Home › Forums › Styrkehörnan › Diabetes och styrkelyft?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
6 augusti, 2009 at 20:55 #550407Anonym anvandareMember
Hej allihop!
Har en liten fråga som jag inte lyckats få svar på än så provar här på forumet.
En vän till mig är sjukt efterblivet grymt riktigt stark och kan lyfta tungt och tycker dessutom att det är riktigt kul. Hon tränar på SATS där vikterna är för lätta för henne så hon börjar tröttna på hela grejen med träning. Hon har dessutom diabetes typ 3 som är en kombination av både typ 1 och 2 samt problem med njurarna. Läkarna har dock sagt att det är bra för henne att träna trots allt detta.
Så – Jag skulle vilja veta om någon har en aning om vart man som tjej kan träna med tyngre vikter och också tävla i styrkelyft (i Göteborg)? Och om det finns någon här som vet ifall just tung styketräning är att rekommendera för någon med de ovan nämna besvären?
6 augusti, 2009 at 20:55 #71009Anonym anvandareMember6 augusti, 2009 at 21:51 #550408Anonym anvandareMemberJag tycker det funkar helt ok att styrketräna med diabetes. Jag är typ 1-diabetiker och tävlar i SL.
I Göteborg finns 2 styrkelyftsklubbar: Göteborgs Kraftsportsklubb (vid slottskogsvallen) och Göteborg styrkelyftsklubb (vid stig center).
6 augusti, 2009 at 22:34 #550409Anonym anvandareMemberTack!!
Oh, vad bra att det går att träna hårt ändå – då är det bara att uppmuntra henne att gå dit och prova!
tack igen!
9 augusti, 2009 at 04:37 #550410Anonym anvandareMemberDe e självklart de går träna hårt,håll koll på blåsocker väderna så dom inte åker ner och upp ..
9 augusti, 2009 at 12:05 #550411Anonym anvandareMemberHar diabetes och tränar ganska hårt och så ska själv börja tävla i styrkelyft det går men är lite svårare en för vanliga personer
9 augusti, 2009 at 12:24 #550412Anonym anvandareMemberDå vet jag det, ska berätta det för henne direkt – tack!
9 augusti, 2009 at 12:51 #550413Anonym anvandareMembervillle8 wrote:De e självklart de går träna hårt,håll koll på blåsocker väderna så dom inte åker ner och upp ..du tror inte det är något alla diabetiker måste ha ganska bra koll på ändå:o
9 augusti, 2009 at 13:57 #550414Anonym anvandareMemberArlebrand wrote:Har diabetes och tränar ganska hårt och så ska själv börja tävla i styrkelyft det går men är lite svårare en för vanliga personerVarför blir det svårare? Jag har det själv och tycker inte det begränsar mig mer än vad det gör i vanliga livet, har iofs pump och det kanske underlättar.
9 augusti, 2009 at 15:13 #550415Anonym anvandareMemberÄven jag har typ1 och ser absolut inga hinder att träna för den sakens skull. Snarare så att man blir mer motiverad att träna för att man vet att man mår bättre.
9 augusti, 2009 at 15:31 #550416Anonym anvandareMemberKul att höra att det inte är några problem att köra hårt – nu ska jag bara motivera henne till att börja också!
9 augusti, 2009 at 16:46 #550417Anonym anvandareMemberDet är förmodligen svårare att träna hårt och få bra resultat som diabetiker. T ex är höga och låga blodsockervärden under träningspasset är inte direkt optimalt. Att ha svängningar i blodsockret är säkert inte optimalt för återhämtningen heller. En frisk individ behöver jag knappt tänka på sitt blodsocker om han tränar styrketräning.
Lär man sig ha kontroll på blodsockret så kan man göra allt. Jag har förmodligen ett jämnare blodsocker pga att jag tränar, iom att jag blir tvungen att sköta blodsockret för att träningen skall gå bra.
9 augusti, 2009 at 17:14 #550418Anonym anvandareMemberJag tränar själv styrkelyft, vet inte när jag ska tävla och jag har diabetes, som sagt tidigare i tråden. Det enda du behöver är ett läkarintyg på att du har diabetes i samband med tävling, men det kan du skicka in i efterhand isf.
9 augusti, 2009 at 23:41 #550419Anonym anvandareMembermenace_to_society wrote:du tror inte det är något alla diabetiker måste ha ganska bra koll på ändå:oHar jag sagt nått? När man tränar sjunker blodsocker ner rätt lätt
Så det e viktigt att hålla koll på värderna,
Läs sen skriv9 augusti, 2009 at 23:53 #550420Anonym anvandareMemberOm jag kör ett längre pass med både marklyft och knäböj så är 15g eaa och 20-25g malto min bästa vän. Jag dricker det och blodsockret ligger på samma nivå efter som före. När jag hade spruta kunde jag dock uppleva att jag fick lite insulinbrist och att blodsockret steg efter ungefär 75-90 min, kan detta bero på kortisolet som utsöndras?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.