Home › Forums › Styrkehörnan › Börja med marklyft?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
7 november, 2006 at 19:49 #937361Anonym anvandareMember
Tjena,
jag är lite sugen på att börja med marklyft för att öka allmänstyrkan etc.
Meeen… jag är lite rädd för skador. Kanske ska jag få utförlig och bra instruktion i verkligheten innan jag börjar med det? Verkar vara många som får diskbråck/bukbråck/AIDS mm av marklyft, vilket inte verkar trevligt alls. Ska man vara försiktig? Rekommenderar ni att boka en PT, eller kan de för lite överlag?
/Rädd
7 november, 2006 at 19:49 #88243Anonym anvandareMember7 november, 2006 at 19:54 #937362Anonym anvandareMemberfinns en länk med instruktioner nedan i denna sektion. en pt är de sista du ska anlita om du ska lära dig marklyft. gå in på en styrkeklubb. eller filma när du lyfter efter att du läst om mark och lägg upp på body så kan folk som kan något kommentera om du gör något fel.
diskbråck får man av felaktiga mark eller om man har otur en dag helt enkelt och något går fel.bukbråck… tja du några hundra kg mark krävs innan man kan få det.
7 november, 2006 at 21:06 #937363Anonym anvandareMemberHade som Alex säger inte heller överlagt med PT. Fråga några av de erfarna på gymet efter lite tips eller gå rent av in i SL klubb och be om tips. Det är en grym övning som verkligen är värd att satsa på. Jag lyfte mark idag och en SL kille var på gymet, han sa att han strävade efter att lyfta 60% med magen och 40% med ryggen i upprätningsfasen. Kan vara värt att fundera på… Att sedan fila ihop en bra teknik är inte jätte svårt, bli bara inte för kär i tunga vikter direkt. Hitta kontakt och teknik i första hand. Lycka till!
7 november, 2006 at 21:28 #937364Anonym anvandareMemberAids! Lol!
7 november, 2006 at 21:35 #937365Anonym anvandareMemberkiggs_ wrote:Hade som Alex säger inte heller överlagt med PT. Fråga några av de erfarna på gymet efter lite tips eller gå rent av in i SL klubb och be om tips. Det är en grym övning som verkligen är värd att satsa på. Jag lyfte mark idag och en SL kille var på gymet, han sa att han strävade efter att lyfta 60% med magen och 40% med ryggen i upprätningsfasen. Kan vara värt att fundera på… Att sedan fila ihop en bra teknik är inte jätte svårt, bli bara inte för kär i tunga vikter direkt. Hitta kontakt och teknik i första hand. Lycka till!Kontakt i marklyft? Herregud. Vilka dumheter man får höra ibland.
7 november, 2006 at 21:47 #937366Anonym anvandareMembervaddå det är väl det lyftarna i Columbus strävar efter också. att hela tiden dra 60% med magen… haha. vinglar lite fram och tillbaka..
8 november, 2006 at 00:00 #937367Anonym anvandareMemberCoan wrote:Kontakt i marklyft? Herregud. Vilka dumheter man får höra ibland.Jag får kontakt i marklyft, i korsryggen och de sneda bukmusklerna… Det är väl ingen nackdel med kontakt i denna övning? Även om det inte är något att sträva efter…
8 november, 2006 at 00:06 #937368Anonym anvandareMemberhenkebenke wrote:Jag får kontakt i marklyft, i korsryggen och de sneda bukmusklerna… Det är väl ingen nackdel med kontakt i denna övning? Även om det inte är något att sträva efter…Det är ingen nackdel nej. Men det är absolut ingenting att sträva efter. Det enda man skall sträva efter är att lyfta tunga vikter med ett gott utförande.
8 november, 2006 at 08:25 #937369Anonym anvandareMemberFår man aids av marklyft??!
Jag antar att det betyder något annat än hiv – aids?17 november, 2006 at 22:41 #937370Anonym anvandareMemberJag har nyss börjat träna marklyft och jag tycker det är en grym övning.
18 november, 2006 at 19:09 #937371Anonym anvandareMemberCoan wrote:Det är ingen nackdel nej. Men det är absolut ingenting att sträva efter. Det enda man skall sträva efter är att lyfta tunga vikter med ett gott utförande.Beror väl på mål, jag har ingen ambition att lyfta så tungt som möjligt när jag kör marklyft iaf. Mitt mål att vara strikt i utförandet och få ”kontakt” som sagt.. Tänk på att alla inte är gjorda för att träna som en SL!
18 november, 2006 at 20:15 #937372Anonym anvandareMemberCoan wrote:Kontakt i marklyft? Herregud. Vilka dumheter man får höra ibland.Hehe…det var min första reakton också, kontakt?!? Man tar i tills blodet står som en fontän ur snoken, antingen är stången limmad eller åker med så enkelt är det! Har sett exempel där man tar skydd för att ryggen på den lyftande är som en pilbåge och man riskerar att få diskarna i skallen
Det som inte dödar härdar..så är det bara…18 november, 2006 at 20:17 #937373Anonym anvandareMemberkiggs_ wrote:Beror väl på mål, jag har ingen ambition att lyfta så tungt som möjligt när jag kör marklyft iaf. Mitt mål att vara strikt i utförandet och få ”kontakt” som sagt.. Tänk på att alla inte är gjorda för att träna som en SL!Då tycker jag du ska köra bellyback istället om du inte har ambitioner att lyfta tungt, marklyft är en tung basövning och ska så förbli…
19 november, 2006 at 18:32 #937374Anonym anvandareMembermSJÖDIN wrote:Somsagt, marklyft är inget man sträva efter att få kontakt i, rätt svårt att misslyckas dock.kanske beror på vem ”man” är?
Sedan kan man väl lyfta tungt men inte på bekostnaden av tekniken, främst det jag menar! Eller det kanske man inte får? -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.