Du som tränar en muskelgrupp?

Home Forums Styrkehörnan Du som tränar en muskelgrupp?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 26 total)
  • Author

Shaa undrar helt enkelt för er som tränar en muskelgrupp per dag hur ni lägger upp erat schema? Finns fler muskelgrupper att träna än jag trodde fick det till 11 st. Hur lägger man upp dessa om man ska träna 1 muskelgrupp per dag?

* Rygg
    * Bröst
    * Ben
    * Biceps
    * Triceps
    * Mage
    * Axlar
    * Vader
    * Nacke
    * Underarmar
    * Rotatorcuffarna

Ja det finns väldigt många muskler i kroppen men man brukar dela in dom stora muskelgrupperna ungefär såhär. Ben, armar, axlar, bröst, rygg. Där har du fem dagar sen trycker du inte mage, vader, traps där du tycker det passar in bäst. Rotatorcuffarna kan du köra tillsammans med axlar och bröst tycker jag.

Låter bra tack för information. Tränar du själv en muskelgrupp per dag möjligen vad tycker du om det i så fall? Så om jag kombinerar tex bröst en dag där jag kanske gör 4-5 set för bröst med 3 rep hur mycket bör jag då göra av rotatorcuffarna? och bör det vara på maxvikt i så fall eller är det bara mer att man ska underhålla dom mindre muskelgrupperna som roratorcuffarna för att de ska vara cemitriskt med resten av kroppen när den växer till sig?

Ser det här schemat bra ut om man kör en muskelgrupp tro? Med tanke på kombination av alla muskelgrupper och i princip ingen vilodag, kan man skippa benträning på ondagen typ då man endå spelar fotboll på söndag?

Måndag: Bröst -Rotatarcuffarna

Tisdag: Triceps –
    Underarmar

Onsdag: Ben – Vader

Torsdag: Axlar – Nacke

Fredag: Biceps – Mage

Lördag: Rygg

Söndag: Fotboll 1.5 (90 min)

musklerna återhämtar ju sig på 48-72h så varför man ska köra en muskelgrupp i veckan har jag inte förstått

mysglenn wrote:
    musklerna återhämtar ju sig på 48-72h så varför man ska köra en muskelgrupp i veckan har jag inte förstått

En anledning är väl att man kan koncentrera sig på en och samma muskelgrupp i stället för att träna 2 eller fler. En annan anledning är att man kan träna flera dagar i veckan om man inte vill ha vilodagar i mellan. Hur ser ditt schema ut? Blir det inte för stor belastning om man tränar en muskelgrupp 2 eller fler gånger i veckan?

Lavezzi wrote:
    En anledning är väl att man kan koncentrera sig på en och samma muskelgrupp i stället för att träna 2 eller fler. En annan anledning är att man kan träna flera dagar i veckan om man inte vill ha vilodagar i mellan. Hur ser ditt schema ut? Blir det inte för stor belastning om man tränar en muskelgrupp 2 eller fler gånger i veckan?

koncentrera sig? Bänkpress tränar bröst och triceps på ett utmärkt sätt

effektivare träning, mer basövningar, inte fler pass…

mysglenn wrote:
    koncentrera sig? Bänkpress tränar bröst och triceps på ett utmärkt sätt

effektivare träning, mer basövningar, inte fler pass…

Jag läste någonstans att man kan ”koncentera” sig bättre för att man psykologiskt endast har en muskelgrupp att bygga upp eller något liknande fast håller me dig att ju effektivare desto bättre. Men för det första tröttar man inte ut musklerna för mycket om man kör en muskelgrupp 2 gånger i veckan? och för det andra hur hinner man ens köra samma muskelgrupp 2 gånger under veckan? hur ser ditt schema ut?

Lavezzi wrote:
    Jag läste någonstans att man kan ”koncentera” sig bättre för att man psykologiskt endast har en muskelgrupp att bygga upp eller något liknande fast håller me dig att ju effektivare desto bättre. Men för det första tröttar man inte ut musklerna för mycket om man kör en muskelgrupp 2 gånger i veckan? och för det andra hur hinner man ens köra samma muskelgrupp 2 gånger under veckan? hur ser ditt schema ut?

jadu ”läste någonstans” kommer alltid upp som ”argument” här på forumet..

”tröttar ut musklerna för mycket” du kommer med termer som inte ens är något som existerar, får de vila säg 3 dygn mellan varje pass och du har ett bra och fräsch nervsystem är det bara att köra på.

Kan du skriva ner ditt eget schema då så jag får se hur du hinner träna en och samma muskelgrupp 2 gånger i veckan?

Men du får faktiskt hålla nere totalvolym per pass om du nu ska på och köra EFS om allt två ggr i veckan. Då tänker jag på hur dom flesta tränar på gym. 3-5 övningar per muskelgrupp blir svårt när du ska köra allt 2 ggr i veckan. Däremot är inte 3-5 övningar ett måste precis. Vad är ditt mål med träningen? Är det styrka eftersom tråden ligger här?

Den som skrev innan dig föreslog att jag bör köra 2 gånger för att det ska bli en effektiva träning vad tycker du själv om det?

Jag funderar dock på att lägga upp ett schema där jag kan träna 5 dagar (mån-fre) och en muskelgrupp per dag. Mitt mål är att bygga muskler och bränna lite fett då jag är lite överviktig nu. Vet inte riktigt hur jag ska fördela de dock. Vet du föresten om jag måste börja med basövningar? Finns de någon hemsida där man kan se vilka basövningarna e för alla muskelgrupper samt hur man utför dom ordentligt?

Var ligger du i din träning? Om du inte är speciellt avancerad i din träning skulle jag helt klart säga att 2 ggr i veckan är bäst. Kör basövningar och totalt kanske 2 övningar per muskelgrupp och pass. Gärna halvkroppspass. Kör lite färre reps(3-8) på basövningar som bänk, böj, mark och varianter av dessa och sen lite högre reps(8-15) på assistansövningarna. Det är några snabba råd jag har.

Jag själv kör genom kroppen 1 gång i veckan. Men jag har tränat i 11 år tävlat på hög nivå inom styrkesport och hanterar vikter som troligtvis är bra mkt högre än vad du kommer köra på. Sen satsar jag för att tävla i bodybuilding nu också. Hade jag haft styrkelyft som prio nr 1 hade jag tränat dom flesta muskler 2 ggr i veckan på ett eller annat sätt.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 26 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.