Dela upp bak/framsida lår

Home Forums Styrkehörnan Dela upp bak/framsida lår

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Jag vill dela up bak- och framsida lår på två pass men ändå köra basövningar som benpress och knäböj. Dock är det väldigt svårt att köra vissa övningar utan att aktivera framsida lår då man egentligen vill köra baksida lår.
    Lite jobbigt om man försökt träna baksida ena dagen men har träningsvärk även i framsida då det är dags att träna framsida lår =).
    Jag har delat upp benen förut men då körde jag bara baksida-curl + raka mark på baksida lårdagen och basövningar + framsida-curl på framsida lårdagen (även röv tränades ju då). Men det ska gå att köra på annat vis och jag vill som vanligt testa något nytt =).

Så ni som delar upp baksida lår och framsida lår på olika dagar, hur gör ni? Vilka övningar kör ni?

Tacksam för tips =)

Edit: nu såg jag att detta inlägget hade passat bättre i ”Allmänt om gymträning”, flytta gärna det om det ligger fel =S

Jag delar upp såhär allt som oftast =

Baksida dagen – Finnen, liggande legcurl, sittande legcurl.

Framsida dagen – Benspark, benpress, böj, frontböj, hacklift (Ett urval)

Fungerar för min del! :)

Jag kör såhär:

Baksida dagen ihop med axlar(oftast måndag): bencurl, raka marklyft.

Framsida dagen ihop med bröst(oftast torsdag): Benspark, knäböj, frontböj.

Funkar bra för mig iaf.

Jag kör baksida lår med ryggtjocklek. Alltså en tung markdag :)
    Framsida kör jag på ett ensamt pass, då jag kör böj, benpress och liknande.

Ett alternativ är en 2 split där du kör dragrörelser(bakre deltoideus, biceps, rygg) och nån övning för harmstring, och pressövningar och en övning för framsidan.

Tack för att ni delat med er av era benpass! Tycker de flesta kör samma uppdelning som jag så jag har nog rätt för mig i af =).

//Sandra

Daniel Magnusson wrote:
    Jag kör baksida lår med ryggtjocklek. Alltså en tung markdag :)
    Framsida kör jag på ett ensamt pass, då jag kör böj, benpress och liknande.

. Har själv nyligen provat på detta upplägg det fungerar fantastiskt bra för mig. Kör detta pass endast marklyft sedan baksida ben.

Du kör höftdominanta övningar på ett pass med andra ord? Verkar funka:)

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.