effektivt sätt att tappa kilon på före tävling?

Home Forums Styrkehörnan effektivt sätt att tappa kilon på före tävling?

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

hejsa, jag tävlar i styrkelyft och har ibland svårt att vikten att stämma så jag undrar om ni har något bra sätt som kanske ni använder er för att tappa ett par kilon dagarna före tävling och på tävlingsdagen! och sedan undrar jag om ni har något bra tips på hur man bör äta på tvälingsdagen?

MVH Jacob Magnusson

ingen som har samma problem?

Man kan laborera med vätskenivån i kroppen med saltintag, men då är risken rätt stor att man underpresterar. Det är smartare att gå i en tyngre klass och prestera fullt än att gå ner några kilo de sista dagarna i panik.

Du vet ju innan när tävlingen är o hur mycket du ska väga, så ha koll på vikten hela tiden o ju närmare tävling du kommer, ju mer noga är du med kosten o vägningen..

Basta eller ut och gå insvept i en sopsäck brukar väl förekomma på endel SL-tävllingar

Jag har haft samma problem, jag tävlar i armbrytning där det också är viktklasser och jag har inte hittat något ”program” för att tappa vikt. Men jag har vägt in ca 15-20 gånger och jag kör nu så att jag äter ingen skitmat 1,5 månad innan invägningen utan bara magert kött, grönsaker, lite kolhydrater och massvis med vatten (vatten dämpar hungern). Jag äter inte efter kl 19:00 och så går jag tre/fem långa promenader varige dag. Och tio dagar innan invägningen så drar jag ner mer på kolisarna, om jag har mycket vikt kvar (4-5kg) tre dagar innan dagen-D så äter jag bara lite magert kött och sista 24 timmarna så varken äter eller dricker jag någonting. Om jag behöver tappa något kilo till på invigningsdagen så kan jag lägga mig i ett varmt bad det är mycket effektivare än att basta tycker jag. Efter invägningen så ska man ju få i sig energi så mycket socker, fett och kolhydrater som man kan få tag på. Ett mycket hett tips är att köpa ”resorb” det är brustabletter som balanserar upp vätske och salt nivån i kroppen när man har tappat vikt. Men det kanske inte är det som fungerar bäst för dig. Men hur långt innan tävlingsstart är invägningen? P.S man mår fan inge bra av att tappa mycket mer vikt än 3-4 kg man tappar så mycket på det D.S

jeppe på berget wrote:
    Jag har haft samma problem, jag tävlar i armbrytning där det också är viktklasser och jag har inte hittat något ”program” för att tappa vikt. Men jag har vägt in ca 15-20 gånger och jag kör nu så att jag äter ingen skitmat 1,5 månad innan invägningen utan bara magert kött, grönsaker, lite kolhydrater och massvis med vatten (vatten dämpar hungern). Jag äter inte efter kl 19:00 och så går jag tre/fem långa promenader varige dag. Och tio dagar innan invägningen så drar jag ner mer på kolisarna, om jag har mycket vikt kvar (4-5kg) tre dagar innan dagen-D så äter jag bara lite magert kött och sista 24 timmarna så varken äter eller dricker jag någonting. Om jag behöver tappa något kilo till på invigningsdagen så kan jag lägga mig i ett varmt bad det är mycket effektivare än att basta tycker jag. Efter invägningen så ska man ju få i sig energi så mycket socker, fett och kolhydrater som man kan få tag på. Ett mycket hett tips är att köpa ”resorb” det är brustabletter som balanserar upp vätske och salt nivån i kroppen när man har tappat vikt. Men det kanske inte är det som fungerar bäst för dig. Men hur långt innan tävlingsstart är invägningen? P.S man mår fan inge bra av att tappa mycket mer vikt än 3-4 kg man tappar så mycket på det D.S

invägningen börjar 2 timmar innan tävling i IPF(SL).

När jag brottades brukade vi cykla iklädda regnställ inne i bastun. Då kunde man ”lätt” tappa 5kg

RichardDobos wrote:
    gäller ju att inte förlora styrkan också.. vilket man deffentivt kommer göra om man gör på de sättet.. inte bra.

Jag tror inte att ett rejält bastupass innan tävling är direkt optimalt för styrkan. Det kommer att bli svårt att tappa vikt väldigt fort direkt innan tävlingen utan att förlora styrka. Man kanske får acceptera att man väger över och sikta på att väga in i rätt klass nästa tävling.

Drog ner mig riktigt äcklig inför en SMW-tävling för några år sedan. Hade dietat rätt hårt i några veckor och skulle ner i -67kg, min vikt ligger vanligtvis på stax under 80kg. Sista kvällen tömde jag drygt 5kg och invägningen var på morgonen några timmar innan min första match. Kände mig som ett spädbarn styrkemässigt. Gjorde inte speciellt bra ifrån mig i -67kg, hade jag istället gått -75kg så hade mina chanser varit oerhört mycket större.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.