Er ålder + era maxnings vikter!

Home Forums Styrkehörnan Er ålder + era maxnings vikter!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 123 total)
  • Author

Allt är relativt, jag vet en kille som tog 100kg bänk när han var 14..
    Sen finns det ju såklart 20 åringar som bänkar 65kg..

nightcore- wrote:

!

Jag som nu är 13 år (snart 14 år i september). Jag är start som en 15 åring men det är en annan sak c(^^,)o

Om nu jag tar 65 kg i bänkpress.. och bara är 13 år.. va på ett annat gym med en kompis och de va mycket större och bättre. Det va också mer folk där, dom stog bara och glodde med jag tog upp en 15 kg hantel och nästan skrattade.. sen med jag hade gjort 10 reps på varje arm så va dom lite smått förvånade. Men sen började jag skratta med de va en 16 åring som tog upp en 8 kg hantel..

!

:bb: :bb2: :bb3:
    Så vad tar tar du i hantel/bänkpress och vilken ålder är du i?

Härlig svenska! :|

Äsch.. Sicken kukmätartråd. Jag tog 115 kilo i bänk när jag var 18. Nu tar jag 105 😮

när jag precis hade fyllt 13år bänkade jag 60kg efter två veckors träning. då vägde jag 60kg också. när jag var i din ålder alltså nästan 14år bänkade jag 80kg ganska lätt vägandes 63kg. ett år senare bänkade jag 115kg vägandes ca 74kg och ett år senare vann jag mitt första Bänk U-SM på 125kg med stopp mm. vägandes ca 80kg. ett år senare bänkade jag 140,5kg och vann även då U-SM i bänk vägandes 88kg. fyra månader senare bänkade jag 150kg på tävling vägandes 89kg. detta är utan tröja och min ålder var 17år. du verkar tycka att du är gud själv och jag vill inte skrytta med det jag har skrivit utan mer ta ner dig på jorden igen för extremt stark är du inte även om du är mycket starkare än de fleta i din ålder.

och skratta inte åt folk på gymet, det är mycket bättre att vara ödmjuk.

Rotmosblos wrote:
    wörd.. Att bli skrattad åt nåt så seriöst som träning är ju inte kul?

nej.

Det bästa är att skynda långsamt, nog för att det är kul att göra styrkeökningar titt som tätt, och lyfta rejäla tyngder.. Men för egen del prioriterar jag ett så strikt utförande som möjligt.

Trots allt, det är det estetiska jag vill komma åt, hur tungt jag lyfter har jag ingen direkt användning för annars (förutom om man gör nåt praktiskt, styrkekrävande i vardagen då, men det bortser jag ifrån)

Men visst, du är stark för din ålder och jag kan med handen på hjärtat erkänna att jag var en klenis i samma ålder jämfört med dig.
    Trots allt är jag emot det faktum att se ner på andra genom hånfulla kommentarer/skratt.

Kämpa på du, så blir det bra ska du se! ;)

~Frida~ wrote:
    …men jag kan inte låta bli att undra vilket gym som tillåter en 13-åring träna på det viset????

För jag ska kunna träna på gymmet här jag bor måste man ha föräläldernsunderskrift.. har ju problem med mina knän så kan varken träna fotboll lr ishockey.. :( så föräldrarna går med att jag får träna på gymmet..

~Frida~ wrote:
    Okej….men du? Ta det lugnt. Akta överbelastning… //”mamma” Frida (vi har 16-års gräns på ”mitt” gym, kommer det ngn under 16 som önskar köpa kort så går jag alltid med dem de första 4-5 gångerna för att se till att de tränar rätt och finner en bra teknik och jag sätter dem nästan uteslutande i maskiner. Och sedan håller jag ett ständigt vakande öga på dem.Jag har aldrig ”släppt in” en 13-åring. Men nu känner jag ju inte dej iofs, du kanske är ett genetiskt freak ;)).[/b] Lycka till men kör KLOKT!

aa joo de eh ju sant.. hade ju med mig en egen pt första gångerna.. kollade så jag gjorde rätt.. han är även med mig än idag på gymmet och så.. mn idag har inte lite mycket koll på mig och så som han hade för ett år sen ;) mn idag har jag ju även fått in tränings teckniken och så så jag gör alla övningar rätt..
    alla brukar kanna mig linus de starke med jag var liten så i mina yngre dagar så va jag ute mycket och joggade..

mn tack för råden ändå..

~Frida~ wrote:
    …men jag kan inte låta bli att undra vilket gym som tillåter en 13-åring träna på det viset????

Träna på gym ska man mycket väl kunna göra som 13-åring och träna fel är väl inte bra att göra oavsett vlken ålder man är i?
    Att sätta åldersgräns på gymträning är ett oskick som sänder fel signaler till föräldrar om att det är farligt att gymträna, att ett gym sätter åldersgräns för gymträning är ungefär lika dumt som att en mataffär sätter åldersgräns på torsk(kan ju vara farlig om man äter för mycket, miljögifter ni vet;) )

Mantus wrote:
    Träna på gym ska man mycket väl kunna göra som 13-åring och träna fel är väl inte bra att göra oavsett vlken ålder man är i?
    Att sätta åldersgräns på gymträning är ett oskick som sänder fel signaler till föräldrar om att det är farligt att gymträna, att ett gym sätter åldersgräns för gymträning är ungefär lika dumt som att en mataffär sätter åldersgräns på torsk(kan ju vara farlig om man äter för mycket, miljögifter ni vet;) )

joo de eh ju sant :emo-thumb .. samma sak, första gångerna ska man ju ha med sig någon på gymmet.. så man göra sina övningar rätt.. börjar man med någon ny övning så ska man ju ha någon som gj övningen många gånger och kan den som ska visa den rätt.. så äldersgränsen tycker jag är onödigt .. kan sätta 15 års gräns på gymmet så kan man ju välja om amn vill gå dit när man vill.. mn är man då under 15 så är de ju upp till föräldern om amn får gå på gymmet..

