Bänktävling om en vecka, Hjälp med träning före det?

Home Forums Styrkehörnan Bänktävling om en vecka, Hjälp med träning före det?

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Jag undrar lite hur jag ska lägga upp min träning nu sista veckan före tävlingen!

Nån som tävlar kanske kunde berätta lite hur ett vettigt upplägg för sista veckan kan se ut, dvs. jag förstår ju att jag inte ska träna tungt, och helst inte övrekroppen i slutet av veckan,
    men om nån kan säga ungefär hur många set och reps och med vilken % av max jag ska träna med så skulle det hjälpa mycket!

Tävlingen är nästa lördag, och jag tänkte köra ett bänkpass imorgon, med tävlingslyft för att kolla lite vilken ingångsvikt jag ska ha, och öva på tekniken.
    Möjligtvis träna ryggen imorgon efter bänken? eller?

Mitt råd till dig är att du inte ska träna någonting 5 dagar innan tävlingen…

Om det är din första tävling, so mdet verkar vara, fyll på med mat under veckan, tryck i dig extra prottedrinkar/mat, så länge du håller dig till din viktklass, bara fylla på…träna inget dagarna innan (3-5 dagar) innan första tävling. Känn på lite vikter på morgonen, känn efter vart ”formen” är, fyll med energi…

Ett tips är att få lite pump i biceps innan du ska lyfta, få lite tryck i armarna…det kan ge dig lite extra stabilitet och extra ”mottryck” i biceps…

Lycka till!

rfb wrote:
    Om det är din första tävling, so mdet verkar vara, fyll på med mat under veckan, tryck i dig extra prottedrinkar/mat, så länge du håller dig till din viktklass, bara fylla på…träna inget dagarna innan (3-5 dagar) innan första tävling. Känn på lite vikter på morgonen, känn efter vart ”formen” är, fyll med energi…

Ett tips är att få lite pump i biceps innan du ska lyfta, få lite tryck i armarna…det kan ge dig lite extra stabilitet och extra ”mottryck” i biceps…

Lycka till!

Viktklassen är inget problem, för jag ligger 5kg under och 3kg över gränsen så nästan mitt i!

Det är min tredje tävling raw, ska känna på vikter lite imorgon hade jag tänkt, för att veta startvikt och hur jag sen ska gå fram!
    Tänkte köra ryggen lite lätt imorgon, och antagligen lätt biceps och triceps på måndag.
    På tisdag tänkte jag ta ett bänkteknikpass, med ca 50% av max och tävlingslyft då med stopp, samt benen lite lätt!
    Sen hade jag tänkt vila onsdag-torsdag-fredag.

Låter detta som nåt som verkar ok eller?

Det där med biceps har jag inte hört förr!
    Ska definitivt testas!

Undertaker wrote:
    Viktklassen är inget problem, för jag ligger 5kg under och 3kg över gränsen så nästan mitt i!

Det är min tredje tävling raw, ska känna på vikter lite imorgon hade jag tänkt, för att veta startvikt och hur jag sen ska gå fram!
    Tänkte köra ryggen lite lätt imorgon, och antagligen lätt biceps och triceps på måndag.
    På tisdag tänkte jag ta ett bänkteknikpass, med ca 50% av max och tävlingslyft då med stopp, samt benen lite lätt!
    Sen hade jag tänkt vila onsdag-torsdag-fredag.

Låter detta som nåt som verkar ok eller?

Det där med biceps har jag inte hört förr!
    Ska definitivt testas!

Ja, du kommer få erfarenhet om du tycker det är kul…så lyssna på tips, men hitta ditt eget sätt.

Det med biceps är lite kul, lärde mig av min kusin i finland, som pumpade till sina biceps duktigt innan tävling, då han kände sig starkare, stabilare och fick tryck i biceps när han gick ner med vikt, dessutom minskar det tydligen skaderisken då ”trycket” i biceps tar lite av trycket…

Testa i alla fall. Men se till att äta upp dig om du har 5 kilo kvar upp till nästa klass, inte att bli tjock, men var inte rädd att ladda duktigt. Lycka till!

Semestern är orsaken att jag är i den klass jag är nu, vägde 67kg före semestern och 70 efter…
    Tävlingen är en uppvisningstävling egentligen, men roligt ska det bli!
    Målet är minst 125kg, för det klarade jag senast!

Anta att du ska tävla på lördagen, då borde du köra upp till ingångsvikt på måndagen. Sedan finns det två alternativ, att antingen vila helt fram till tävling eller köra ett superlätt och explosivt pass på vikter runt 50% av max, 3 set 3 reps, Inte mer!

Okay, tack så mycket alla för hjälpen!:emo-thumb
    Ska tänka på vad ni sagt!

Idag ska tekniken med stopp slipas lite iaf, antagligen på lägre vikter (på 70-80% hade jag tänkt!),
    och lite lätt ryggträning och kanske nåt set biceps och triceps!

Taker

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.