Bra set/reps för att öka muskelmassa?

Home Forums Styrkehörnan Bra set/reps för att öka muskelmassa?

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author

Tja.

Är det någon som har tips på ett bra upplägg för att öka mycket muskelmassa?

Skulle 6-8reps * 5sets med så tung jag orkar funka?

detta är väl en av de mest diskuterade frågorna i hela träningsvärlden?

Sant, men jag ber inte efter något optimalt upplägg. Undrar bara om någon vet något som funkar?

Heavy ass weights funkar alltid

jaa,först vill jag säga:det är en svår fråga du ställer.typ.hur långt är ett snöre?
    för alla människor har olika metabolism!! också olika proteinsyntes.samt gener.
    men rent generellt,kan man säga att 6-8 reps är bra i antal.det blir en kompromiss mellan styrka vs byggning då!

Riktigt så svår fråga som hur långt är ett snöre tycker jag inte det är.
    Tycker man kan säga 4-12reps, med undantag för vader kanske.
    Ännu mer specifikt och generellt kan vi nog gå ner till 6-8 eller 6-10reps, ligg där emellan till en början.

Sedan är en viktig fråga träningsfrekvens. Är det bryta ner muskeln som en tok en gång i veckan med mängder av set till failure, eller är det träna med ganska låg volym och sällan failure men oftare – upp till 3gånger i veckan, som gäller?

Det är ett spektrum där den begränsande faktorn varierar. I (väldig) korthet så har 1-3 reps mest med nervsystemet att göra, 4-8 mest med muskelfibrerna och över detta blir energiförråden begränsande. Vilket du än satsar på behöver du variera dig. Om det är byggning som är huvudmålet låter ca 6-15 reps som ett bra område. Man kan t ex köra 6-8 reps första passet, 8-10 andra och 12-15 i tredje, sedan börjar man om. Mitt tips är att läsa så mycket som möjligt och utbilda dig i området, sedan är vi alla olika, inom vissa ramar, så det krävs en del trial-and-error innan du hittar vad som funkar bäst för dig.

Lars Gustafsson wrote:
    Det är ett spektrum där den begränsande faktorn varierar. I (väldig) korthet så har 1-3 reps mest med nervsystemet att göra, 4-8 mest med muskelfibrerna och över detta blir energiförråden begränsande. Vilket du än satsar på behöver du variera dig. Om det är byggning som är huvudmålet låter ca 6-15 reps som ett bra område. Man kan t ex köra 6-8 reps första passet, 8-10 andra och 12-15 i tredje, sedan börjar man om. Mitt tips är att läsa så mycket som möjligt och utbilda dig i området, sedan är vi alla olika, inom vissa ramar, så det krävs en del trial-and-error innan du hittar vad som funkar bäst för dig.

Strongman-träning är bra grejer för att bli grov med!

Den här tycker jag är bra som vägledning:

Albin wrote:
    Riktigt så svår fråga som hur långt är ett snöre tycker jag inte det är.
    Tycker man kan säga 4-12reps, med undantag för vader kanske.
    Ännu mer specifikt och generellt kan vi nog gå ner till 6-8 eller 6-10reps, ligg där emellan till en början.

Jag varierar som fan.
    Vissa set blir det 4-6 , andra 10 eller mer.
    Variation är en dygd.
    :-)

Jag har tagit upp på att köra fler reps på vaderna och hoppas nu på en explosion inom ett par veckor. Har jag uppfattat det rätt då? :)

Tack så hemskt mycket för alla svar. Uppskattas verkligen.

Någon som har något att säga om pyramidsets då? 12-10-8-6, med tyngre och tyngre vikter?

Indec wrote:
    Jag varierar som fan.
    Vissa set blir det 4-6 , andra 10 eller mer.
    Variation är en dygd.
    :-)

Jag har tagit upp på att köra fler reps på vaderna och hoppas nu på en explosion inom ett par veckor. Har jag uppfattat det rätt då? :)

Har man svårt att bygga vader så kan det handla om volym också, pröva ”dra på dom” 4ggr i veckan med 5-6set och varierat med reps. (varannat pass 20+ och varannat tungt 6-12)

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.