Home › Forums › Styrkehörnan › bästa träningslokal i Stockholm?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
8 januari, 2007 at 03:09 #460827Anonym anvandareMembertrill wrote:tack för alla svar,
att bli portad från ett gym pga sån orsak är inte bra..
Popeye, kör du football?
Nää jag kör inte football, lirade lite med polare i USA, men min axel hoppade urled då.. och efter det så har min axel hoppat ett par gånger.. har tänkt att operera skiten men inte tagit tag i det!! Så när jag får tummen urröven och opererar skiten, hade jag väl tänkt att börja!! lirar du?
8 januari, 2007 at 12:38 #460828Anonym anvandareMemberpopeye wrote:Nää jag kör inte football, lirade lite med polare i USA, men min axel hoppade urled då.. och efter det så har min axel hoppat ett par gånger.. har tänkt att operera skiten men inte tagit tag i det!! Så när jag får tummen urröven och opererar skiten, hade jag väl tänkt att börja!! lirar du?synd med din axel, jag har int haft det hända till mej, dock min axel är lite åt skit nu.. ja, jag började i somras och ska fortsätta nu på våren, men vet int om lag än, flyttade hit augusti, därför frågade jag om du visste nåt om lag..
8 januari, 2007 at 12:43 #460829Anonym anvandareMemberMirre wrote:Varför ska man kasta ner vikten då?
Är det för tungt för att kunna hantera så får man sänka vikten.Jag har inte erfarenhet från ren styrkelyft men inom vanlig styrketräning finns ingen anledning att kasta ner vikten. Om du inte kan hantera den så är det fel vikt för dig. Det är inte bara att rycka från punkt a till punkt b utan låt rätt muskel jobba. Dessutom tycker jag att man ska ha respekt för gymmet så att redskapen bibehålls i bra skick och inte minst så glöm inte dina medtränande som gärna behåller sin hörsel. :up:
Mvh,
MirreTydligt att du inte har koll på hur ett riktigt marklyft utförs. Lyftet är avslutat i utsträckt stående position. Tror inte ngn lägger energi på att långsamt sänka +250 kg i det läget. Men visst med låga vikter så fungerar det. Har emellertid svårt att tro att duktiga bb’s håller sig på låga vikter i en sådan viktig basövning.
8 januari, 2007 at 12:48 #460830Anonym anvandareMemberjocke wrote:Inte ett gym för seriösa byggare ???? nja Delta har producerat ett stort antal tävlinsbyggare genom åren och även Dimman (ägaren) har tävlat med framgång.Precis vad jag tycker är konstigt. Trodde att rätt många duktiga byggare (som Delta har gott om) körde tunga mark för en bra utveckling av ryggen. Men hur ska man kunna göra det om man inte kan utföra lyftet korrekt?
8 januari, 2007 at 13:28 #460831Anonym anvandareMemberMats E. wrote:Word. Finns nog inget mer störande än de som släpper ner vikterna vid marklyft från knävecket. De som gör så bör leta upp gym med ett riktigt, dämpande lyftarpodie.Delta är bra, men jag skulle vilja se ett gym med mycket ljusinsläpp utifrån och lite mer space mellan maskiner/vikter. De är iof väldigt få.
Men vad fan…DET ÄR JU PER DEFINITION ETT MARKLYFT! Lyftet är klart när du står upprätt. Störande är att det inte finns lyftflak på fler gym, är ju i princip bara atletklubbar som har det.
9 januari, 2007 at 09:21 #460832Anonym anvandareMemberCicero wrote:Tydligt att du inte har koll på hur ett riktigt marklyft utförs. Lyftet är avslutat i utsträckt stående position. Tror inte ngn lägger energi på att långsamt sänka +250 kg i det läget. Men visst med låga vikter så fungerar det. Har emellertid svårt att tro att duktiga bb’s håller sig på låga vikter i en sådan viktig basövning.+1 ganska rejält på den! Klart som sjutton att man inte håller emot vikten i ett ritkgit tungt marklyft.
9 januari, 2007 at 15:52 #460833Anonym anvandareMemberCicero wrote:Precis vad jag tycker är konstigt. Trodde att rätt många duktiga byggare (som Delta har gott om) körde tunga mark för en bra utveckling av ryggen. Men hur ska man kunna göra det om man inte kan utföra lyftet korrekt?Jag är en svag mes men jag har sett ganska stora killar köra marklyft utan att kasta ner vikterna från toppläge så visst går det och tydligen så växer dom bra.
Sen får man väl inte bara släppa stången rakt ner i marklyft för att få det godkänt? Har för mig att man måste följa med ner.
9 januari, 2007 at 16:44 #460834Anonym anvandareMemberCicero wrote:Men vad fan…DET ÄR JU PER DEFINITION ETT MARKLYFT! Lyftet är klart när du står upprätt. Störande är att det inte finns lyftflak på fler gym, är ju i princip bara atletklubbar som har det.Släpper du även vikterna efter avslutat stående militärpress??
9 januari, 2007 at 17:33 #460835Anonym anvandareMemberOlivia wrote:Jag är en svag mes men jag har sett ganska stora killar köra marklyft utan att kasta ner vikterna från toppläge så visst går det och tydligen så växer dom bra.Sen får man väl inte bara släppa stången rakt ner i marklyft för att få det godkänt? Har för mig att man måste följa med ner.
