Däckvältning

Home Forums Styrkehörnan Däckvältning

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Har försökt att öva mig på lite strongman grenar där vissa går bättre och andra sämre.
    Är det nån som har lite tips att ge angående däckvältning, känns inte som min taktik är den bästa. Jag har ett däck som väger 386 kilo i nyskick men det är lite slitet så det väger kanske runt 300-320 kilo i dagsläget. Som mest har jag lyckats välta det 3 ggr på ca 45 sekunder sen är jag helt slut i biceps och måste vila ett bra tag. Jag får även ordentliga blåmärken över större delen av biceps samt underarmarna är det redig träningsverk i. Känns som jag aktiverar fel muskelgrupper, såsom ryggen eller ben får jag inga känningar i alls. Mina lyft går ungefär till som med marklyft förutom när jag böjer armarna när jag fått upp däcket över knähöjd och sen försöker pressa med armarna så att däcket blir stående så jag kan putta till det så det ramlar omkull igen.
    Har endast styrketränat seriöst i 4 år ungefär och har aldrig sysslat med sånt här så det skulle vara kul om någon kunde ge lite bra tips om det finns några.

Försök skaffa ett lättare däck så du kan träna lite teknik.

Låter som du kanske ska skaffa ett annat däck om det är för tunt å trycker mot bicepsfästet kan det vara mindre bra.
    Att underarmarna tar slut är ganska normalt, kör du med klister? om inte prova det gör sjukt stor skildnad, å du spar underarmarna,
    Prova åxå lite olika grep, brett smalt även fotposisionen kan du prova ändra,

Lägg gärna upp film när du välter, å bild eller nr på däcket.

Lycka till!

låter ändå som om det du har är ett ”relativt” lätt däck å du kan ju välta

Tack för tipsen…. jag använder inte klister, skall testa med det och kolla om det går bättre.

Jag filmade lite häromdagen när jag körde däck, men kan väl säga tekniskt sett att jag är nöjd med dom 6 första välten men sen började jag bli lite trött efter jäkligt mycket vältande så då började jag fuska med höften, vilket inte är så bra.

[http://www.youtube.com/watch?v=ADsyXe181GQ]

Hehe hardcore!

Är det inte bättre att brösta upp däcket lite grann som en stöt?

Ska du vara med på Tjörns starkasteman tävling i år igen?

Allan wrote:
    Hehe hardcore!

Är det inte bättre att brösta upp däcket lite grann som en stöt?

Ska du vara med på Tjörns starkasteman tävling i år igen?

Jo, bara man kan slänga upp det såpass att man kan vända händerna innan, annars är det svårt tycker jag. Men det är väl typ de 4-6 första flipen som ser bra ut där tycker jag själv. Sen började jag bli trött. *s*

Jepp, anmäld o klar…

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.