibandseffekt” på vägen upp. Så du får hjälp av tröjan med pressen upp.Du blir inte starkare, men du kan lyfta tyngre vikter.
aha okej, de förklarar ju det hela:) Men de måste vara fusk eller? På tävlingar får man träna med tröja då?
Om man inte blir starkare vad är de då för meningen med det, iofs lite kaxigt är det, jag har tränat i ett halvår seriöst 5 pass i veckan och bänkar nu 80kg med 10 reps, har inte mer vikt på maskinen, men skall fixa det nu i dagarna:D
Tack för svaret!
mvh
robin -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.