Han menar inte att han släpper stången med händerna utan att han håller i stången med händerna och följer med den ned i golvet men utan att bromsa vikten då det bara ger onödig belastning på ryggen och hindrar en att dra riktigt tynga vikter. Man orkar kanske inte reppa en mycket tung vikt om man måste bromsa vikten på ned vägen.
9 januari, 2007 at 17:37 #460836Anonym anvandareMemberMats E. wrote:Släpper du även vikterna efter avslutat stående militärpress??Du kan inte jämföra de övningarna. I en stående militärpress så använder du inte ens 25% av vikten du använder i marklyft. I militärpress så bör man sänka vikten kontrollerat mellan varje repetition men inte i marklyft. Lyftet är klart när du står upprätt. Att bromsa ned vikten sakta ger bara onödig belastning på nedre ryggen och dess diskar. Är det maxvikter vi talar om så är det fullständigt omöjligt att sänka vikten med rak rygg. Skaderisken ökar enormt ifall man skulle försöka sänka vikten långsamt ned förutsatt att det är vikter som ligger relatvit nära sitt max.
En bättre jämförelse hade varit marklyft och ryck eller stöt.
9 januari, 2007 at 18:12 #460837Anonym anvandareMemberTimme wrote:Du kan inte jämföra de övningarna. I en stående militärpress så använder du inte ens 25% av vikten du använder i marklyft. I militärpress så bör man sänka vikten kontrollerat mellan varje repetition men inte i marklyft. Lyftet är klart när du står upprätt. Att bromsa ned vikten sakta ger bara onödig belastning på nedre ryggen och dess diskar. Är det maxvikter vi talar om så är det fullständigt omöjligt att sänka vikten med rak rygg. Skaderisken ökar enormt ifall man skulle försöka sänka vikten långsamt ned förutsatt att det är vikter som ligger relatvit nära sitt max.En bättre jämförelse hade varit marklyft och ryck eller stöt.
Är man inte alltid ca 40% starkare i den excentriska fasen av en rörelse? Om detta stämmer borde det ju inte vara några problem att sänka en vikt under kontroll som du klarat av att lyfta.
9 januari, 2007 at 21:06 #460838Anonym anvandareMemberTimme wrote:Han menar inte att han släpper stången med händerna utan att han håller i stången med händerna och följer med den ned i golvet men utan att bromsa vikten då det bara ger onödig belastning på ryggen och hindrar en att dra riktigt tynga vikter. Man orkar kanske inte reppa en mycket tung vikt om man måste bromsa vikten på ned vägen.Det vet vi iofs inte eftersom det finns dom som bara släpper med.
Men det är ju ändå så att det är ju eg bara på atletklubbarna där du kan släppa vikterna sådär och dom flesta byggare tränar inte på sånna ställen så att säga att det inte går att lyfta tungt och bygga utan att släppa vikterna i golvet är trams.
Det du håller på med är ju SL det är en annan sak.
10 januari, 2007 at 09:51 #460839Anonym anvandareMemberOlivia wrote:Det vet vi iofs inte eftersom det finns dom som bara släpper med.Men det är ju ändå så att det är ju eg bara på atletklubbarna där du kan släppa vikterna sådär och dom flesta byggare tränar inte på sånna ställen så att säga att det inte går att lyfta tungt och bygga utan att släppa vikterna i golvet är trams.
Det du håller på med är ju SL det är en annan sak.
Problemet för gymägaren i detta fall var att det lät ”illa” när vikterna tog i golvet. Han släppte inte stången helt, men det gör ingen skillnad för ljudet om du helt släpper vikterna eller följer med på nervägen.
Trams! Aaaha ha ha!!! Snart säger du väl att det är viktigt med den negativa fasen för att behålla ”kontakt” med muskeln:(
Damn right att styrkelyft är en annan sak! Marklyft är en stykelyftsövning och bör utföras därefter. Basta! Tror nog att de flesta kunniga byggare har fattat denna självklarhet. Den som förespråkar att hålla emot ett tungt marklyft i den negativa fasen har aldrig kört riktigt tungt misstänker jag, alternativt har de ruggigt dålig koll på övningens utförande.
10 januari, 2007 at 09:54 #460840Anonym anvandareMemberMats E. wrote:Släpper du även vikterna efter avslutat stående militärpress??Ditt resonemang antyder att OL-lyftare med fördel bör sänka stången långsamt efter avslutad/t stöt/ryck. Dumt dumt dumt
10 januari, 2007 at 11:07 #460841Anonym anvandareMemberOlivia wrote:Jag är en svag mes men jag har sett ganska stora killar köra marklyft utan att kasta ner vikterna från toppläge så visst går det och tydligen så växer dom bra.Sen får man väl inte bara släppa stången rakt ner i marklyft för att få det godkänt? Har för mig att man måste följa med ner.
Ja, bibehållet grepp är ett måste, men det betyder inte att vikterna ljudlöst träffar mattan. Sedan tycker jag det är läge att sära på begreppen lite grand. Att kasta vikter är en sak. Att pga Mr. Newton’s lagar släppa ner vikten med bibehållet grepp är en annan. Get it?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.