Dåligt med fler rep. i kompövningar?

Home Forums Styrkehörnan Dåligt med fler rep. i kompövningar?

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

Har gått in för att träna mer som styrkelyftarna nu. Frågan är bara: Är det dåligt att köra fler reppar i kompensationsövningar? Typ snedbänkl, kanske ligga på 8-rep. eller nånting? Och fler på armar osv? Ligger på runt 3 rep. i bänken just nu. Men påverkar det styrkan negativt om man kör fler i snebänken eller dipparna?

Styrkelyftarna går väl typ aldrig över 6 reps om jag förstått det rätt..

Sami123 wrote:
    Styrkelyftarna går väl typ aldrig över 6 reps om jag förstått det rätt..

Så det är alltså INTE bra?

Eesti wrote:
    Så det är alltså INTE bra?

Du kan köra 8 repare i de övningarna om du vill..
    finns ingen fel med det.

Sami123 wrote:
    Du kan köra 8 repare i de övningarna om du vill..
    finns ingen fel med det.

Påverkar inte styrkan till det negativa då? Tänker på det här med muskelminnet osv.

Eesti wrote:
    Påverkar inte styrkan till det negativa då? Tänker på det här med muskelminnet osv.

Nej.

Eesti wrote:

westside killarna kör t.ex. ca 20 reps i liggande hantelpress. inte för att detta är något att rekommendera men ändå.

rinse wrote:
    westside killarna kör t.ex. ca 20 reps i liggande hantelpress. inte för att detta är något att rekommendera men ändå.

Ja 20 är ingenting att ha, alldeles för mycket. Jag tror jag fortsätter som nu, det funkar rätt bra!

Eesti wrote:
    Har gått in för att träna mer som styrkelyftarna nu. Frågan är bara: Är det dåligt att köra fler reppar i kompensationsövningar? Typ snedbänkl, kanske ligga på 8-rep. eller nånting? Och fler på armar osv? Ligger på runt 3 rep. i bänken just nu. Men påverkar det styrkan negativt om man kör fler i snebänken eller dipparna?

brukar försöka ligga på få reps i nästan alla övningar. (kompensationsövningar?? du menade inte komplementsövningar?) siktar på ca 5 reps i de flesta, men kan va svårt att vara strikt då. det enda som jag kör fler reps i är typ rotatorcuffsövningar och liknande.
    fast om det påverkar speciellt mycket vet jag inte.
    men det finns nog ingen större anledning att köra 10-reppare eller mer.

sweetkarolina wrote:
    brukar försöka ligga på få reps i nästan alla övningar. (kompensationsövningar?? du menade inte komplementsövningar?) siktar på ca 5 reps i de flesta, men kan va svårt att vara strikt då. det enda som jag kör fler reps i är typ rotatorcuffsövningar och liknande.
    fast om det påverkar speciellt mycket vet jag inte.
    men det finns nog ingen större anledning att köra 10-reppare eller mer.

Kanske kör 6-8 då.

Jag går sällan över 5 reps, fast jag är rätt lat av mig.

Man kan träna komplementövningar i SL av följande skäl :
    1. för att bygga grundstyrka ;
    2. för att bygga maxstyrka ;
    3. för att träna bort svagheter/sticking-points ;
    4. för att förebygga skador.

Jag brukar indela komplementövningarna i två grupper :
    1. styrkelyftsliknande komplement
    2. ”traditionella” komplement

Jag rekommenderar styrketräning för styrkelyftare HUVUDSAKLIGEN i repsintervallet 1-5. I komplement som tränas av orsak 1 eller 4 ovan kan man dock träna längre serier. Dessa längre serier gäller nästan alltid ”traditionella” komplement (när man tränar för grundstyrka tycker jag 8 reps är max).

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.