Detta har jag aldrig sett förr…

Home Forums Styrkehörnan Detta har jag aldrig sett förr…

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author

Undrar hur mycket gummibanden gör?
    Har aldrig sett nån träna just så.
    [http://www.dailymotion.com/related/56625/video/x1sum_benchundrevbands210x8maerz06]

:| det där såg helskumt ut, varför träna så? inte bättre att gå ner och göra en 8:a på en vikt man själv klarar. ska bli intressant och se om nån vet anledningen till att träna så.

Undrar vad meningen med det hela är.. Nog att man sett när folk sätter gummibanden i motsatt riktning för att stärka på toppläget i bänken, men det där?

Varför inte skippa banden, lätta på vikten och göra ordentliga pressar istället (utan att rörelsebanan påverkas av ett dragande band).
    Men han kanske ville känna sig extra stark för en dag, och reppa på 200kg+ =)

Det dröjer nog inte innan någon av styrkelyftarna kliver in här och förklarar vad det där egentligen handlar om.

Jag tror säkert det finns någon tanke med det där, det brukar det ju göra när SL-folket håller på och lattjar med kedjor och gummiband.

Det blir ungefär som tröjbänkar då man kör med banden uppifrån.

Det blir väl ungefär lika som att köra med tröja. Mer hjälp, eller rättare sagt en lite knuff i bottenläget för att sendan bli tyngre när inte gummibandet hjälper till nå mer…

Det är mycket riktigt för att göra övningen mer lik ett lyft med utrustning. Det vill säga det blir lättare i starten av pressen men i slutet så lyfter du hela vikten.
    Just Hangbar kör jag inte själv men däremot gummiband på andra hållet så att dom adderar extra motstånd i toppen av lyftet. Det är en av mina absoluta favoritövningar för både explosivitet och tricepsstyrka.

Det är bara bottenläget som förbättras. Ungefär som att ha tröja.

Dont you guys get it? Sista biten som alla brukar fastna på…genom att träna så här så kan du träna upp just den sista ”tunga” biten!

ZONE

zonecapone wrote:
    Dont you guys get it? Sista biten som alla brukar fastna på…genom att träna så här så kan du träna upp just den sista ”tunga” biten!

ZONE

Jag hajjar, har inte sett den varianten bara.

det handlar om bänktröjor ofta är man starkare i slutläget när man kör RAW och då kan man inte träna upp den sista biten så mkt som man vill om man ska köra ett fullt lyft därför kör man med banden så här och på så sätt får man viktkänslan på t.ex. 240 kg som man ska bänka med tröja och man tränar upp den viktigaste delen när man kör med tröja.

Förutom att gummibandet hjälper till så blir det samma effekt som att köra med gummiband underifrån (tyngre i slutet), men det är ju bara att lägga på mer vikt så blir det samma sak.
    Anledningen till att han har gummibanden uppifrån tror jag är helt enkelt för att det var lätt att fästa dom där uppe.

Sniggel:du tror fel!

jag kör SL och jag vet hur det är. det är två olika saker vilket håll man har banden på tror mig. sen att det blir tyngre i toppen på båda stämmer.

some zone sa.

motståndet blir tyngre ju längre upp du kommer i lyftet.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.