Home › Forums › Styrkehörnan › Diabetes och styrkelyft?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
10 augusti, 2009 at 10:03 #550421Anonym anvandareMemberanders172 wrote:När jag hade spruta kunde jag dock uppleva att jag fick lite insulinbrist och att blodsockret steg efter ungefär 75-90 min, kan detta bero på kortisolet som utsöndras?
Inte helt omöjligt, kortisolnivåerna är olika under dygnet med den värsta toppen direkt på morgonen.
Mitt blodsocker stiger alltid under mina träningspass. Ligger på en viss nivå, säg 6 mmol/l precis innan träning, (då har jag inte ätit något på 3h) dricker upp 10gr EAA vilket givetvis ger ett litet insulinpåslag men inte stort nog för att ligga på 13-14 mmol/l som jag gör efter ett 75-90 min långt tungt pass med exempelvis marklyft eller knäböj inblandat.Så tills vidare så skyller vi på kortisolet. Sedan har ju givetvis det långtidsverkande insulinet (i mitt fall Lantus) sina toppar och dalar och det kan hända att det har en dal just under mina träningspass men nu är det bara rena spekulationer…
10 augusti, 2009 at 10:11 #550422Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Inte helt omöjligt, kortisolnivåerna är olika under dygnet med den värsta toppen direkt på morgonen.
Mitt blodsocker stiger alltid under mina träningspass. Ligger på en viss nivå, säg 6 mmol/l precis innan träning, (då har jag inte ätit något på 3h) dricker upp 10gr EAA vilket givetvis ger ett litet insulinpåslag men inte stort nog för att ligga på 13-14 mmol/l som jag gör efter ett 75-90 min långt tungt pass med exempelvis marklyft eller knäböj inblandat.Så tills vidare så skyller vi på kortisolet. Sedan har ju givetvis det långtidsverkande insulinet (i mitt fall Lantus) sina toppar och dalar och det kan hända att det har en dal just under mina träningspass men nu är det bara rena spekulationer…
Det stämmer bra.
10 augusti, 2009 at 12:09 #550423Anonym anvandareMembervillle8 wrote:Har jag sagt nått? När man tränar sjunker blodsocker ner rätt lätt
Så det e viktigt att hålla koll på värderna,
Läs sen skrivjag läste sen skrev jag….du kanske inte vet att det är viktigt att man har koll på sånt även om man inte tränar. Du kanske ska läsa det du skriver själv….blåsocker…..väder
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.