~Frida~ wrote:

”i mina yngre dagar…” söting där :| Som sagt Lycka till! Var ödmjuk på gymet och kör rätt så du håller läääänge! Btw it´s past your bedtime loooong ago ;)

hehe har minilan just nu så kan int lägga mig än ;) mn tack för påminnelsen ^^

~Frida~ wrote:
    :) Jovisst ska man kunna göra det, jag menade mest att man ska vara försiktig och inte ”kötta på” allt man har! Givetvis är det inte bra att träna fel om du är 65 heller… Personligen tycker jag att åldersgräns på gym är BRA, då många vuxna ser gymen som en ”barnfri” frizon, en timme att ägna åt sig själva. Jag tycker även att som ung är det än mer viktigt att få ledning i sin träning och det sköter Sveriges ungdomsföreningar ypperligt bra.

Ser ut som om vi har lite skilda åsikter, jag började träna på gym när jag var 13 år eftersom jag sög på alla lagsporter och hatade den sk teamkänslan i lagsport(den existerar oftast inte) därför tyckte jag att det var trevligare att träna själv på gym. Tjusningen med gym är även att du inte har någon press på dig du gör det för dig själv och inte för någon annan och slipper dessutom kravet att du måste vara med på träningar och matcher annars sviker du laget.
    Gymning görs för ens egen skull och är en chans att koppla av, och det behövs vilken ålder man än har.
    Argumentet om att vuxna ser gymet som en barnfri zon är jag inte helt säker på att jag gillar, tycker att det verkar extremt egoistiskt. 13 åringar vet mycket väl om hur man sköter sin träning och har man regler på gymet så är det ju självklart att de skall följa dem och inte vara störiga.
    Själv skulle jag vilja förbjuda viktkåta 25åringar som lassar på 120 kg på bänkpressen och sedan bosätter sig där i en timme tills de gjort fyra set. De är mycket värre än småbarn. Så om sådana tillåts att vara på gymet så förstår jag inte varför vissa skall bli diskriminerade på grund av sin ålder, vem vet 13åringen kanske är mognare än 25 åringen.

Nu blev min text lite rörig men jag orkar inte röja upp i den. Hoppas att du förstår vart jag vill komma med texten ändå=)

Jag vet inte om Linus skojar med oss eller om han menar allvar.

Visst är du rätt stark för din ålder. Framförallt är du säkert starkare än icke-tränande 15-åringar. Det finns dock 13-14-åringar som är starkare än du. EXEMPEL : Jag känner en som började träna i januari, när han var 13 år. Han fyllde 14 i april. I maj – som 14-åring, efter 4 månaders träning – drog han 190 kg i marklyft. (Han skröt inte om att han var stark, men HAN var stark för sin ålder, och lyftet imponerade t.om på mig, som inte är lätt att imponera på).

Nu har det trots allt nästan ingen betydelse om en 13-åring är stark som en 15-åring eller inte. Vill du VERKLIGEN bli stark PÅ RIKTIGT kommer du att vara tvungen att träna i MÅNGA år.

Det är roligt att vara stark. Jag förstår också att du är glad över att vara stark för din ålder (för visst är du det). Men ”stark” är ganska relativt. Vill du faktiskt bli stark på riktigt, så gäller det att träna för att utvecklas PÅ LÅNG SIKT.

Jag såg att någon länkat till Jani Rainelas hemsida. Rainela har tränat ganska länge. Han är Finlands (för tillfället) starkaste 1988 födda styrkelyftare. Han har blivit världsmästare för 18-åringar (även om han ”misslyckades” förra VM, och blev ”bara” tvåa). Jag har aldrig hittills hört Rainela skryta om att han är stark, fastän jag träffat honom många gånger (och fastän han är stark, och säkert också tycker det själv). Men han tränar hårt med målet att bli ÄNNU STARKARE. Ta samma attityd, så kanske OCKSÅ DU en vacker dag blir STARK PÅ RIKTIGT!

~Frida~ wrote:
    Jo vi har skilda åsikter….
    En trettonåring har inte vuxit färdigt varken fysiskt eller mentalt….men jag orkar inte älta detta mer nu… Självklart inser jag att alla ungdomar inte finner lagsport lockande och andra alternativ finns…
    Ang ”barnfri zon”: -på gymet där jag jobbar är den allmänna åsikten att barnen lämnas hemma alt i vår ”barnhörna” och enligt mina mått mätt är en 13-åring ett barn. Met är klart att mognaden på en trettonåring jämfört med en annan varierar lika som dina och mina åsikter gör i detta ämne. Jag respekterar naturligtvis dina åsikter, men jag håller inte med ;) Här sätter jag punkt för mej i denna tråd. :up:

Så Voltairstisk du är(har jag kommit på ett nytt ord månde?):)
    Självklart respekterar även jag dina åsikter i den här frågan likväl som att jag respekterar att du gillar Nautilus medan mitt hjärta innerst inne brinner för skitiga hardcoregym. (Det var apropå ingenting på ett sådant jag började träna för många år sedan)

Är 30 år och gammal nu men jag var rätt bra i bänk i mina unga dagar. Tog 75 kg i 7:an, 90kg i 8:an och 102kg i 9:an (vid 67kg kroppsvikt). Idag vet jag ej men ca 120kg vid 80 kg kroppsvikt (30 år gammal), 160 i mark kanske?

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 123 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.