- This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Styrkehörnan › Benböj/marklyft flera gånger i veckan?
Riskerar man att skada ryggen för mycket om man kör 2 benpass med benböj/markflyft i veckan?
Hur menar du?
2 pass med böj och mark / vecka är knappast farligt, iallafall inte i min värld. Kör bara ett pass lätt och ett pass lite tyngre så klarar du dig rätt OK, förutsatt att du kör dagarna med en eller två dagar emellan.
Ok, tack.
Jag tänkte om ryggraden trycks ihop eller nåt..
Nej då, diskarna komprimeras under dagen, oavsett om du tränar eller ej. Men återgår till sitt normala utgångsläge under natten, och om du i alla fall har nån dags vila imellan.
Jag skulle inte köra vanliga mark två gånger i veckan eftersom det tenderar att slita så, både muskulärt och på nervsystemet. En dag vanliga mark, en dag komplement.
Tänk på att böj aktiverar samma muskler som marklyft gör och om du ska köra båda övningarna 2 ggr/vecka kommer det innebära 4/7 dagars slit på korsryggen (minst). Jag har en dag jag kör böj och en mark och det tycker jag nästan är för mycket.
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY